mojeauto.pl > porady > Serwis auta > Diesel w zimie. Jak dbać o ten silnik

Diesel w zimie. Jak dbać o ten silnik

Wiemy, że silniki Diesla nie tolerują zimy i niskich temperatur. Zobacz, jak zadbać o jednostkę wysokoprężną, żeby nie mieć rano problemów z odpalaniem.

Diesel w zimie. Jak dbać o ten silnik

W Europie diesle stanowią ponad połowę wszystkich zarejestrowanych aut osobowych. W naszym kraju jest podobnie, więc problemy z odpaleniem dotyczą wielu Polaków. Użytkownicy nawet kilkuletnich samochodów z silnikami wysokoprężnymi mogą borykać się z tą kwestią.

Sprawny akumulator
Jedną z podstawowych rzeczy jest dobry akumulator. Swoją pełną moc osiąga przy temperaturze ok. 27C, a przy -18C jego wydajność spada nawet o 56%. Mówimy tu o nowych akumulatorach. W przypadku kilku letnich jego moc drastycznie spada. Dzieje się tak po pierwsze dlatego, że przy niskich temperaturach zmniejsza się jego pojemność, a po drugie, olej i płyny w nim zawarte gęstnieją - konsystencją przypominają zastygły miód. W rezultacie możesz mieć nawet 5-krotnie większy problem z odpaleniem niż w przypadku sprawnego akumulatora. Warto więc zaopatrzyć się w dobry sprzęt. Koszt? Wszystko zależy od mocy, pojemności, wielkości i technologii, w jakiej wykonany jest akumulator.

Dobre paliwo
Dziś w Polsce z jakością paliw nie ma już większych problemów, tak jak to był kiedyś. Ale mimo wszystko zalecamy tankowanie na renomowanych, większych stacjach. Mamy tam większą pewność, że tankowane paliwo jest dobrej jakości. A to ma znaczenie w przypadku diesla. Jeśli w ropie znajduje się wiele "niechcianych" substacji, konsystencja paliwa może znacznie się zmienić, a ciecz zamarznie szybciej. Podaje się, że ropa naftowa zamarza przy temp. ok. -36C (norma EN 590). Przy okazji warto też zadbać o filtr paliwa, jeśli zamarznie w nim paliwo, jesteśmy pod ścianą. 

Świece żarowe
O świece najlepiej zadbać jeszcze zanim przyjdą mrozy. Ich stan można sprawdzić w każdym warsztacie samochodowym. Jeśli chociaż jedna jest niesprawna, warto ją wymienić, żeby nie być zaskoczonym rano podczas odpalania. 

Płyny
O dobrym stanie oleju silnikowego nie wspominamy, bo liczymy, że wymieniacie go na czas. Przed zimą warto też wymienić lub mieć na dolewkę płyn chłodniczy. Przy niskich temperaturach jego objętość znacznie maleje. Radzimy zainwestować w ten lepszy (G12+ lub G13). Płyn do spryskiwaczy, choć nie wpływa na rozruch silnika też warto wymienić, bowiem letni może zamarznąć i rozsadzić zbiornik oraz silniczek. 

Odpalanie diesla w skrócie

  • wyłącz wszystkie niepotrzebne urządzenia, aby pobór prądu był jak najmniejszy (radio, nawiew, oświetlenie)
  • przekręć kluczyk w pozycję zapłonu i poczekaj aż świece się zagrzeją
  • jeśli kontrolka zgaśnie, spróbuj odpalić silnik
  • zapalaj auto na "luzie", chyba, że elektronika wymaga wciśniętego sprzęgła
  • kręć silnik przez kilka sekund, jeśli nie odpala wyłącz zapłon
  • po kilku sekundach przerwy, powtórz czynność
  • jeśli po kilku próbach nic z tego, dalsze odpalanie może tylko uszkodzić świece i głowicę silnika

Podobne wiadomości:

Jak przygotować samochód do zimy?

Jak przygotować samochód do zimy?

Bezpieczna jazda 2015-12-21

Mycie samochodu zimą

Mycie samochodu zimą

Serwis auta 2015-12-08

Komentuj:

Autonagar 2016-02-21

Proponuje profilaktyczne wodorowanie silnika. Czysty układ spalania z wypalonym FAP lub DPF to również gwarancja łatwego rozruchu. Bez demontażu silnika , bez dolewania chemii, bez wymiany oleju i filtra, płukanek i kopcia z rury. Zabieg obejmuje zawory i gniazda , końcówki wtrysków, turbinę, EGR i filtr cz. stałych. Info. na you tube : autonagar.pl

~ech 2016-01-17

przy odpalaniu auta należy wcisnąć pedał sprzęgła, aby odłączyć skrzynię biegów, bo to niepotrzebne opory - po kilku sek po odpaleniu, można puścić sprzęgło -- auto nadal na luzie

~Olej w akumulatorze ?! 2016-01-15

Cytat z tekstu artykułu " Dzieje się tak po pierwsze dlatego, że przy niskich temperaturach zmniejsza się jego pojemność, a po drugie, olej i płyny w nim zawarte gęstnieją - konsystencją przypominają zastygły miód."nKurcze zawsze mnie uczono że w akumulatorze jest elektrolit a tu piszą że olej - człowiek uczy się całe życie. :-)nA może komuś zgęstniał olej z powodu zimna i spadła przewodność między synapsami. ;-)

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Kary za brak OC w 2018 roku będą wyższe
Kary za brak OC w 2018 roku będą wyższe
Właściciele samochodów osobowych i ciężarowych zapłacą w przyszłym roku jeszcze więcej za brak OC. Maksymalna kara za jazdę bez obowiązkowego ubezpieczenia może wynieść nawet 6300 zł.