mojeauto.pl > porady > Opony samochodowe > Jak czytać oponę

Jak czytać oponę

Kolejna rzecz, która w dokładniejszy sposób systematyzuje ogrom różnych własności ogumienia są oznaczenia, nadlewane na obu bokach każdej opony. Spoglądając na te skomplikowane na pierwszy rzut oka skróty i cyfry odczytać można wszystkie podstawowe parametry, jakimi charakteryzuje się opona. Bardziej wnikliwi dowiedzą się nawet, kiedy została ona wyprodukowana.

Jak czytać oponę

Dla lepszego zobrazowania sprawy rozłóżmy na czynniki pierwsze taki przykład: PIRELLI 210 SNOWSPORT 225/55 R 16 95 H XL. Nie trzeba być ekspertem motoryzacyjnym, żeby wiedzieć, że pierwsze trzy najbardziej rzucające się w oczy elementy mówią nam, kto jest producentem opony, a następnie prezentują nazwę handlową i model opony. Idąc za ciosem zatrzymujemy się na parametrze '225'. Oznacza on szerokość opony mierzoną w milimetrach. Liczba, która znajduje się po niej, określa tak zwany bok opony (wskaźnik przekroju). Jest to stosunek wysokości do szerokości opony. W tym przypadku jest to '55' procent szerokości opony. Mamy więc do czynienia z tzw. oponą nisko-profilową. Jeszcze do niedawna w samochodach osobowych stosowano jedynie opony o wskaźniku większym niż 80. Jednakże rozwój przemysłu i nowych technologii pozwala już na stosowanie opon o wskaźnikach 70, 60, a nawet mniejszym od 50 w przypadku samochodów sportowych. Spoglądając dalej znajdziemy oznaczenie 'R', które mówi nam o tym, że jest to opona radialna. W analogicznym przypadku, gdyby znalazła się tam litera 'D', oznaczałoby to, że posiada ona konstrukcję diagonalną. Kolejny element 'kodu' opony oznacza średnicę osadzenia. Jest ona wyrażana liczbowo, w calach. Tak więc, w tym przypadku dla naszej informacji ważny byłby fakt, że dla tej opony stosować można felgi o średnicy 16 cali. Przedostatni element nazywany jest indeksem nośności. Jest to liczba wskazująca maksymalne obciążenie, które może zostać przeniesione przez oponę. W tym wypadku jest to wartość '95', wskazująca informację, że na jedną oponę przypadać może 690 kilogramów. Przed zakupem warto zawsze sprawdzić tą wartość. 

Dodatkowo na oponie pojawić się mogą oznaczenia takie jak 'C' oraz 'XL'. W pierwszym przypadku chodzi tutaj o przeznaczenie opony do samochodów dostawczych, natomiast drugie mówi nam o tym, że jej budowa została wzmocniona. Ostatnim najczęściej spotykanym oznaczeniem na oponach może być także indeks prędkości dopuszczalnej. Oznaczany jest specjalnym kodem liter alfabetu. W tym wypadku literka 'H' oznacza wartość 210 km/h. Resztę parametrów można sprawdzić w tabeli poniżej.

B

E

F

G

J

K

L

M

N

P

 50

70 

80 

90 

100 

 110

120

130

140

150

Q

R

S

T

H

V

W

Y

ZR

 

160

170

180

190 

210

240 

270 

300

>240 

 

Nie są to jednak wszystkie informacje, które można znaleźć na oponie. Jednym z ważniejszych elementów pozwalających ocenić ewentualny stan techniczny opony jest jej data produkcji. Składa się ona z czterech cyfr, których dwie pierwsze oznaczają tydzień roku, a dwie pozostałe rok produkcji. Dzięki temu można bardzo szybko wyeliminować przeterminowane opony, które mogą poważnie zagrozić bezpieczeństwu na drodze. Czasami producenci dodają też informacje na temat przeznaczenia opony (letnie, uniwersalne, zimowe). Jest to o tyle ważne, że różnią się one budową bieżnika, a także miękkością mieszanki, z której je stworzono. Więcej informacji na ten temat znaleźć można w dalszej części naszego motoEksperta.

Komentuj:

Brak komentarzy! Wypowiedz się, jako pierwszy!

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Skoda Karoq - oto następca Yeti!
Skoda Karoq - oto następca Yeti!
Po ośmiu latach przyszedł czas na następcę Skody Yeti. Nowy model zmienił się tak bardzo, że otrzymał nową nazwę - Karoq. Znamy już pierwsze szczegóły na temat kompaktowego SUV-a z Mlada Boleslav.