mojeauto.pl > porady > Opony samochodowe > Dbaj o prawidłowe ciśnienie w oponach

Dbaj o prawidłowe ciśnienie w oponach

Ciśnienie powietrza w oponach jest jednym z najważniejszych parametrów, które mają wpływ na nasze bezpieczeństwo podczas jazdy autem. To od niego zależy, czy opona będzie dobrze przylegać do jezdni w czasie hamowania i na zakrętach. Każdy kierowca powinien regularnie kontrolować wartość tego parametru w swoim aucie.

Dbaj o prawidłowe ciśnienie w oponach
Prawidłowa wartość ciśnienia przewidziana przez producenta samochodu podana jest w instrukcji pojazdu oraz najczęściej na wewnętrznej części środkowego lewego słupka, choć w różnych modelach taka tabliczka z danymi może znajdować się w innym miejscu. Zbyt niskie ciśnienie to szybsze zużycie opon oraz częstsze tankowanie ze względu na zwiększone opory toczenia. Zaniedbanie w tym zakresie to zatem nie tylko konsekwencje związane z bezpieczeństwem, ale również ekonomiczne.

- Ciśnienie w oponach powinno być takie same na jednej osi, ponieważ różnica może prowadzić do "ściągania" pojazdu na bok lub mieć wpływ na nierównomierne hamowanie i działanie systemów bezpieczeństwa. - przypomina Piotr Sarnecki, Dyrektor Generalny Polskiego Związku Przemysłu Oponiarskiego.

Kontrolować to jednak nie znaczy tylko patrzeć na oponę, ale mierzyć ciśnienie za pomocą manometru. "Na oko" nie ocenimy spadku ciśnienia nawet o 30%, czyli aż blisko o 1 bar. A to już jest bardzo ryzykowne. Zmniejszone ciśnienie w oponie o 0,5 bara uważane jest za niebezpieczne, natomiast o 1 bar za bardzo niebezpieczne, gdyż powoduje zakłócenie stabilności prowadzenia samochodu i wydłuża drogę hamowania.


Szczególnie trzeba na ciśnienie w oponach zwrócić uwagę przed dłuższą podróżą. Musi być również dostosowane do stopnia obciążenia pojazdu, jest to gwarancją optymalnego prowadzenia i hamowania. Im bardziej samochód będzie obciążony tym bardziej musimy zwiększyć ciśnienie w zakresie przewidzianym w instrukcji samochodu.

- Trzeba też pamiętać, że niższa temperatura na zewnątrz powoduje spadek ciśnienia w oponach o 0,2 bara przy 0°C, 0,3 bara przy -10°C i 0,4 bara przy -20°C – dodaje Piotr Sarnecki.

Ma to szczególne znaczenie o takiej porze roku jak początek wiosny, kiedy nawet w ciągu dnia zmiany temperatur są znaczące. Tu chodzi o nasze bezpieczeństwo. Tylko opona z dostosowanym do danego samochodu ciśnieniem spełnia swoja funkcję i będzie służyć kilka sezonów. - Ja w swoim samochodzie przy takich wahaniach temperatury sprawdzam ciśnienie raz w tygodniu, Ale minimum to pomiar przy każdym tankowaniu lub raz na miesiąc – dodaje Piotr Sarnecki.

Ciśnienie w zapasie


Samochód jeździ wprawdzie na czterech kołach, ale ma ich często pięć. Tylko niewielu kierowców pamięta o sprawdzaniu ciśnienia w kole zapasowym. W sytuacji awaryjnej możemy nie mieć takiej możliwości. Również w przypadku, kiedy nasz samochód ciągnie przyczepę, ciśnienie w oponach tylnych kół powinno być trochę wyższe w porównaniu do ciśnienia standardowego, tak jak producent samochodu zaleca w instrukcji pojazdu przy pełnym obciążeniu.

Niestety, wg. badań PZPO tylko 39% kierowców w Polsce sprawdza ciśnienie raz na jakiś czas, najczęściej przy okazji tankowania, ewentualnie wizyt w serwisie lub wymiany opon. 41% z nich wie, że zbyt niskie ciśnienie w oponach skutkuje gorszą kontrolą nad pojazdem, 21% zwraca uwagę na szybsze zużycie opon, 17% na większe zużycie paliwa. Nie wszyscy również wiedzą, gdzie szukać informacji o prawidłowym ciśnieniu (23% nie potrafi określić), pozostali wskazują serwis/miejsce wymiany opon (41%), instrukcję obsługi pojazdu (10%), same opony (5%) czy internet (4%)*.

Jak sprawdzać ciśnienie w oponach?


Najprostszy sposób to użycie wskaźnika w kompresorze na stacji paliw (manometru z odczytem wskazówkowym lub cyfrowym). Należy pamiętać o tym, że pomiaru dokonuje się, kiedy opony są zimne, po pokonaniu najwyżej 2 km spokojnej jazdy. Kiedy jesteśmy w trasie, pamiętajmy o odczekaniu kilkunastu minut, ponieważ pomiar wykonany na ciepłych oponach będzie zawyżony.

Obecnie (od listopada 2014r.) wszystkie nowo wyprodukowane samochody w Unii Europejskiej wyposażone są w system monitorowania ciśnienia w oponach (ang. TPMS). Jest to urządzenie pozwalające na stałe nadzorowanie ciśnienia, kontrolowanie jego zmian podczas jazdy i przekazywanie tej informacji kierowcy.

Podobne wiadomości:

Indeks prędkości opon - wszystko, co musisz wiedzieć

Indeks prędkości opon - wszystko, co musisz...

Opony samochodowe 2015-07-10

Indeks nośności opon - co mówi i po co jest?

Indeks nośności opon - co mówi i po co jest?

Opony samochodowe 2015-05-22

Komentuj:

Brak komentarzy! Wypowiedz się, jako pierwszy!

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Skoda Kodiaq Sportline - dynamiczny SUV
Skoda Kodiaq Sportline - dynamiczny SUV
Skoda Kodiaq prezentuje kolejne oblicze. Po wersji uterenowionej przyszedł czas na sportową odmianę. Wersja Sportline charakteryzuje się dynamicznym wyglądem zewnętrznym. 
Odgadnij model Odgadnij model