mojeauto.pl > porady > Opony samochodowe > Indeks nośności opon - co mówi i po co jest?

Indeks nośności opon - co mówi i po co jest?

Choć większość użytkowników aut nie zwraca na opony uwagi, to mają nam one bardzo wiele do powiedzenia. Na boku każdej z nich jest mnóstwo informacji w tym jedna, którą zaraz rozszyfrujemy - indeks nośności.

Indeks nośności opon - co mówi i po co jest?

Indeks nośności (LI - load index) to bardzo istotny parametr. Informuje o maksymalnym obciążeniu, jakiemu może być poddana jedna opona przy maksymalnej, dopuszczonej przez producenta prędkości. Jego obliczenie nie jest jednak takie łatwe, jak mogłoby się wydawać. Nie wystarczy masy auta z dowodu rejestracyjnego podzielić przez cztery opony. Dla każdego auta maksymalny nacisk na poszczególne koła przewiduje producent i taką wartość w razie wątpliwości możemy odnaleźć w instrukcji obsługi. W większości przypadków na oponie odnajdziemy jej indeks nośności na końcu ciągu znaków okreslających rozmiar. Na przykład jeśli na oponie widzimy napis: 195/65 R15 91T to indeks nośności określa liczba 91. Z poniższej tabeli dowiadujemy się, że oznacza ona maksymalne obciążenie jednego koła ciężarem 615 kilogramów. Nie jest to jednak dla nas istotna wartość - ważne, żeby indeks nośności 91 odpowiadał wartości narzuconej przez producenta auta lub był od niej wyższy. Niższy od przewidzianego indeks nośności dyskwalifikuje daną oponę z użytku.

 Indeksy nośności opon samochodowych
 Indeks Obciążenie koła
Indeks
Obciążenie koła
Indeks
Obciążenie koła
 60 250 kg
 82 475 104 900
 61 257 83 487 105 925
 62 265 84 500 106 950
 63 272 85 515
 107 975
 64 280 86 530 108 1000
 65 290 87 545 109 1030
 66 300 88 560 110 1060
 67 307 89 580 111 1090
 68 315 90 600 112 1120
 69 325 91 615 113 1150
 70 335 92 630 114 1180
 71 345 93 650 115 1215
 72 355 94 670 116 1250
 73 365 95 690 117 1285
 74 375 96 710 118 1320
 75
 385 97 730 119 1360
 76 400 98 750 120 1400
 77 412 99 775 121 1450
 78 425 100 800 122 1500
 79 437 101 825 123 1550
 80 450 102 850 124 1600
 81 462 103 875 125 1650

Dlaczego tak istotne jest trzymanie się narzuconych przez producenta reguł nośności? Czy jeśli wiemy, że autem będziemy jeździć tylko do prędkości np. 120km/h i nigdy nie osiągniemy prędkości choćby zbliżonej do maksymalnej to możemy pozostać przy oponach o niższym indeksie nośności? Czy jeśli wiemy, że samochodem podróżować będą maksymalnie dwie osoby i nigdy nie wykorzystamy jego pełnej ładowności to możemy kupić tańsze opony przeznaczone do niższych obciążeń? Pokusa może być spora, bo ta sama opona, tego samego producenta, ten sam model i rozmiar, ale o niższym o kilka numerków indeksie nośności może kosztować kilkadziesiąt złotych więcej za sztukę. Jednak, jak zwykle w kwestiach bezpieczeństwa, oszczędzać nie warto. Tańsze opony o niższym współczynniku nośności wykonane są z innych materiałów lub kryją pod bieżnikiem odmienną konstrukcję. W awaryjnych sytuacjach mogą się okazać po prostu niewystarczająco bezpieczne. Ponieważ jednak nawet ten argument nie przekonuje wszystkich kierowców, warto wspomnieć, że w przypadku kolizji z naszym udziałem ubezpieczyciel może sprawdzić stan i typ ogumienia. Jeśli stwierdzi odstępstwa od wartości homologacyjnych, może uznać je za jedną z przyczyn wypadku i odmówić zapłaty odszkodowania. Opony o zbyt niskim współczynniku nośności mogą się również szybciej zużywać.

Odrębną kwestią są dodatkowe symbole, oznaczające podwyższoną nośność, typowe dla wzmocnionegp ogumienia przeznaczonego do samochodów dostawczych, dużych osobówek i aut sportowych. Jeśli na brzegu opony znajdziemy opis XL, EXL, RFD, RF, REF, REINF lub C (commercial) to mamy do czynienia z takim właśnie ogumieniem. Dla małych samochodów osobowych będzie to zbędny wydatek, ale w wielu przypadkach producenci dostawczaków, vanów czy sportowych wozów zakładają takie koła w fabryce. Rezygnując z tego typu opon przy ich wymianie, ryzykujemy przede wszystkim bezpieczeństwem, ale w teorii możemy nawet nie otrzymać pieczątki na kolejnym przeglądzie rejestracyjnym lub mieć problemy z odszkodowaniem, jak we wspomnianym wcześniej przypadku. 

Przy doborze opon najlepiej kierować się po prostu homologacją producenta. W ten sposób z pewnością unikniemy problemów związanych z niewłaściwym rozmiarem czy typem ogumienia. Oszczędności mogą być tylko pozorne - w razie kontroli czy wypadku niewłaściwe ogumienie może nas kosztować znacznie więcej niż zaoszczędziliśmy przy kupnie. Choć opony o wyższym indeksie nośności z zewnątrz wydają się identyczne jak tańsze odpowiedniki do lżejszych aut, to ich konstrukcja jest zupełnie inna - przystosowana do zapewnienia bezpieczeństwa w danym modelu samochodu.


Podobne wiadomości:

Obserwacja drogi - czy jej pilnujesz?

Obserwacja drogi - czy jej pilnujesz?

Bezpieczna jazda 2016-04-27

Jak przygotować się do podróży zimą?

Jak przygotować się do podróży zimą?

Bezpieczna jazda 2015-12-02

Komentuj:

Brak komentarzy! Wypowiedz się, jako pierwszy!

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Skoda Karoq - oto następca Yeti!
Skoda Karoq - oto następca Yeti!
Po ośmiu latach przyszedł czas na następcę Skody Yeti. Nowy model zmienił się tak bardzo, że otrzymał nową nazwę - Karoq. Znamy już pierwsze szczegóły na temat kompaktowego SUV-a z Mlada Boleslav.