mojeauto.pl > porady > Bezpieczna jazda > Bezpieczna jazda we mgle

Bezpieczna jazda we mgle

Jedno z najniebezpieczniejszych i zarazem najbardziej znienawidzonych przez kierowców zjawisk atmosferycznych. Mgła, bo to o niej mowa, wymusza na kierowcach maksymalne zwiększenie uwagi, bo o kolizję w takich warunkach nietrudno.

Bezpieczna jazda we mgle
Choć mgła najczęściej w naszych warunkach występuje jesienią, to jednak nie brak jej także o innych porach roku. Powstaje najczęściej podczas zetknięcia się ciepłej masy powietrza z zimną lub gdy nastąpi ochłodzenie się wilgotnego powietrza wznoszącego się ku górze. Mgła z reguły występuje nocą lub nad ranem, często w okolicach zbiorników wodnych. Mgła jest zjawiskiem niejednorodnym, co sprawia, że widoczność może być bardzo różna, może też szybko ustępować i równie szybko się pojawiać.

Najlepszą decyzją, jeśli za oknami panuje gęsta mgła, byłaby całkowita rezygnacja z podróży. Naturalnie, o ile taka zwłoka jest możliwa. Poczekajmy aż widoczność poprawi się dość wyraźnie. Jeśli mgła zaatakuje nas już podczas jazdy, rozważmy zjazd na parking czy stację benzynową i przeczekanie na poprawę warunków atmosferycznych.

Jeśli już jesteśmy zmuszeni do jazdy we mgle, wszystkich nas powinna obowiązywać jedna i ta sama zasada - należy maksymalnie zwiększyć uwagę, zmniejszyć prędkości i zwiększyć dystans od poprzedzającego nas pojazdu. Ponieważ kierowca zawsze powinien dostosowywać prędkość do panujących warunków atmosferyczno-drogowych, we mgle ta zasada nabiera szczególnego znaczenia.

Jaka jest zatem ta bezpieczna prędkość?

Pomocne przy określaniu bezpiecznej prędkości podczas jazdy we mgle mogą być słupki drogowe, które są rozmieszczone wzdłuż pobocza drogi. Przyjmuje się, że jeśli widzimy tylko jeden słupek, wówczas nie powinniśmy poruszać się szybciej niż z prędkością 80 km/h. Gdy po minięciu słupka nie widzimy kolejnego, wówczas powinniśmy zwolnić nawet do 30 km/h. Gdy widzimy dwa następujące po sobie słupki, wówczas możemy jechać nawet z prędkością 100 km/h. Wszystkie te powyższe reguły dotyczące rozwijanych prędkości należy oczywiście traktować z dużą dozą rozsądku.

Prędkość prędkością, ale dużo lepszym wyznacznikiem, jak szybko powinniśmy się poruszać we mgle, są inne jadące przed nami pojazdy. Zasada jest taka, że utrzymujemy taki dystans i taką prędkość, by móc bezpiecznie się zatrzymać w razie potrzeby. Naturalnie zapomnijmy o jeździe na tzw. "zderzaku" - taka jazda nawet przy optymalnej widoczność jest już niebezpieczna, a co dopiero, gdy nasza widoczność nie przekracza kilkudziesięciu metrów.

Światła we mgle

Przepisy Kodeksu drogowego precyzują używanie świateł podczas jazdy we mgle. I nie chodzi tu jedynie o lepszą widoczność innych pojazdów bądź uczestników ruchu drogowego, ale również, byśmy to my byli lepiej widoczni przez innych kierowców. Zgodnie z przepisami we mgle powinniśmy poruszać się z włączonymi światłami mijania lub, o ile nasze auto takie posiada, z przednimi światłami przeciwmgłowymi. Jak widać przepisy zabraniają poruszania się w takich warunkach atmosferycznych jedynie z załączonymi światłami do jazdy dziennej. Konieczne dla uniknięcia mandatu, ale również w trosce o nasze bezpieczeństwo, jest przełączenie na światła mijania i/lub włączenie świateł przeciwmgłowych.

Podczas mgły nie ma również sensu używać nocą czy za dnia świateł drogowych (tzw. długich). Zamiast polepszenia widoczności przed nami utworzy się tzw. ściana świetlna, w efekcie czego będziemy jeszcze mniej widać niż przy światłach mijania i przeciwmgłowych.

Kodeks drogowy reguluje również używanie tylnych świateł przeciwmgłowych. Powinniśmy je włączyć, jeśli widoczność nie przekracza 50 metrów. Przy poprawie warunków drogowych, musimy je natychmiast wyłączyć.

