mojeauto.pl > porady > Akcesoria samochodowe > Nawigacja w standardze

Nawigacja w standardze

Obecnie na rynku wielu producentów oferuje, czy to w standardzie, czy jako wyposażenie opcjonalne, fabryczną nawigację satelitarną. Czy taki element wyposażenia jest niezbędny, czy jednak kierowcy zdecydowani na nawigację powinni jednak poszukać wśród tzw. zestawów przenośnych do montażu.

Nawigacja w standardze

Jak to zwykle w takich sytuacjach ma miejsce oba rozwiązania mają swoje plusy i minusy. Na fabryczną nawigację producenta z reguły możemy i musimy się zdecydować już w momencie zakupu nowego samochodu. W późniejszym czasie dokupienie takiej nawigacji wiąże się ze sporymi zmianami w konsoli centralnej, gdyż to właśnie tu w zdecydowanej większości wkomponowane są ekrany nawigacji satelitarnej. Takie wkomponowanie zapewnia przede wszystkim dyskrecję (ekran jest ukryty pomiędzy innymi urządzeniami), bezpieczeństwo zarówno samego urządzenia (wymontowanie nawigacji w krótkim czasie jest niemożliwe), jak i nasze (w przypadku zderzenia, ale i gwałtownego hamowania można uderzyć o zewnętrzne zestawy) oraz ład na konsoli centralnej. Fabryczne nawigacje mają jeszcze jedną zaletę. Jest nią wykorzystanie tego samego wyświetlacza LCD zarówno do nawigacji, jak i systemu audio, a także jako małego telewizorka albo i dużo bardziej rozbudowanych zestawów multimedialnych.

Obsługa takiego typu nawigacji jest różna dla różnych producentów, ale wiadomo, że im więcej urządzeń korzysta z jednego ekranu, to poziom skomplikowania może być znaczny. Bez początkowego przeszkolenia (przeczytania instrukcji) może się nie obejść. Dostępność funkcji, jak i dokładność map uzależniona jest od producenta. Większość oferowana jest z dotykowym ekranem, co znacznie wpływa na poprawę obsługi. Niestety wciąż można spotkać takie zestawy, które nie oferują map Polski czy też polskojęzycznej obsługi.

"Najmniej dokładne są systemy do nawigacji seryjnie montowane w samochodach. Jest to duży paradoks, iż w takie systemy najczęściej zaopatrywane są najdroższe samochody. Fabrycznie montowane systemy nawigacji oferują jedynie kilkunastoprocentowe pokrycie Polski" - uważa Witold Fedorowicz, prezes zarządu GeoSystems Polska Sp. z o.o. Choć powoli zmienia się to na korzyść, to jednak wciąż fabryczne nawigacje bardziej przydadzą się osobom często wyjeżdżającym za naszą zachodnią granicę.

W porównaniu z fabrycznymi nawigacjami zewnętrzne zestawy wypadają z pewnością dużo korzystniej pod względem ceny. Można je dobrać do własnych potrzeb i wykorzystać w każdym modelu, co ułatwia prosty montaż na specjalnym uchwycie przyczepionym np. do przedniej szyby. Bez problemu można zdjąć samo urządzenie i wykorzystać je poza autem, a także zamontować w innym pojeździe.

Komentuj:

Brak komentarzy! Wypowiedz się, jako pierwszy!

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
6 sprawdzonych patentów na zimę.
6 sprawdzonych patentów na zimę.
Zamarznięte szyby i czapa śniegu na dachu mogą być niebezpieczne dla Ciebie, otoczenia i Twojego portfela. Podpowiadamy, jak szybko odśnieżyć auto, a dzięki temu uniknąć 3 pkt. karnych i 500 zł mandatu, a przy okazji pospać nawet kwadrans dłużej.