mojeauto.pl > porady > Bezpieczna jazda > Jazda zimą

Jazda zimą

Zimowa aura powoli daje się we znaki kierowcom. Aby z nią wygrać, należy przede wszystkim mieć dobrze przygotowany samochód. Żadne jednak zabiegi nie pomogą, jeśli do tak trudnych warunków nie będziemy odpowiednio przygotowani my sami.

Jazda zimą

Największą zmorą kierowców w okresie zimowym jest utrata przyczepności, a więc poślizg. Jak skutecznie sobie radzić w przypadku takiego zagrożenia, wyjaśnia Tomasz Czopik, Rajdowy Mistrz Polski 2003.

"Zjawisko utraty przyczepności jest dla większości kierowców nienaturalne. Z reguły przyczepność traci przód samochodu (samochody przednionapędowe) kiedy zbyt szybko wjedziemy w zakręt. Następuje tzw. podsterowność - skręcamy a samochód jedzie prosto. Żeby uniknąć tego typu przygody podróżujmy po prostu znacznie wolniej. Unikajmy dodawania "gazu" w zakręcie. Starajmy się przyspieszać wtedy, kiedy koła są wyprostowane. Nasz styl jazdy także powinien być jak najbardziej łagodny i delikatny. Śliska droga to nie miejsce na "ostre" manewry. Nie może być mowy o gwałtownym przyspieszaniu czy hamowaniu" - radzi Tomasz Czopik.

Kolejnym przydatną cechą w zimie jest opanowanie sztuki hamowania pulsacyjnego, a więc hamowania z krótkimi przerwami. Takie hamowanie pomaga przede wszystkim szybciej wyhamować, kierowca ma większą możliwość korygowania toru jazdy i ominięcia przeszkody niż w przypadku tzw. hamowania cegłą - mocnego naciśnięcia i ciągłego trzymania nogi na pedale hamulca.

W przypadku samochodów wyposażonych w system ABS sprawa hamowania wygląda paradoksalnie nieco trudniej. ABS wydłuża drogę hamowania w warunkach, kiedy na nawierzchni znajduje się warstwa o luźnej strukturze: śnieg, błoto, piasek. Z systemem ABS koło samochodu jedzie po śliskiej warstwie, ponieważ jego głównym założeniem jest właśnie nie dopuszczanie do uźlizgu koła.

"Z hamowaniem wiąże się także inny typ poślizgu tzn. nadsterowność. Pojawia się on wtedy, kiedy zaczynają uślizgiwać się tylne koła. Zjawisko typowe dla samochodów z tylnym napędem - pojawia się także w "przednionapędówkach". Następuje bardzo często wtedy, kiedy mocno zaczynamy hamować w zakręcie. Odciążony tył zaczyna po prostu wyślizgiwać się na zewnątrz zakrętu. Zatem kolejna przestroga. Unikajmy gwałtownego hamowania w zakręcie" - dodaje Tomasz Czopik.

"Głównym sprzymierzeńcem w walce z poślizgiem jest - przyczepność auta. Kierowca, który wie, jak pomóc przyczepności bardzo rzadko spotka się z poślizgiem. Od czego zależy przyczepność naszego auta? Od kilku podstawowych czynników: jakości opony, jej stopnia zużycia, ciśnienia powietrza w oponie, nacisku opony na jezdnię (im większy nacisk tym większe tarcie i przyczepność), rodzaju nawierzchni jezdni (asfalt, bruk, beton itp.) oraz warunków zmieniających współczynnik tarcia (mokra, sucha, błoto, woda, śnieg), stopnia zużycia amortyzatorów oraz naturalnie prędkości" - reasumuje Kuba Bielak, Prezes Akademii Bezpiecznej Jazdy z Warszawy.

Podczas jazdy należy także zwiększyć odstęp od poprzedzającego pojazdu. Dzięki temu zyskamy więcej przestrzeni w przypadku, kiedy samochód jadący przed nami zacznie gwałtownie hamować lub wpadnie w poślizg.

Tematy w artykule: śnieg zima technika jazdy auto w zimie

Podobne wiadomości:

Diesel w zimie. Jak dbać o ten silnik

Diesel w zimie. Jak dbać o ten silnik

Serwis auta 2016-01-14

Jak przygotować samochód do zimy?

Jak przygotować samochód do zimy?

Bezpieczna jazda 2015-12-21

Komentuj:

Brak komentarzy! Wypowiedz się, jako pierwszy!

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Suzuki Swift Sport - ostry i lekki hot-hatch z Japonii
Suzuki Swift Sport - ostry i lekki hot-hatch z Japonii
Jedną z najciekawszych premier podczas tegorocznego salonu motoryzacyjnego we Frankfurcie było trzecie wcielenie japońskiego hot-hatcha. Nowa odsłona Suzuki Swift już niebawem pojawi się w europejskich salonach.
Sky is the limit – Nowa Mazda CX-5 nie zna granic Sky is the limit – Nowa Mazda CX-5 nie zna granic