mojeauto.pl > porady > Bezpieczna jazda > Niesłyszący za kółkiem

Niesłyszący za kółkiem

Na całym świecie liczba osób mających problem ze słuchem sięga nawet 10-15 proc. wszystkich mieszkańców globu. W samej Polsce jest około milion osób, a wiele z nich chce posiadać prawo jazdy i aktywnie uczestniczyć w ruchu drogowym.

Niesłyszący za kółkiem
Osoby niesłyszące mogą prowadzić samochód na podobnym poziomie co pełnosprawny kierowca. Wymaga to jednak odpowiedniego przeszkolenia. Niedoskonałość jednego z narządów zmysłu sprawia, że tacy kierowcy mają dużo bardziej działanie innych zmysłów, a dzięki temu lepiej czytają ruch pojazdu i to, co się dzieje w jego otoczeniu.

Kierowcy mający problem ze słuchem mają mniejszą skłonność do rozpraszania sie. Taki kierowca nie będzie rozmawiał w czasie jazdy przez telefon, nie słucha też radia. Jest skoncentrowany na tym, co dzieje się na drodze.

Kierowcy z wadą słuchu mogą ubiegać się o prawo jazdy kategorii A i B. Nie mogą natomiast wykonywać zawodu kierowcy. Taką możliwość dostali za to głusi kierowcy w Szwecji, nie mogą jedynie przewozić pasażerów. W niektórych krajach Uber rekrutuje swoich kierowców również pośród osób niesłyszących.

Żeby niesłyszący mógł zdobyć prawo jazdy musi przejść kurs, który treściowo nie różni się od kursu dla pozostałych zdających. Dla osoby głuchej może stanowić to problem na kilku poziomach. Bardzo trudno jest przy pomocy języka migowego wytłumaczyć wszystkie zawiłości przepisów i definicje prawne, występujące w kodeksowych zapisach (szczególnie osobom niesłyszącym od urodzenia). Brakuje instruktorów, którzy posługują się językiem migowym, a w przypadku korzystania z tłumacza wydłuża się czas kursu. Dodatkowo mogą występować trudności w komunikacji na linii kursant-instruktor podczas jazd.

W takim przypadku ważne jest omówienie zastawów gestów, które pozwolą na precyzyjną komunikację podczas szkolenia. Dobrze, gdy przynajmniej na pierwszych jazdach obecny będzie tłumacz migowy, o ile instruktor nie „miga" tak, by w przerwach omówić zachowanie kursanta w sytuacyjnym drogowym kontekście.

„Egzamin na prawo jazdy w części teoretycznej wymaga również obecności tłumacza migowego. Jego obecność służy przekazaniu instrukcji dotyczącej wypełniania testów, a w części praktycznej, gdzie omawiana jest eksploatacja pojazdu - przetłumaczeniu pytań egzaminatora. Podczas jazdy po mieście tłumacz siedzi z tyłu" – mówi instruktor Skoda Auto Szkoły, Radosław Jaskulski.

Po zdanym egzaminie na prawo jazdy niesłyszący kierowca może nakleić na samochodzie znaczek przedstawiający przekreślone ucho.
Tematy w artykule: Skoda skoda2016

Podobne wiadomości:

Agresja na drodze - czym jest?

Agresja na drodze - czym jest?

Bezpieczna jazda 2016-05-20

Poprawna pozycja za kierownicą (video)

Poprawna pozycja za kierownicą (video)

Bezpieczna jazda 2015-09-04

Komentuj:

Brak komentarzy! Wypowiedz się, jako pierwszy!

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Opel Insignia GSi - powrót do korzeni
Opel Insignia GSi - powrót do korzeni
Niemiecki producent zapowiada powrót do stosowanego kiedyś oznaczenia GSi na usportowionych wersjach modeli. Pierwszym samochodem z tej serii jest nowy Opel Insignia, który zadebiutuje podczas salonu we Frankfurcie.
Austria. Czas na oddech Austria. Czas na oddech