mojeauto.pl > porady > Serwis auta > Instalacja LPG czy CNG?

Instalacja LPG czy CNG?

Gaz ziemny czy to w postaci sprężonej (CNG) czy ciekłej (LPG) należy do grona młodych alternatywnych źródeł napędu wykorzystywanych w samochodach. Mimo że obie odmiany pełnią tą samą funkcję ich skład, instalacje oraz sposoby wytwarzania znacznie różnią się od siebie i w zależności od kraju są mniej lub bardziej popularne.

Instalacja LPG czy CNG?

LPG

W Polsce zdecydowanie częściej wykorzystywane są w samochodach instalacje gazowe typu LPG (Liquified Petroleum Gas). Głównym powodem jest tutaj większa dostępność tej odmiany gazu, niższe koszty wyrobu surowca oraz bardziej konkurencyjna cena w stosunku do benzyny i oleju napędowego. LPG to rodzaj gazu ziemnego w formie skroplonej będącej mieszaniną propanu i butanu. W zależności do jego źródła wykorzystania (kuchenki domowe, samochody etc.) proporcje obu gazów są odpowiednio dobierane.

LPG najczęściej stosowany jest w samochodach z silnikami benzynowymi. W zależności od konstrukcji silnika sugerowanego często wiekiem pojazdu stosuje się odpowiednie generacje instalacji gazowych (aktualnie 5 generacji). Inne do motorów gaźnikowych, inne do tych z jedno lub wielopunktowym układem wtrysku paliwa. Ich różnorodność umotywowana jest przede wszystkim mniejszym lub większym zaawansowaniem technicznym jednostek napędowych stąd rozpiętość cenowa montażu całych układów LPG wahać się może od 1300 do nawet 5500 zł. Instalacje LPG mogą być montowane także w silnikach wysokoprężnych jednak jest to rozwiązanie stosunkowo rzadko spotykane w Polsce.

Głównymi zaletami montażu instalacji gazowej typu LPG jest przede wszystkim ekonomika spalania w porównaniu ze stosowaniem benzyny, niższa emisja szkodliwych związków do atmosfery i wbrew powszechnym opiniom bezpieczeństwo – bezbłędnie wykonana instalacja gazowa i zbiornik LPG są bezpieczniejsze od układu benzynowego z tradycyjnym bakiem ponieważ wewnątrz zbiornika LPG nie ma mieszaniny gazu z powietrzem.

CNG

Drugim alternatywnym źródłem napędu pochodzącym z „obróbki” gazu ziemnego jest CNG (Compressed Natural Gas). W pojazdach mechanicznych stosowany jest w formie sprężonego metanu pod wysokim ciśnieniem 20-25 Mega Paskali. W Polsce ten typ instalacji wykorzystywany jest w samochodach bardzo rzadko ze względu na wyższe koszty samego montażu, ale również znacznie mniejsze ilości stacji paliw oferujących ten produkt. Dużo większe zainteresowanie CNG w Europie odnotowuje w Niemczech, Czechach. Podobnie jak w przypadku LPG, również i ten typ instalacji gazowej może być montowany w silnikach z gaźnikiem i tych nowocześniejszych z wtryskiem wielopunktowym.

CNG w porównaniu do instalacji gazowych z gazem płynnym (LPG) wymaga zamontowania zbiornika wysokociśnieniowego o większej masie własnej co nie pozostaje bez znacznia dla zwiększonej masy samego pojazdu. Również ze względu na bardziej rozbudowaną konstrukcję samej instalacji (inne reduktory i przewody) CNG znacznie ograniczona zostaje przestrzeń w bagażniku. Koszt montażu w samochodach osobowych naturalnie uzależniony jest od rodzaju silnika i stopnia jego zaawansowania technicznego i mieści się w granicach od 1800 do nawet 7000 zł.

Podobne wiadomości:

Jaką instalację gazową wybrać?

Jaką instalację gazową wybrać?

Serwis auta 2007-05-07

Jak dbać o instalację gazową?

Jak dbać o instalację gazową?

Serwis auta 2007-05-07

Komentuj:

Brak komentarzy! Wypowiedz się, jako pierwszy!

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Nowy Mercedes Sprinter już w przyszłym roku
Nowy Mercedes Sprinter już w przyszłym roku
Już w przyszłym roku poznamy nowego Mercedes Sprintera. Samochód przejdzie gruntowne zmiany, które odmłodzą jego wygląd, a na pokładzie pojawią się nowoczesne systemy wsparcia kierowców i flot.