mojeauto.pl > porady > Przepisy i prawo jazdy > Kupno, przeróbka auta używanego

Kupno, przeróbka auta używanego

Znacznie niższe ceny, większa możliwość wyboru to chyba główne elementy decydujące o atrakcyjności rynku samochodów używanych. Nawet w sytuacji, gdy kupującym jest firma.

Kupno, przeróbka auta używanego

Kupno samochodu używanego
Okazuje się jednak, iż z punktu widzenia prawa podatkowego takie nabycie może rodzić bardzo różne następstwa podatkowe, zarówno w w podatku od towarów i usług (VAT), jak i podatku dochodowym.

Aby móc w ogóle mówić o obniżeniu podatku VAT (w pełnej wysokości lub 60% do 6 tys. zł) przy kupnie samochodu używanego, niezbędne jest przede wszystkim otrzymanie od sprzedawcy faktury VAT. W grę wchodzą więc tu tylko i wyłącznie auta sprzedawane przez firmy, w tym firmy leasingowe. A wiedząc, w jaki sposób wykorzystywane są auta służbowe, może się okazać, iż wcale wydawałoby się korzystna cenowo oferta nie będzie taka korzystna. Dodatkowo, niska cena to także niski VAT, może się więc okazać, iż wcale "gra nie jest warta świeczki". Tym bardziej, że otrzymanie faktury nie oznacza jednak definitywnie, iż skorzystamy z możliwości obniżenia podatku naliczonego o VAT z zakupu auta. Z tej prostej przyczyny, iż wielu przedsiębiorców przy sprzedaży samochodów firmowych korzysta ze zwolnienia z VAT-u.

Ważniejszą kwestią wydaje się być natomiast możliwość odliczania podatku VAT zawartego w cenie paliwa kupowanego do auta służbowego. W tym przypadku warto wyszukać odpowiedni model spełniający kryteria art. 86 ust. 4 ustawy o podatku od towarów i usług. I nawet jeśli nie odliczymy VAT-u zawartego w cenie, to będziemy mogli realnie obniżyć koszty nabywanego paliwa. Jednak samo nabycie odpowiedniego auta nie daje jeszcze prawa do automatycznego odliczania VAT-u. Niezbędne jest przeprowadzenie dodatkowego badania technicznego w okręgowej stacji pojazdów, uzyskanie na podstawie otrzymanego zaświadczenia wpisu do dowodu rejestracyjnego oraz doręczenie kopii tegoż zaświadczenia do właściwego urzędu skarbowego. Opłata za dodatkowe badanie techniczne to obecnie koszt 50 zł.

Wydatki związane z zakupem oraz z pozostałymi wydatkami eksploatacyjnymi zaliczamy do kosztów uzyskania przychodu na analogicznych zasadach, jak w przypadku samochodów nowych. A więc, przede wszystkim kosztem będzie amortyzacja samochodu, do której niezbędne jest poprawne określenie wartości początkowej. Ponieważ mamy tu do czynienia z samochodem używanym, więc możliwe jest zastosowanie indywidualnej stawki amortyzacji, pamiętając jednak, iż okres amortyzacji nie może być krótszy niż 30 miesięcy.

Dostosowanie do nowych przepisów
Chcąc zyskać na odliczaniu VAT-u od ceny paliwa zawsze istnieje też możliwość dostosowania posiadanego już auta firmowego do nowych przepisów podatkowych. W grę wchodzi tu tylko ewentualnie demontaż tylnego rzędu siedzeń i wstawienie trwałej przegrody oddzielającej część bagażową od części bagażowej (art. 86 ust. 4 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług). Jednak nie wszystkie samochody będą mogły zostać poddane przeróbkom, tak by spełniać wymagania ustawy. Muszą być to wyłącznie auta klasyfikowane według przepisów prawa o ruchu drogowym do podrodzaju wielozadaniowy lub van.

Samo dokonanie przeróbki - demontaż siedzeń i założenie kratki - musi być dokonane przez wyspecjalizowany zakład, a następnie samochód musi trafić do okręgowej stacji pojazdów na dodatkowe badania techniczne. Takie badanie kosztuje obecnie ok. 180 zł. Następnie z uzyskanym zaświadczeniem nalezy udać się do wydziału komunikacji, gdzie otrzymamy nowy dowód rejestracyjny, oraz do urzędu skarbowego i dopiero wówczas będziemy mogli korzystać z zalet posiadania auta "ciężarowego".

Usunięcie kratki
W praktyce często mamy jednak do czynienia z odmienną sytuacją, a mianowicie z przeróbką samochodu ciężarowego na osobowy. Kiedy taka sytuacja może mieć miejsce? A no wówczas, gdy np. za rządów poprzedniej ustawy o VAT nabyliśmy auto z kratką, które dawało uprawnienia do obniżenia podatku VAT od ceny zakupu auta oraz paliwa do niego, a po zmianie przepisów utraciliśmy takie prawo. Gdy nabyliśmy na potrzeby firmy używany samochód z kratką, który, jak wyżej, nie spełnia już obecnych kryteriów do odliczenia VAT-u. Z problemem usunięcia kratki borykają się także często osoby prywatne, które w różny sposób weszły w posiadanie takiego auta.

Sama procedura jest analogiczna do odwrotnej, czyli do przerobienia osobówki na ciężarówkę. W tym przypadku demontaż kratki, ewentualny montaż drugiego rzędu siedzeń i/lub pasów bezpieczeństwa dokonujemy w specjalistycznym warsztacie. Następnie wizyta w okręgowej stacji kontroli pojazdów, gdzie otrzymamy stosowne zaświadczenie i w końcu rejestracja auta w wydziale komunikacji.

Komentuj:

Brak komentarzy! Wypowiedz się, jako pierwszy!

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Autostrada A2 - trzeci pas w przyszłym roku
Autostrada A2 - trzeci pas w przyszłym roku
Już w drugiej połowie przyszłego roku ruszy rozbudowa autostrady A2. Na 13-kilometrowym odcinku obwodnicy Poznania zostanie dobudowany trzeci pas ruchu. Inwestycja jest konieczna, ponieważ jest to mocno uczęszczana droga.