mojeauto.pl > porady > Opony samochodowe > Wymiana koła

Wymiana koła

Gdy problemy z wyborem rodzaju i sprawdzeniem stanu koła zapasowego mamy już z głowy, należałoby zabrać się za jego wymianę. Teoretycznie każdy osobnik określający się dumnie mianem mężczyzny powinien posiadać w jednym palcu wiedzę opisywaną dalej.

Wymiana koła

Wiemy jednak, że idealnych mężczyzn nie ma, a kobiety coraz częściej interesują się czymś więcej niż tylko przekręceniem kluczyka i jazdą do przodu, więc poniżej przedstawiamy małą 'ściągę' opisującą krótko, 'co, kiedy jak i gdzie' przy wymianie przebitego koła.

Pierwsza rzecz, od której należy zacząć to przede wszystkim zablokowanie samochodu, tak żeby podczas wymiany nam nie odjechał. Do tego celu można użyć specjalnych blokad pod koła, a jeżeli takowych nie posiadamy, to wystarczy nam chociażby cegła lub pustak, lub cokolwiek innego, co znajdziemy pod ręką. Po wyciągnięciu wszystkich niezbędnych elementów do wymiany koła (koło, klucz do kół, lewarek, rękawiczki), na początek należy wrzucić pierwszy bieg lub ustawić automatyczną skrzynię biegów w pozycji 'P', włączając dodatkowo hamulec ręczny, po czym można przystąpić do dalszych czynności. Przy okazji wypadałoby sprawdzić, czy koła znajdują się w położeniu do jazdy wprost. Przed podniesieniem samochodu za pomocą lewarka należy spróbować poluzować śruby, którymi zamocowane jest koło. Wspomaganie klucza nogą używamy, tylko w uzasadnionych przypadkach!

Po wykonaniu poprzednich czynności przejść można do mocowania lewarka w nadwoziu. Najczęściej punkty montowania zaznaczone są za pomocą specjalnych przetłoczeń, bądź też przyspawane pod podwozie belki z otworami do mocowania. Gdybyśmy jednak mieli problemy ze znalezieniem takiego miejsca, optymalnym punktem jest miejsce połączenia progu ze słupkiem. Podnosząc pojazd należy zachować umiar. Nie należy przesadzać, gdyż każdy centymetr przenosi środek ciężkości w samochodzie, czego konsekwencją może być utrata stabilności. Podnosimy zatem auto do wysokości, w której mierząc na oko uda nam się spokojnie wymienić koło. Przy odkręcaniu śrub należy zapamiętać położenie każdej z nich, gdyż posiadają one gwint dopasowujący się do otworu, zabezpieczający przed samoistnym odkręceniem. Najlepiej, więc, żeby trafił on z powrotem na swoje miejsce.

Po odkręceniu należy starać się w bardzo delikatny sposób ściągnąć koło z przebitą oponą, a następnie założyć przygotowane wcześniej koło zapasowe. Początkowo śruby powinno wkręcać się palcami, aby nie doszło do jakiegokolwiek uszkodzenia gwintu. Wykorzystując sytuację, że samochód jest jeszcze uniesiony, należałoby, teraz przy pomocy klucza, dokręcić śruby, pamiętając jednak o odpowiedniej kolejności. Zaczynając od którejś śruby, pamiętać należy, że następna powinna być przeciwległa. Po opuszczeniu samochodu na ziemię należy dokonać mocniejszego dokręcenia śruby.

Po wykonaniu całej czynności wymiany koła, a następnie po zakończeniu podróży należy udać się do zakładu wulkanizacyjnego, gdzie uszkodzone ogumienie zostanie naprawione.

Będąc przy okazji w zakładzie warto byłoby poprosić o przeprowadzenie badania polegającego na wyważeniu koła. Jest to przydatne w szczególności, gdy podczas jazdy zauważymy delikatne ściąganie na bok, bądź też wibracje na kierownicy. Jadąc z prędkością kilkudziesięciu kilometrów na godzinę koło samochodu obraca się kilkanaście razy na sekundę. Wtedy każde, nawet najmniejsze odchylenie powoduje wyraźny spadek komfortu jazdy. Cały przebieg badania nie jest ani kosztowny, ani też skomplikowany. Koło montowane jest na specjalnej maszynie wprowadzającej je w ruch obrotowy i po chwili pokazywany jest wynik. Jeżeli zegar pokazuje wartość 5 gram, to po przeciwnej stronie opony umieszczany jest ciężarek o tej samej masie. Wyważanie powtarzane jest do skutku, aż wskaźniki z obu stron wyświetlać będą zero. Po takiej wizycie można być pewnym, że jazda samochodem będzie bardziej komfortowa, zapewnia Anatol Kisielewicz, właściciel serwisu Autopon s.c. z Wrocławia.

Komentuj:

Brak komentarzy! Wypowiedz się, jako pierwszy!

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
6 sprawdzonych patentów na zimę.
6 sprawdzonych patentów na zimę.
Zamarznięte szyby i czapa śniegu na dachu mogą być niebezpieczne dla Ciebie, otoczenia i Twojego portfela. Podpowiadamy, jak szybko odśnieżyć auto, a dzięki temu uniknąć 3 pkt. karnych i 500 zł mandatu, a przy okazji pospać nawet kwadrans dłużej.
Jak przygotować samochód do jazdy w zimowy poranek? Jak przygotować samochód do jazdy w zimowy poranek?