mojeauto.pl > porady > Opony samochodowe > Opona od podstaw

Opona od podstaw

Podchodząc z jakiejkolwiek strony do szeroko pojętej kwestii ogumienia, przygodę należałoby rozpocząć przede wszystkim od części teoretycznej. Pozwoli to z pewnością na rozwiązanie wielu wątpliwości, które napotkać można przy codziennym użytkowaniu samochodu.

Opona od podstaw

Na dobry początek należałoby rozdzielić ogumienie na dwie zasadnicze grupy, do których przyporządkować można wszystkie modele sprzedawane na naszym rynku. Nawet dla laika tajemnicą nie jest, że opony pod względem budowy można podzielić na radialne oraz diagonalne. Wchodząc jednak troszkę głębiej w ten temat zaczynają się schodki. Czym tak naprawdę różnią się te opony? Otóż sprawa jest prosta.

Typ radialny charakteryzuje się wprawdzie większym kosztem produkcji i podatnością na uszkodzenia mechaniczne, lecz nadrabia to komfortową praca podczas jazdy. Dzieje się tak, dlatego, że bieżnik przylega maksymalną powierzchnią do drogi, nie tylko podczas jazdy po prostej, lecz także przy pokonywaniu zakrętów. Opona tego typu posiada także bardzo małe opory toczenia, co skutecznie wpływa na zmniejszenie spalania.

Drugim rodzajem z kolei jest ogumienie diagonalne. Jego parametry cechuje mała odwrotność w kwestii właściwości jezdnych w porównaniu z poprzednim rodzajem opon. Jej odmienna budowa pozwala na większą odporność na uszkodzenia mechaniczne. Posiada ona także dużo mniej skomplikowaną konstrukcję, która pozwala na cichobieżność. Wiadomo jednak, że istnieją dwie strony medalu. Cecha ta ewidentnie wpływa na odkształcanie się czołowej części bieżnika przy poruszaniu się z dużą prędkościach na łukach lub zakrętach, co odbija się na bezpieczeństwie oraz komforcie podróżowania. Kolejnym mankamentem ujawniającym się podczas stosowania opony diagonalnej jest fakt, że wymusza ona wysokie opory toczenia, co przedkłada się na zwiększony apetyt na paliwo. Tak więc w bezpośrednim starciu wygrywają jednak opony radialne, które stosowane są w większości samochodów poruszających się na co dzień po drogach.

Wiedząc już, na jakie grupy można podzielić opony, warto byłoby przyjrzeć się dokładniej ich budowie. Wewnątrz każdej opony znajduje się warstwa uszczelniająca (pkt. 1) wykonana z materiału kauczukowego. Na pierwszy rzut oka przypomina ona dętkę, jaką możemy spotkać, np. w oponach rowerowych. Jej szczelna charakterystyka zapobiega powstawaniu ubytków powietrza w napompowanej oponie. Ponad nią znajduje się coś w rodzaju 'kręgosłupa' opony, który nazywany jest warstwą szkieletu (pkt. 2). Złożono ją z przeszło tysiąca splecionych ze sobą cienkich drucików stalowych, nazywanych kordem. Ten element zapewnia wytrzymałość opony na ciśnienie, które znajduje się w jej wnętrzu. Po obu bokach ogumienia znajduje się ściana boczna nazywana także strefą niską (pkt. 3). Jej zadaniem jest amortyzowanie siły momentu obrotowego oraz hamowania z felgi na powierzchnię, którą opona styka się z podłożem. Dodatkowo jest ona ściskana i rozprężana podczas jazdy na nierównej drodze. Przy obrzeżach opony w miejscu styku z felgą znajduje się specjalna obejma, która w fachowym języku nazywana jest stopką (pkt. 4). Przylega ona bardzo mocno do obręczy pozwalając na stabilny kontakt. Złożona jest z drutów o wysokiej wytrzymałości (1800 kg) zalanych w mieszance gumowej, charakteryzującej się wyższa twardością. Po środku opony znajdują się warstwy szczytowe (pkt. 5), wykonane z bardzo cienkich i wytrzymałych drutów, które nałożone są na siebie skośnie i naklejone jeden na drugim. Ich zadaniem jest usztywnienie opony tak, aby jej kształt był odporny na działające podczas jazdy siły znoszenia. Jednocześnie musi charakteryzować się giętkością pozwalającą na spokojne pokonywanie nierówności oraz przeszkód na jezdni. Ostatnim elementem, który pokrywa w całości wewnętrzną konstrukcję opony jest powierzchnia jezdna (pkt. 6). Jest to część, na której układany jest bieżnik, odpowiadający za kontakt z drogą. Jego budowa wytrzymać musi bardzo duże obciążenia oraz siły tarcia pojawiające się podczas jazdy. Mieszanka gumowa, z której wykonana jest opona musi charakteryzować się przyczepnością odpowiednią dla danego typu nawierzchni. Dodatkowym, ważnym elementem jest odporność na ścieranie oraz nadmierne nagrzewanie.

Producenci nowoczesnego ogumienia rezygnują powoli z produkcji opon wyposażonych w bieżnik symetryczny. Atutem takiego rozwiązania było to, że przy zakładaniu opony tego typu opony nie trzeba zwracać uwagi na kierunek obrotu koła. Prawdziwym krzykiem mody w ostatnich latach stało się stosowanie opon o asymetrycznym kształcie bieżnika. Od ogumienia symetrycznego różnią się one umiejscowieniem kanalików odprowadzających wodę. W nowych oponach znajdują się one po wewnętrznej stronie. W celu zapewnienia dużo lepszej przyczepności i sterowności po przeciwnej stronie koła nadlewane jest więcej gumy. Profil bieżnika skierowany w kierunku jazdy pozwala także na lepsze odprowadzanie wody na mokrej nawierzchni. Jedynym mankamentem tego typu opony jest to, że może być założona jedynie po jednej stronie osi, a nie na dowolnej, jak w przypadku symetrycznej. 

Komentuj:

Brak komentarzy! Wypowiedz się, jako pierwszy!

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Nowe Suzuki Swift Sport - mocniejsze i lżejsze
Nowe Suzuki Swift Sport - mocniejsze i lżejsze
Sportowa odmiana Suzuki Swift zadebiutuje już za miesiąc na salonie we Frankfurcie. Tymczasem w sieci pojawiły się kolejne zdjęcia i informacje o gorącym hatchbacku z Japonii.
Sky is the limit – Nowa Mazda CX-5 nie zna granic Sky is the limit – Nowa Mazda CX-5 nie zna granic