mojeauto.pl > porady > Przepisy i prawo jazdy > Prawo jazdy kat. AM - samochody dla 14-latków

Prawo jazdy kat. AM - samochody dla 14-latków

Jeśli na ulicy mijasz gimnazjalistę w małym aucie to wcale nie oznacza, że podprowadził rodzicom kluczyki. Najprawdopodobniej korzysta z kategorii prawa jazdy AM, umożliwiającej m.in. jazdę lekkimi czterokołowcami.

Prawo jazdy kat. AM - samochody dla 14-latków
Kategoria AM została wprowadzona 19 stycznia 2013 przy okazji zmian w ustawie Prawo o ruchu drogowym. Głównym celem było zastąpienie karty motorowerowej, jednak nowa kategoria uprawnień pozwala jeździć nie tylko motorowerami i skuterami, ale otwiera również możliwości poruszania się lekkimi czterokołowcami.
 
Czym są tajemnicze wehikuły? To dwuosobowe pojazdy spełniające wymogi homologacji L6e, czyli lekkie pojazdy czterokołowe, których masa bez obciążenia nie przekracza 350kg (nie wliczając masy akumulatorów w czterokołowcach elektrycznych) i których konstrukcja ogranicza maksymalną prędkość do 45km/h. Ich pozostałe cechy to pojemność silnika do 50cm3 w przypadku motorów benzynowych i maksymalna moc 4kW (5,4KM) w przypadku diesli i napędu elektrycznego. Tyle teorii, a w praktyce do tego worka wrzucamy zazwyczaj quady oraz mikroauta, których coraz więcej śmiga po polskich ulicach.

Dla kogo są przeznaczone pojazdy tego typu? Aby zapisać się na kurs przygotowujący do zdobycia uprawnień kategorii AM, kandydat musi mieć przynajmniej 13 lat i 9 miesięcy i zgodę rodziców bądź opiekunów na przystąpienie do szkolenia (chyba, że skończył 18 lat). Szkolenie kosztuje sporo - 800zł to prawie tyle samo, co "dorosła" kategoria B, a do tego doliczymy jeszcze badania lekarskie - 200zł. Po kursie czas na egzamin (170zł), który można zdawać nie wcześniej niż w dniu ukończenia 14 roku życia. Co najważniejsze - musimy się przygotować do zdawania egzaminu na motorowerze, żaden Ośrodek Ruchu Drogowego nie umożliwi nam jego zdawania za kierownicą mikroauta. Poza egzaminem teoretycznym, musimy udowodnić swoje umiejętności w prowadzeniu jednośladów - zrobić tzw. "ósemkę", pokonać szybki slalom (prędkość min. 30km/h), ruszyć pod górkę i wyhamować we wskazanym przez egzaminatora miejscu. Do tego czynności obsługowe (sprawdzenie poziomu oleju, płynu hamulcowego) oraz jazda w warunkach miejskich - trasa jest stała i znana przed egzaminem. Zaliczone? Odbierasz uprawnienia (za co płacisz 100,50zł) i od tej pory możesz dosiadać maszyn spełniających wspomniane wcześniej kryteria i ruszać na publiczne drogi (wszystkie poza autostradami i drogami ekspresowymi). Całkowity koszt kursu i egzaminu wynosi więc 1270,50zł. Sporo - kilka lat temu kurs na kartę motorowerową kosztował mniej niż 100zł.
 
Karta motorowerowa uzyskana przed 18 rokiem życia pozwala bez stresu jeździć wspomnianymi "wozidełkami" do momentu uzyskania pełnoletności. Po "osiemnastce" należy ją wymienić na prawo jazdy kat. AM, do czego potrzebna jest wizyta w wydziale komunikacji z wypełnionym wnioskiem, aktualną fotografią, orzeczeniem lekarskim o braku przeciwwskazań zdrowotnych do prowadzenia pojazdów i kwotą 100,50zł.

Aktualnie wybór pojazdów spełniających wymagania kategorii AM na polskim rynku jest całkiem imponujący. Można przebierać w ofertach kilku marek (przodują producenci francuscy), proponujących modele w cenach od ok. 38 tysięcy złotych aż po wozy ponad dwukrotnie droższe. Mikroauta mogą być wyposażone w klimatyzację, radio, aluminiowe felgi i - co wyjątkowo istotne - poduszki powietrzne. I właśnie poziom bezpieczeństwa jest ich największą zaletą i wadą jednocześnie. Z jednej strony można protestować, bo wypuszczanie 14-latków samochodem mniejszym od "Malucha" w wymagający ruch uliczny wydaje się bardzo ryzykowne, ale z drugiej strony mikroauta dają znacznie większe szanse w starciu z pełnowymiarowymi samochodami niż skutery, którymi również jeżdżą gimnazjaliści. Alternatywa jest - bezpieczna, wygodna, ale bardzo droga.


Podobne wiadomości:

Obserwacja drogi - czy jej pilnujesz?

Obserwacja drogi - czy jej pilnujesz?

Bezpieczna jazda 2016-04-27

Fotelik samochodowy - jaki wybrać

Fotelik samochodowy - jaki wybrać

Bezpieczna jazda 2015-11-06

Komentuj:

Brak komentarzy! Wypowiedz się, jako pierwszy!

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Peugeot 3008 wygrywa COTY 2017!
Peugeot 3008 wygrywa COTY 2017!
Na dzień przed rozpoczęciem salonu motoryzacyjnego w Genewie poznaliśmy zwycięzcę plebiscytu na Europejski Samochód Roku (European Car of the Year) 2017. Peugeot 3008 pokonał sześciu bardzo mocnych kandydatów.
Odgadnij model Odgadnij model