mojeauto.pl > porady > Bezpieczna jazda > Bezpieczna jazda wiosną

Bezpieczna jazda wiosną

Coraz cieplejsza wiosenna aura zaczyna dawać się we znaki uczestnikom dróg, których jest w tym okresie jeszcze więcej. Aby nie dać się zaskoczyć, trzeba mieć dobrze przygotowany samochód. Jednak to nie wszystko. Jest jeszcze najsłabsze ogniwo - my, kierowcy.

Bezpieczna jazda wiosną

Resztki śniegu, a także coraz częstsze opady deszczu w okresie wiosennym powodują, że na drogach nawet przy słonecznej pogodzie może robić się bardzo niebezpiecznie. Jedną z największych zmór kierowców w tym okresie jest utrata przyczepności. Najczęściej nasz samochód traci ją w momencie, kiedy zbyt szybko wchodzimy w zakręt. Wtedy też w autach przednio-napędowych może ujawnić się tzw. podsterowność. My skręcamy w lewo, a samochód jedzie prosto. Gdy nie jesteśmy pewni, jaki los czeka nas za zakrętem lub gdy mamy świadomość pewnych niedoskonałości naszego pojazdu i przede wszystkim własnych umiejętności, powinniśmy zdjąć nogę z gazu. Nawet najlepsze ogumienie, czy też napęd na cztery koła lub ESP mogą nas zawieść w najmniej oczekiwanym momencie. Mokra droga nie powinna być miejscem, gdzie testować będziemy ostre manewry.

Pamiętajmy też, że przy mokrej nawierzchni nasza droga hamowania jest nieco dłuższa. Warto zatem potrenować sztukę hamowania pulsacyjnego. Dla niektórych to pojęcie może być zupełnie obce, lecz gdy sięgną pamięcią do kursu prawa jazdy z pewnością przypomną sobie ten manewr. Polega on na hamowaniu z bardzo krótkimi przerwami. Dzięki temu samochód może wyhamować dużo szybciej, a tym samym kierowca ma możliwość skorygowania toru jazdy lub ominięcia przeszkody.

Z manewrem hamowania może się wiązać także inny typ uślizgu kół, znany głównie z samochodów tylno-napędowych, czyli tzw. nadsterowność. Ujawnia się wtedy, gdy zaczniemy mocno hamować na zakręcie. Wtedy też odciążony tył zaczyna nam uciekać na zewnętrzną stronę zakrętu. W krytycznych momentach pomoże nam system ESP, ale gdy nie mamy go na wyposażeniu, musimy zastosować zasadę ograniczonego zaufania.

Kolejna sprawa jaka wiąże się z jazdą w coraz cieplejszym klimacie to wysoka temperatura, a czasami nawet wiosenne upały. Wraz ze słupkiem Celsjusza wzrasta znużenie, a także dekoncentracja. Nieoceniona w takiej walce okazuje się być klimatyzacja. Zagraniczne badania udowodniły, że auto wyposażone w ten element pozwala ograniczyć zmęczenie, a przy okazji chroni przed niepotrzebnym odwodnieniem organizmu. Wiele ekspertów mówi o klimatyzacji w kontekście czynnika zwiększającego poziom bezpieczeństwa czynnego. W czasie jazdy warto jest też otworzyć okno i zaczerpnąć świeżego, wiosennego powietrza. Udowodniono bowiem, że po spędzeniu w aucie około 2,5 – 3 godzin bez klimatyzacji w wysokiej temperaturze, kierowca może zachowywać się podobnie jak osoba po spożyciu alkoholu.

Tematy w artykule: technika jazdy

Podobne wiadomości:

Bezpieczna jazda we mgle

Bezpieczna jazda we mgle

Bezpieczna jazda 2015-03-16

Jazda po śniegu

Jazda po śniegu

Bezpieczna jazda 2015-02-11

Komentuj:

Brak komentarzy! Wypowiedz się, jako pierwszy!

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
6 sprawdzonych patentów na zimę.
6 sprawdzonych patentów na zimę.
Zamarznięte szyby i czapa śniegu na dachu mogą być niebezpieczne dla Ciebie, otoczenia i Twojego portfela. Podpowiadamy, jak szybko odśnieżyć auto, a dzięki temu uniknąć 3 pkt. karnych i 500 zł mandatu, a przy okazji pospać nawet kwadrans dłużej.
Jak przygotować samochód do jazdy w zimowy poranek? Jak przygotować samochód do jazdy w zimowy poranek?