mojeauto.pl > porady > Serwis auta > Dbajmy o wycieraczki w samochodzie

Dbajmy o wycieraczki w samochodzie

Wycieraczka samochodowa jest elementem pracującym często w bardzo trudnych warunkach i dlatego łatwo ulega uszkodzeniom. Brudne, źle oczyszczone szyby ograniczają widoczność podczas jazdy, przez co znacząco obniżają bezpieczeństwo kierowcy i pasażerów.

Dbajmy o wycieraczki w samochodzie

Bosch poleca trzy linie wycieraczek - Eco, Twin oraz Aerotwin, które dzięki uniwersalnemu adapterowi Quick Clip są bardzo łatwe i szybkie w montażu.
 

Bosch Twin

Guma dobrej jakości wycieraczki musi mieć dwie przeciwstawne cechy: z jednej strony musi być elastyczna, aby szczelnie przylegać do szyby, z drugiej musi być twarda, aby dokładnie zbierać wodę i zanieczyszczenia. Nowatorstwo wycieraczek Bosch Twin polega na połączeniu dwóch całkowicie odmiennych rodzajów tworzywa. Powierzchnia zbierająca wykonana jest z naturalnej, twardej gumy, a przegub zrobiony jest z miękkiego kauczuku syntetycznego. Takie połączenie sprawia, że Bosch Twin wycierają szyby bardzo dokładnie zarówno podczas wiosennych deszczy, zimowych mrozów i letnich upałów. Niezawodność i długą żywotność wycieraczek gwarantuje także stabilne, dwukrotnie lakierowane, metalowe ramię połączone przegubami.
W ramach programu Twin dostępne są również wycieraczki na tylną szybę.

Bosch Aerotwin

Opatentowana przez Boscha bezprzegubowa technologia Aerotwin to rewolucja w konstrukcji wycieraczek. Płaska konstrukcja i aerodynamiczny kształt znacząco poprawiają ich stabilność, odporność na podmuchy wiatru oraz skuteczność oczyszczania szyb. Wycieraczka zbudowana jest z dwóch rodzajów gumy z wbudowanym spojlerem, a pióro nie posiada wierzchniej części metalowej z przegubami. Dwie zatopione bezpośrednio w gumie czyszczącej szyny stabilizujące rozdzielają dokładnie siłę nacisku wycieraczki na jej całej długości. Pióro jest o połowę niższe w porównaniu ze standardowym, co pozwala na optymalne przyleganie wycieraczki do szyby. Ponadto wyłączona wycieraczka ukryta jest pod maską samochodu, co znacznie przedłuża jej żywotność.

Wycieraczki Bosch Eco

Program Eco został stworzony z myślą o tych klientach, którzy szukają wycieraczek w korzystnej cenie, nie chcąc jednocześnie rezygnować z ich wysokiej jakości. Konstrukcja wycieraczek Eco opiera się na w pełni metalowym, lakierowanym, wzmocnionym nitami ramieniu, które gwarantuje jej właściwe funkcjonowanie. Ramię jest również bardzo odporne na wpływ niekorzystnych warunków atmosferycznych. Duże otwory umieszczone w jego środkowej części zapewniają łatwiejszy przepływ powietrza, dzięki czemu wycieraczki nie odrywają się od szyb w trakcie jazdy z dużą prędkością. Wycieraczki Eco pakowane są pojedynczo. Aby skompletować pełen zestaw wystarczy wybrać odpowiednią długość wycieraczki od strony kierowcy i od strony pasażera.

Wszystkie wycieraczki Bosch oferowane są z uniwersalnym adapterem Quick Clip, który jest na stałe przymocowany do wycieraczki, dzięki czemu natychmiast można przystąpić do jej zamontowania. Wystarczy tylko umocować wycieraczkę na ramieniu.

