mojeauto.pl > porady > Akcesoria samochodowe > Jak montować głośniki w samochodzie?

Jak montować głośniki w samochodzie?

Jak wiadomo sam zakup "dobrych" głośników nie wystarczy, żeby nasz samochodowy zestaw audio dostarczał nam krystalicznego dźwięku. Brzmienie jest przede wszystkim wypadkową jakości i sposobu doboru przetworników, miejsca oraz sposobu ich zamontowania i na dodatek środowiska akustycznego w jakim przychodzi im pracować.

Jak montować głośniki w samochodzie?
Sposób montażu głośników powinniśmy zaplanować przed ich zakupem. Jeśli chodzi o instalacje to do wyboru mamy fabrycznie zaprojektowane miejsca montażowe w aucie, modyfikację tych miejsc, a prawdziwi zapaleńcy mogą pokusić się nawet o własnoręczną adaptację wnętrza auta do montażu niestandardowych głośników lub zlecenie tego zadania zewnętrznej firmie, jeśli nie czujemy się na siłach.
 
Pierwsza sprawa to sprawdzenie, co dała nam fabryka. Chodzi tutaj o otwory na głośniki, których najczęstsze średnice do 13 lub 16 centymetrów. Oprócz ich szerokości powinniśmy także sprawdzić głębokość, gdyż może się okazać, że z tyłu membrany wystawać będzie dość pokaźny magnes, którego przecież tez trzeba gdzieś zmieścić. Dodatkowo powinniśmy się przyjrzeć tej przestrzeni, czy nie została zamontowana folia lub elementy tłumiące, gdyż ma to wpływ na odtwarzanie basu. Czasami okazuje się, że producent przewidział w naszym aucie trochę mniej miejsca na elementy car audio i do dyspozycji mamy otwory 10 lub nawet 8,7 centymetrowe. Jeżeli nie chcemy zbytnio ingerować w konstrukcję auta to będziemy musieli się z kompromisem w postaci niedostatków basu. Niekiedy możemy się spotkać z nietypowymi wejściami na głośniki o średnicy 12 centymetrów, jak w autach marki Mercedes.
 
Kolejną kwestią jest odpowiednie miejsce montażowe. W przypadku gdy głośnik będzie znajdować się dość wysoko i jego membrana będzie skierowana w kierunku uszu słuchaczy to najlepszym rozwiązaniem może okazać się zastosowanie głośników współosiowych lub szerokopasmowych. Gdy głośniki grają na wysokości brzucha lub w nogi to wyjściem z sytuacji mogą być zestawy separowane. Specjaliści z branży car audio przekonują raczej do stosowania tych ostatnich, gdyż często kupując taki zestaw nawet gorszej klasy może się okazać, że zapewni nam dużo lepsze brzmienie.
 
Przy montażu głośników nisko- lub średniotonowych nazywanych też wofferami lub midwooferami, należy zadbać o odpowiednią sztywność i szczelność miejsca montażu. W przypadku gdy seryjne uchwyty nie są odpowiednio przygotowane można poratować się pierścieniami usztywniającymi wykonanymi z metalu lub MDFu. Głośniki powinno się zawsze uszczelniać dokładając między płaszczyznę montażu, a głośnik chociażby cienituką gąbkę. Inna sprawa to wytłumienie drzwi. Przeważnie używa się do tego mat bitumicznych (koszt rzędu kilkunastu złotych), które przyklejamy wewnątrz płata pokrycia drzwi lub na same jej blachy. Matę powinno się kleić rozgrzaną przy użyciu suszarki. Gdy mamy problemy z doklejeniem trudno dostępnych miejsc, to wystarczy pociąć ją na mniejsze kawałki. Już jedna warstwa maty tłumiącej powinna dać zauważalny efekt. bardziej wymagający mogą użyć nawet kilku warstw. W przypadku gdy za zamontowanym głośnikiem znajduje się folia, warto zastanowić się nad jej przycięciem. Gdy zrobimy to w odpowiedni sposób powinien stworzyć się z niej okap, dzięki któremu dostająca się woda nie będzie kapać na głośnik.
 
Tweetery, czyli tzw. głośniki wysokotonowe, są bardzo wrażliwym elementem jeśli chodzi o miejsce montażu. Najczęściej miejscem ich instalacji jest deska rozdzielcza, przednie słupki, wewnętrzne obudowy lusterek lub górną część drzwi. Ciężko jest uznać, które miejsce jest dla nich najbardziej odpowiednie. Najlepszym sposobem jest eksperymentowanie tuż po ich zamontowaniu. Na potrzeby testu można je montować prowizorycznie aby ocenić różnice w emitowanym dźwięku w zależności od położenia. Należy trzymać się kilku zasad. Pierwsza mówi o tym, żeby nie kierować "tweeterów" wprost na głowy jadących oraz zbyt blisko uszu. W relacji pomiędzy głośnikiem a słuchaczem nie powinno być przeszkód. Obrazowym przykładem jest moment kiedy lewa ręka leży na kierownicy i tłumi dochodzące dźwięki. Najlepiej jest umieszczać je mniej więcej na wysokości uszu słuchającego. I tutaj jak wcześniej wspomniałem można posilić się przednimi słupkami. Wystarczy odrobina inwencji i gotowy efekt wizualny oraz dźwiękowy może pozytywnie zaskoczyć.
Tematy w artykule: car audio radio radioodtwarzacz

Podobne wiadomości:

Car-audio – podstawowe pojęcia

Car-audio – podstawowe pojęcia

Akcesoria samochodowe 2007-03-19

Audio w samochodzie – markowe czy tanie?

Audio w samochodzie – markowe czy tanie?

Akcesoria samochodowe 2007-03-19

Komentuj:

Brak komentarzy! Wypowiedz się, jako pierwszy!

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Toyota RAV4 Hybrid Selection – specjalna wersja w salonach
Toyota RAV4 Hybrid Selection – specjalna wersja w salonach
Japoński SUV będzie teraz dostępny w polskich salonach w nowej wersji Selection. Klienci będą mogli wybierać spośród dwóch specjalnych kolorów nadwozia oraz cieszyć się bogatym wyposażeniem.