mojeauto.pl > porady > Akcesoria samochodowe > Jak podłączyć car-audio?

Jak podłączyć car-audio?

Podczas kompletowania systemu dźwiękowego dla naszych czterech kółek poza odpowiednim montażem głośników ważne jest także właściwe podłączenie wszystkich urządzeń i sprawdzenie poprawności, spójności i jakości naszej instalacyjnej infrastruktury (kabli, kostek, połączeń).

Jak podłączyć car-audio?
Pierwszym krokiem jaki powinniśmy odbyć podczas montażu systemu car audio, to zastanowienie się czy będziemy wykorzystywać fabryczną instalację w samochodzie, czy też zdecydujemy się na wprowadzenie uzupełnień do istniejącej, bądź też pociągnięcie całkowicie nowej. Specjaliści z branży odradzają stosowanie drugiej opcji, gdyż przy kombinowaniu "pół na pół", efekt może być bardzo mizerny. Dodatkowo swoje pięć groszy wtrącić może autoryzowany serwis, gdy stwierdzi, że doszło do ”nielegalnej” modyfikacji lub cięcia przewodów.
 
Podłączanie systemu car audio do gotowej instalacji jest banalnie proste. Po pierwsze należy sprawdzić czy całość została odpowiednio przygotowana, czy nie brakuje dociągniętych przewodów do głośników, czy wyprowadzona została kostka ISO oraz przewody do podłączenia anteny. Czasem może pojawić się problem w postaci odpowiedniej przejściówki, czyli tzw. separatora do zasilania wzmacniacza antenowego. Gdy stwierdzimy, że wszystko jest na miejscu, przypinamy głośniki do złączek, podłączamy wszystkie pozostałe przewody, następnie wkładamy radio do doku i całość jest gotowa. Jednak przed zakupem radia powinniśmy koniecznie obejrzeć miejsce jego montażu. Większość samochodów posiada standardowa kieszeń na radio o rozmiarze 1 DIN ale trafiają się kieszenie o wymiarach 2 DIN. Ostatnimi czasy producenci sprzętu coraz częściej stosują niestandardowe rozmiary, komplikując sprawę. Inaczej wygląda sprawa, gdy producent wyposaża swoje auto w fabryczny, zazwyczaj niezbyt wysokiej jakości, radioodtwarzacz. W takim przypadku pozostają dwa wyjścia: wymontować go i na jego miejsce zamontować zakupione przez nas radio. Wtedy jednak konieczny jest zakup zaślepki maskującej. Mniej inwazyjna opcja zakłada podłączenie do radia nowych głośników.
 
Trochę dłuższa przeprawa czeka nas w momencie, kiedy zamierzamy przygotować całą instalację od podstaw. Wtedy też czeka nas podłączenie: przewodów zasilających jednostką sterującą i wzmacniaczem (jeśli takowy mamy na wyposażeniu), przewodów głośnikowych, przewodów sygnału do wzmacniacza, przewodów antenowych wraz z ich zasilaniem, a także innych przewodów potrzebnych np. do uruchomienia zmieniarki CD.
 
Jeśli chodzi o przewody zasilające, które są kręgosłupem całej konstrukcji to najważniejsza jest ich odpowiednia grubość. Jest ona zależna od wielkości prądu płynącego przewodem oraz miejsca podłączenia do zasilania. Z reguły radioodbiorniki wymagają zasilania o natężeniu 5A, natomiast wzmacniacze potrzebują go w cztero- czy pięciokrotnie większej ilości. Dlatego też do przewodów radioodbiornika wystarczy użyć kabli o grubości 2,5-4mm2. Natomiast dobry wzmacniacz potrzebuje grubość od 4-10mm2. Zbyt cienkie przewody mogą spowodować spadki napięcia, straty mocy, a w efekcie utratę jakości dźwięku lub spontaniczne wyłączanie się wzmacniacza. Do podłączania głośników również starajmy się używać odpowiednio grubych kabli. Pozwoli to zachować niski współczynnik tłumienia układu wzmacniacz-głośnik. Praktycznie do typowych głośników o impedancji 4-ohmowej wystarczą przewody 2,5mm2.
 
Kładąc przewody zachowujemy takie same zasady, jakie obowiązują przy tworzeniu jakiejkolwiek instalacji elektrycznej. Przewody staramy się kłaść w taki sposób aby nie były narażone na jakiekolwiek uszkodzenia mechaniczne lub elektryczne. Łącząc kable używajmy specjalistycznych narzędzi oraz dołóżmy precyzji podczas lutowania. Zaciskanie kabli kombinerkami odpada, gdyż daje to bardzo kiepski kontakt i niską trwałość. Wszystkie połączenia starajmy się izolować. Najlepiej sprawdzają się w tej roli koszulki termokurczliwe oraz dobra taśma izolacyjna.
 
Zasilanie całego zestawu najlepiej jest podłączyć wprost do akumulatora. Gwarantuje to przede wszystkim najmniejsze spadki napięcia oraz pewny punkt masy. Nie powinno się wykorzystywać karoserii jako miejsca połączenia masy. Przy podłączaniu urządzeń należy zwrócić uwagę, żeby urządzenia nie stykały się z karoserią auta. Na przewodzie oznaczonym jako "plus" należy zamontować odpowiednio dobrany bezpiecznik, w celu uniknięcia pożaru instalacji.
 
Jak wiadomo, ciężko jest stworzyć instalację idealną. Czasami zakłócenia mogą pochodzić z układu zapłonowego silnika lub alternatora. W takim przypadku najlepszym rozwiązaniem jest zastosowanie filtra przeciwzakłóceniowego na przewodzie zasilającym jednostkę sterującą.
 
Zazwyczaj przy podłączaniu radia do fabrycznej instalacji działa ono tylko wtedy, gdy kluczyk w stacyjce jest przekręcony. Tą wadę można w prosty sposób poprawić. Wystarczy, że weźmiemy krótki kabelek, wypniemy kostki, bierzemy tą, która odpowiada za zasilanie i łączymy naszym kabelkiem czerwony (+) kabelek z zielonym kabelkiem (remote) . Od tego momentu nasze radio działa nawet wtedy gdy nie ma kluczyka w stacyjce.
Tematy w artykule: car audio radio radioodtwarzacz

Podobne wiadomości:

Car-audio – podstawowe pojęcia

Car-audio – podstawowe pojęcia

Akcesoria samochodowe 2007-03-19

Audio w samochodzie – markowe czy tanie?

Audio w samochodzie – markowe czy tanie?

Akcesoria samochodowe 2007-03-19

Komentuj:

Brak komentarzy! Wypowiedz się, jako pierwszy!

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Nowy Mercedes Sprinter już w przyszłym roku
Nowy Mercedes Sprinter już w przyszłym roku
Już w przyszłym roku poznamy nowego Mercedes Sprintera. Samochód przejdzie gruntowne zmiany, które odmłodzą jego wygląd, a na pokładzie pojawią się nowoczesne systemy wsparcia kierowców i flot.