Jak zwykle przy tym przepisie pojawiają się pytania odnośnie określenia, kiedy wolno nam użyć tylnych świateł przeciwmgłowych. Pomocne będą ponownie słupki drogowe i wiedza, że stoją one w odległości 100 metrów od siebie. Naturalnie policja również nie będzie w stanie ocenić dokładnej widoczności co do metra, więc nie obowiązuje nas tu aptekarska precyzja. Bardziej musimy pamiętać o tym, że przy dobrej widoczności tylne światła przeciwmgłowe mogą oślepiać jadących za nami, a ponadto mogą sprawić, że taki kierowca nie dostrzeże zapalających się świateł stopu.

Stosowanie wbrew przepisom świateł przeciwmgielnych może skutkować nałożeniem na nas mandatu karnego. Jazda z włączonymi światłami przeciwmgłowymi w warunkach dobrej przejrzystości powietrza będzie nas kosztować grzywną w wysokości 100 zł oraz 2 punktami karnymi. Jest jeden wyjątek - przednie światła przeciwmgłowe może użyć przy dobrej widoczności również na krętych drogach, np. w górach.

Dodatkowe porady - jazda we mgle

Warto we mgle jechać w bezpiecznej odległości za innym pojazdem, dzięki czemu, obserwując jego światła, będziemy odpowiednio wcześnie wiedzieć, jak przebiega droga przed nami. Z tego samego powodu warto uważnie obserwować nawigację. Dowiemy się z niej m.in. o zbliżaniu się do skrzyżowania lub do ostrzejszego zakrętu i będziemy mieć więcej czasu na przygotowanie się do jakiegoś manewru. W tym drugim przypadku pamiętajmy jednak, że mapy mogą nie być w 100 proc. aktualne, więc nawigacja nie może zastąpić naszych oczu, a jedynie je trochę wspomóc.

Jeśli z jakichś względów decydujemy się na wyprzedzanie przy ograniczonej widoczności, wówczas podczas takiego manewru użyjmy klaksonu i dawajmy krótkotrwałe sygnały dźwiękowe, do czego obligują nas nawet przepisy. Klaksonu powinniśmy użyć również, jeśli omijamy jakąś przeszkodę na drodze lub wykonujemy inny manewr, podczas którego istnieje spore ryzyko, że na naszym torze ruchu może się pojawić inny pojazd.

Jadąc, obserwujmy i trzymajmy się prawej krawędzi jezdni, dzięki czemu zmniejszymy ryzyko, że nagle nieświadomie znajdziemy się na środku drogi.

Jeżeli we mgle przyjdzie nam stanąć na końcu jakiegoś korku, nie dojeżdżajmy zbyt blisko poprzedzającego nas auta i skierujmy koła w kierunku pobocza. W przypadku karambolu i uderzenia w tył naszego samochodu, jest szansa, że nie uderzymy w stojący przed nami samochód.

W razie konieczności zatrzymania się, zjedźmy całkowicie na pobocze. Jeśli część naszego auta będzie wystawać na jezdnię, stwarzamy duże ryzyko uderzenia w nie przez inny pojazd.

Podczas jazdy we mgle, spoglądajmy częściej na kontrolki. Włączanie i wyłączanie świateł przeciwmgielnych, na skutek zmieniających się warunków pogodowych, może spowodować, że w pewnym momencie po ustaniu mgły wciąż będziemy poruszać się na takich światłach.

Pamiętajmy również, że mgła to nie tylko gorsza widoczność. Osadzające się na powierzchni drogi kropelki mgły mogą powodować, że utworzy się cienka warstwa, która będzie odpowiedzialna za tzw. zjawisko lepkiego aquaplaningu. Gwałtowne przyspieszanie, zmiana kierunku jazdy czy hamowanie mogą zakończyć się poślizgiem.

Podobne wiadomości:

Bezpieczny samochód służbowy

Bezpieczny samochód służbowy

Bezpieczna jazda 2017-02-28

Obserwacja drogi - czy jej pilnujesz?

Obserwacja drogi - czy jej pilnujesz?

Bezpieczna jazda 2016-04-27

Komentuj:

~wasyl 2015-03-17

ciekawe porady, z nawigacją też tak robie i to nie tylko we mgle, jak jedziesz krętą górską drogą czy np. przez las dobrze wiedzieć, co cie czeka za zakrętem, czy kolejny, czy dłuższa prosta etc.

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
6 sprawdzonych patentów na zimę.
6 sprawdzonych patentów na zimę.
Zamarznięte szyby i czapa śniegu na dachu mogą być niebezpieczne dla Ciebie, otoczenia i Twojego portfela. Podpowiadamy, jak szybko odśnieżyć auto, a dzięki temu uniknąć 3 pkt. karnych i 500 zł mandatu, a przy okazji pospać nawet kwadrans dłużej.
Jak przygotować samochód do jazdy w zimowy poranek? Jak przygotować samochód do jazdy w zimowy poranek?