Bosch radzi: dbaj o wycieraczki

Trwałość wycieraczek to ok. 1/2 roku przeciętnej eksploatacji, co odpowiada około 125 tys. cykli wycierania. Po tym czasie ich sprawność działania znacznie się obniża. Największą trudnością w ocenie stanu wycieraczek jest to, że nie przekonamy się o wielkości ich zużycia, dopóki nie wymienimy ich na nowe. Nasz wzrok stopniowo przyzwyczaja się bowiem do coraz gorszej widoczności przez szybę samochodu i dopóki wycieraczka nie będzie pozostawiała wyraźnych, nieoczyszczonych obszarów, uznajemy, że wszystko jest w porządku. Warto pamiętać, że krawędź gumy stopniowo się wyciera, aż wreszcie, w ostatniej fazie eksploatacji mamy do czynienia z „pływaniem” wycieraczki po filmie wodnym na szybie (tzw. „efekt pędzla”), a nie wycieraniem. Dodatkowo dochodzą jeszcze procesy starzenia wywoływane przez ozon i promieniowanie UV oraz uszkodzenia eksploatacyjne.

Dbamy o czystość szyby

Poza widocznymi zabrudzeniami pojawiającymi się na szybie (owady, piasek, błoto) na pracę wycieraczek negatywnie wpływają również nie widoczne na pierwszy rzut oka zabrudzenia - żywica z drzew, substancje chemiczne/sól używane przez służby drogowe w okresie zimowym, pozostałości po myjni automatycznej (szczególnie w przypadku programów z woskiem), brud i tłuszcz pozostający na szybie po myciu na stacji benzynowej (w wiaderku z wodą po użyciu przez kilku kierowców oraz jak często bywa myciu różnych elementów, łącznie z tablicami rejestracyjnymi, atrapą chłodnicy, pojawia się spora ilość zanieczyszczeń). Wszystkie te zabrudzeni znacząco utrudniają przesuwanie wycieraczki po powierzchni szyby. Stąd warto raz, na jakiś czas dokładnie umyć szybę płynem do mycia szyb, bądź odtłuścić ją płynem do mycia naczyń. Myjąc szybę zawsze wycieramy pióro wycieraczki

Nie odrywamy przymarzniętej wycieraczki od szyby

Takie postępowanie powoduje odkształcenia wewnętrznej szyny przenoszącej nacisk ramienia na gumę wycieraczki, lub w skrajnych przypadkach rozerwaniem samej gumy. Odkształcenie szyny stabilizującej jest przyczyną pozostawiania smug na szybie, wynikających z braku dostatecznego docisku gumy wycieraczki lub powstawania wspomnianego wyżej „efektu pędzla”.

Unikamy pracy „na sucho”

Zanieczyszczenia pojawiające się na szybie działają jak papier ścierny. Oprócz zużycia krawędzi, dodatkowo powstają rysy na gumie i szybie. Współczynnik tarcia gumy o szybę przy pracy na sucho jest nawet 25-krotnie wyższy niż podczas pracy na wilgotnej szybie. Dlatego nie bójmy się używać płynu do spryskiwania szyb.

Używamy atestowanych płynów do spryskiwaczy. Płyn do spryskiwaczy jest kompromisem pomiędzy właściwościami myjącymi a ochroną elementów, z którymi ma kontakt. Płyny nieatestowane często powodują barwne zacieki na lakierze samochodu oraz niszczą gumę wycieraczki. Również z tego powodu kupujmy odpowiednio wcześniej tzw. płyn zimowy.

Tematy w artykule: wycieraczki eksploatacja samochodu

Podobne wiadomości:

SIlnik nie chce odpalić - co robić?

SIlnik nie chce odpalić - co robić?

Serwis auta 2015-05-06

Pamiętaj o filtrach w swoim aucie

Pamiętaj o filtrach w swoim aucie

Serwis auta 2007-12-20

Komentuj:

Brak komentarzy! Wypowiedz się, jako pierwszy!

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
6 sprawdzonych patentów na zimę.
6 sprawdzonych patentów na zimę.
Zamarznięte szyby i czapa śniegu na dachu mogą być niebezpieczne dla Ciebie, otoczenia i Twojego portfela. Podpowiadamy, jak szybko odśnieżyć auto, a dzięki temu uniknąć 3 pkt. karnych i 500 zł mandatu, a przy okazji pospać nawet kwadrans dłużej.
Jak przygotować samochód do jazdy w zimowy poranek? Jak przygotować samochód do jazdy w zimowy poranek?