mojeauto.pl > porady > Serwis auta > Diesel w zimie. Jak dbać o ten silnik

Diesel w zimie. Jak dbać o ten silnik

Wiemy, że silniki Diesla nie tolerują zimy i niskich temperatur. Zobacz, jak zadbać o jednostkę wysokoprężną, żeby nie mieć rano problemów z odpalaniem.

Diesel w zimie. Jak dbać o ten silnik

W Europie diesle stanowią ponad połowę wszystkich zarejestrowanych aut osobowych. W naszym kraju jest podobnie, więc problemy z odpaleniem dotyczą wielu Polaków. Użytkownicy nawet kilkuletnich samochodów z silnikami wysokoprężnymi mogą borykać się z tą kwestią.

Sprawny akumulator
Jedną z podstawowych rzeczy jest dobry akumulator. Swoją pełną moc osiąga przy temperaturze ok. 27C, a przy -18C jego wydajność spada nawet o 56%. Mówimy tu o nowych akumulatorach. W przypadku kilku letnich jego moc drastycznie spada. Dzieje się tak po pierwsze dlatego, że przy niskich temperaturach zmniejsza się jego pojemność, a po drugie, olej i płyny w nim zawarte gęstnieją - konsystencją przypominają zastygły miód. W rezultacie możesz mieć nawet 5-krotnie większy problem z odpaleniem niż w przypadku sprawnego akumulatora. Warto więc zaopatrzyć się w dobry sprzęt. Koszt? Wszystko zależy od mocy, pojemności, wielkości i technologii, w jakiej wykonany jest akumulator.

Dobre paliwo
Dziś w Polsce z jakością paliw nie ma już większych problemów, tak jak to był kiedyś. Ale mimo wszystko zalecamy tankowanie na renomowanych, większych stacjach. Mamy tam większą pewność, że tankowane paliwo jest dobrej jakości. A to ma znaczenie w przypadku diesla. Jeśli w ropie znajduje się wiele "niechcianych" substacji, konsystencja paliwa może znacznie się zmienić, a ciecz zamarznie szybciej. Podaje się, że ropa naftowa zamarza przy temp. ok. -36C (norma EN 590). Przy okazji warto też zadbać o filtr paliwa, jeśli zamarznie w nim paliwo, jesteśmy pod ścianą. 

Świece żarowe
O świece najlepiej zadbać jeszcze zanim przyjdą mrozy. Ich stan można sprawdzić w każdym warsztacie samochodowym. Jeśli chociaż jedna jest niesprawna, warto ją wymienić, żeby nie być zaskoczonym rano podczas odpalania. 

Płyny
O dobrym stanie oleju silnikowego nie wspominamy, bo liczymy, że wymieniacie go na czas. Przed zimą warto też wymienić lub mieć na dolewkę płyn chłodniczy. Przy niskich temperaturach jego objętość znacznie maleje. Radzimy zainwestować w ten lepszy (G12+ lub G13). Płyn do spryskiwaczy, choć nie wpływa na rozruch silnika też warto wymienić, bowiem letni może zamarznąć i rozsadzić zbiornik oraz silniczek. 

Odpalanie diesla w skrócie

  • wyłącz wszystkie niepotrzebne urządzenia, aby pobór prądu był jak najmniejszy (radio, nawiew, oświetlenie)
  • przekręć kluczyk w pozycję zapłonu i poczekaj aż świece się zagrzeją
  • jeśli kontrolka zgaśnie, spróbuj odpalić silnik
  • zapalaj auto na "luzie", chyba, że elektronika wymaga wciśniętego sprzęgła
  • kręć silnik przez kilka sekund, jeśli nie odpala wyłącz zapłon
  • po kilku sekundach przerwy, powtórz czynność
  • jeśli po kilku próbach nic z tego, dalsze odpalanie może tylko uszkodzić świece i głowicę silnika

Podobne wiadomości:

Jak przygotować samochód do zimy?

Jak przygotować samochód do zimy?

Bezpieczna jazda 2015-12-21

Mycie samochodu zimą

Mycie samochodu zimą

Serwis auta 2015-12-08

Komentuj:

Sklep-Kia_pl 2018-10-11

Jeżeli ktoś posiada filtr cząstek stałych to jak najbardziej również polecam, bo nie zaszkodzi a może pomóc. Dodatkowo koniecznie sprawdź poziom oleju, wymień płyn oraz opony. Sklep-Kia.pl

~Patryk Galczak 2018-10-05

Proponuję przed zimą zastosować jakiś dobry środek do regeneracji filtra cząstek stałych takiego jak od K2 - https://k2.com.pl/produkty/k2-dpf-cleaner-500-ml ,, znakomity jak za taką cenę.

~LadneFelgi_pl 2018-09-20

Najlepiej garażować takie auto z silnikiem diesla i nie powinno być problemu z jego użytkowaniem zimą. Druga sprawa to jakość paliwa, polecam premium z różnymi dodatkami, w przypadku starszych jak i nowszych silników może okazać się doskonałym wyborem.

~Tymek 2018-08-24

najlepsza płukanka dla mnie w tym momencie to K2 motor flush, nowość ale robi swoje https://bit.ly/2BDDwRl

~fryderyk 2018-02-13

Ja dolewam czasami do baku K2 diesel. Producent pisze, że to pozwala wyczyścić silnik i zmniejszyć spalanie. Jeżdżę w takim można powiedzieć mieszanym cyklu, ciężko mi jakoś obiektywnie to spalanie oceniać, ale na pewno silnik mniej się męczy, no bo to po prostu słychać.

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
13 tys. km Nissanem Leaf – Marek Kamiński na mecie
13 tys. km Nissanem Leaf – Marek Kamiński na mecie
Blisko 13 tysięcy kilometrów podróży przez 8 krajów, w tym przejazd przez Syberię i pustynię Gobi. A to wszystko bez wyemitowania do atmosfery ani grama CO2. Marek Kamiński za kierownicą Nissana LEAF zrealizował swój cel i dojechał do Japonii.