mojeauto.pl > porady > Opony samochodowe > Wymiana opon

Wymiana opon

Koniec zimy, a więc i mrozów to czas dla kierowców na ponowną wizytę w warsztacie czy innym serwisie oponiarskim, aby dokonać wymiany opon. Tym razem z zimowych na letnie lub uniwersalne-całoroczne.

Wymiana opon

Jak zwykle ciężko trafić z tym najwłaściwszym momentem na wymianę opon, z tego względu, że na początku wiosny ciepłe dni przeplatają się z mroźnymi. W teorii podaje się temperaturę 7 stopni Celsjusza, jaką tę, przy której powinniśmy zmienić ogumienie w naszym aucie, ale jak wiadomo w ciągu doby wahania temperatury często są dość duże. Dlatego ta osoba, która często wyrusza skoro świt, dużo jeździ nocą, zapuszcza się np. w górskie rejony z samą wymianą powinna poczekać nieco dłużej.

Jeśli jednak dodatnia temperatura (ok. 10 st. C.) utrzymuje się już dłużej, a dodatkowo prognozy pogody zapowiadają ładną pogodę, to nie ma już, na co czekać. Opona letnia wykonana jest bowiem z twardszej mieszanki gumy, która jest bardziej odporna na zdzieranie i daje lepszą kontrolę nad autem na suchych nawierzchniach. Mieszanka kauczukowa jest dostosowana do wysokich temperatur (zimowe przy takich ulegają szybszemu niszczeniu), nawet dochodzących do 80 st. C, przy których wciąż zachowuje swoje właściwości. Jeśli jednak temperatury spadną poniżej zera, opony letnie twardnieją i są znacznie bardziej podatne na ślizganie się.

Opony letnie ponadto różnią się od zimowych kształtem bieżnikiem. Posiadają większą liczbę rowków i odstępów między blokami, co pozwala na odprowadzenie większej ilości wody, a ponadto są bardziej ukierunkowane w stronę obrotu koła.

Przy wymianie opon na używane należy zwrócić szczególną uwagę na zakładane opony. Nawet jeśli przed zimą ich stan był poprawny, to niewłaściwe ich przechowywanie mogło przyczynić się do ich uszkodzenia. Wszelkie bąble i inne podejrzane ślady mogą dyskwalifikować używane opony jako nadające się do dalszego użytku.

W przypadku nowych opon, ważne by bezpośrednio po ich założeniu nie szarżować zbytnio. Opona potrzebuje bowiem pewnej liczby przejechanych kilometrów, by się odpowiednio dotrzec i ułożyć. W przypadku letnich opon producenci zalecają pokonanie wpierw w spokojnym tempie, bez gwałtownego przyspieszania i hamowania, dystansu około 100 km, zanim będziemy mogli w pełni korzystać z ich właściwości.

Komentuj:

Brak komentarzy! Wypowiedz się, jako pierwszy!

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
MUSI BYĆ COOL
MUSI BYĆ COOL
Ten nowoczesny samochód miejski, dzięki nadmuchanej karoserii, nietypowym reflektorom, innowacyjnym panelom Airbump i dziesiątkom dostępnych wersji kolorystycznych sprawił, że kierowca wreszcie może wyrazić swoją osobowość.