mojeauto.pl > porady > Serwis auta > Chip tuning

Chip tuning

Samochody nowej generacji w coraz większym stopniu uzależnione są od elektroniki. Postęp technologiczny nie ominął również silników, a obecnie wszystkie czynności związane z ich obsługą dokonywane są poprzez sterownik. Majstrowanie przy tym elemencie odpowiedzialnym za oprogramowanie w sterowniku układy wtryskowego może przynieść zamierzony efekt i znacznie poprawić osiągi samochodu. Może też całkowicie zrujnować jednostkę napędową.

Chip tuning
Od kiedy do silników zawitały komputery tuningowanie samochodów stało się bardziej dostępne. Wcześniej aby zwiększyć moc samochodu trzeba było liczyć się z wymianą dużej ilości części. Dzięki ingerencji w sterowanie elektroniczne podobne efekty można osiągnąć taniej i szybciej, bez konieczności demontażu całej jednostki napędowej. Wystarczy dokonać tzw. mappingu, czyli zmienić program odpowiedzialny za sterowanie silnikiem i moc samochodu może wzrosnąć w najlepszym przypadku nawet o blisko 1/3.

”Najłatwiej zwiększa się moc i moment w silnikach doładowanych, turbodiesel oraz doładowanych silnikach benzynowych.W obydwu tych przypadkach można bezpiecznie poprawić parametry od 20%-35% bez pogarszania trwałości” – tłumaczy inż. Andrzej Godula. „Zdecydowanie gorzej jest w silnikach wolnossących gdzie zysk na mocy maksymalnej uzyskany poprzez tuning chipowy na ogół nie przekracza 4%-8%.Wynika to z tego że większość producentów wykonuje oprogramowanie tak aby w zakresie małych i średnich obciążeń być w zgodzie z ekologią i zapewniać stosunkowo małe zużycie paliwa. Natomiast przy pełnym wciśnięciu gazu wykonuje się tak program aby z silnika wyciągnąć wszystko co jest tylko możliwe. Dlatego też nawet najlepszy tuner ma bardzo mały margines do wykorzystania i wzrost mocy maksymalnej jest niewielki, a czasami wręcz niemożliwy do osiągnięcia” – dodaje Godula. „Tuning chipowy w tych silnikach polega głównie na poprawie parametrów w zakresie obciążeń częściowych do 75% wciśnięcia gazu i tam możliwe są zyski nawet do 10%. Tuning chipowy jest najprostszym, najtańszym, ale i najbardziej niebezpiecznym sposobem tuningowania silnika” – konkluduje właściciel firmy Godula Moto Sport.

Jeszcze inaczej sprawa tuningu chipowego wygląda w samochodach wyposażonych w silniki wysokoprężne typu TDI. W przypadku takich jednostek, jak przestrzega inż. Andrzej Godula, ograniczeniem nie są wartości mocy/momentu, ale dymienie, które powinno być równe i małe w całym zakresie obrotów. Opracowanie odpowiedniego programu dla takich jednostek jest więc bardzo trudne i wymaga fachowej wiedzy. Kolejny problem to jakość paliwa, które może powodować wtórne dopalanie ropy w układzie wydechowym. Jak twierdzi Godula: „Efektem tego jest niebieski lub siwy dym wydobywający się z rury wydechowej przy długotrwałych maksymalnych obrotach i obciązeniu.”

W silnikach wysokoprężnych zmian w oprogramowaniu dokonuje się za pomocą dodatkowych modułów tzw. boxów. Urządzenie jest wpinane w instalację elektryczną samochodu. Za pomocą boxów modyfikuje się transmisję danych pomiędzy oryginalnym sterownikiem, a pompą wtryskową, szyną układu wtryskowego common rail lub też pompowtryskiwaczami. Moduł działa na zasadzie zwiększania dawki paliwa.

Istotną rzeczą podczas dokonywania chip tuningu jest sprawdzenie wyników przeróbek na hamowni. Dzięki takim badaniom można dokładnie sprawdzić o ile faktycznie wzrosła moc samochodu po zastosowaniu zmian oraz czy nowy program będzie działał poprawnie w normalnych warunkach eksploatacyjnych.
Tematy w artykule: tuning chiptuning

Podobne wiadomości:

Co to jest tuning?

Co to jest tuning?

Serwis auta 2007-06-05

Tuning mechaniczny

Tuning mechaniczny

Serwis auta 2007-06-05

Komentuj:

Brak komentarzy! Wypowiedz się, jako pierwszy!

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Mercedes Klasy S - lifting i autonomiczna jazda
Mercedes Klasy S - lifting i autonomiczna jazda
Topowa limuzyna Mercedesa ma dopiero cztery lata, ale producent przeprowadził szybką kurację odmładzającą. Auto lada moment trafi do salonów w całej Europie.
Sky is the limit – Nowa Mazda CX-5 nie zna granic Sky is the limit – Nowa Mazda CX-5 nie zna granic