mojeauto.pl > porady > Serwis auta > Jak dbać o instalację gazową?

Jak dbać o instalację gazową?

Na pytanie: "Dlaczego montaż instalacji gazowej?", większość użytkowników samochodów z tym źródłem napędu odpowie: "Bo taniej." W przypadku jazdy na LPG ta teoria sprawdza się tylko wtedy jeśli cały układ jest odpowiednio eksploatowany i serwisowany.

Jak dbać o instalację gazową?
Trwałość instalacji gazowej podobnie jak całego silnika czy pojazdu uzależniona jest przede wszystkim od dbałości kierowcy i w miarę systematycznej kontroli podzespołów. Co robić, a czego unikać? Poniżej kilka porad na ten temat.

Podstawową czynnością o której zapomina wielu posiadaczy aut z instalacją LPG jest odpalanie samochodu „na benzynie” i ewentualne przełączenie na gaz dopiero w momencie kiedy silnik złapie równe obroty i będzie odpowiednio rogrzany. Układ zapłonowy to jeden z najbardziej narażonych na usterki podzespołów w całej instalacji gazowej. Źle funkcjonujący zapłon – posiadający przebicia, wadliwe cewki, świece - może uszkodzić kolektor ssący (ważne aby był metalowy) i pozostałe elementy układu, np. filtry. Powstałe w wyniku tego „strzały” w najgorszym wypadku mogą przyczynić się do defektu całej jednostki napędowej.

Istotną rolę odgrywa także regularna i prawidłowa wymiana filtrów (filtra fazy lotnej, elektrozaworu gazowego oraz filtra powietrza – ważne aby ten posiadał układ ochronny tzw. „kominek”).

Kolejnym ważnym elementem jest odpowiednie utrzymywanie składu mieszanki pomiędzy wartością bogatą i ubogą – to wskazuje komputer poprzez analizator spalin oraz z pewnym opóźnieniem sonda lambda. Jeśli nasza wiedza na temat instalacji gazowych jest niewystarczająca każde wyregulowanie mieszanki należy dokonać przy pomocy specjalisty. Jeśli nie mamy takiej możliwości wówczas odpowiednią wartość mieszanki można próbować ustawić śrubą znajdującą się na parowniku. Pamiętać należy jednak, że zbyt niski skład mieszanki przy dłuższej jeździe często doprowadza do przegrzania jednostki napędowej, uszkodzenia zaworów i układu wydechowego. Zbyt bogata powoduje zwiększone spalanie gazu, a w sporadycznych przypadkach również uszkodzenie sondy lambda i katalizatora. Wydech narażony jest także na korozję w przypadku zbyt dużej ilości pary wodnej.

Montaż instalacji gazowej przede wszystkim dokonywany jest ze względu na obniżenie kosztów eksploatacji samochodu. Należy jednak pamiętać, że od czasu do czasu auto należy „przegonić” także na tradycyjnym układzie zasilania. Zbyt sporadyczne korzystanie z napędu benzynowego może doprowadzić do awarii pompy paliwowej.

Jazda na gazie nie służy także sportowym zapędom. W wyniku intensywnej eksploatacji przy jeździe na LPG może dojść do awarii parownika odpowiedzialnego za dawkowanie gazu pod właściwym ciśnieniem. Cały układ może zostać zapowietrzony, a w konsekwencji odbije się to na uszkodzeniu termostatu, który bezzwłocznie trzeba wymienić. Inaczej silnik nie będzie otrzymywał odpowiedniej dawki gazu i będzie tracił moc.

Podobne wiadomości:

SIlnik nie chce odpalić - co robić?

SIlnik nie chce odpalić - co robić?

Serwis auta 2015-05-06

Pamiętaj o filtrach w swoim aucie

Pamiętaj o filtrach w swoim aucie

Serwis auta 2007-12-20

Komentuj:

Brak komentarzy! Wypowiedz się, jako pierwszy!

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
6 sprawdzonych patentów na zimę.
6 sprawdzonych patentów na zimę.
Zamarznięte szyby i czapa śniegu na dachu mogą być niebezpieczne dla Ciebie, otoczenia i Twojego portfela. Podpowiadamy, jak szybko odśnieżyć auto, a dzięki temu uniknąć 3 pkt. karnych i 500 zł mandatu, a przy okazji pospać nawet kwadrans dłużej.
Jak przygotować samochód do jazdy w zimowy poranek? Jak przygotować samochód do jazdy w zimowy poranek?