mojeauto.pl > porady > Serwis auta > Jaką instalację gazową wybrać?

Jaką instalację gazową wybrać?

Znaczna ilość właścicieli pojazdów w naszym kraju wybiera instalacje gazowe typu LPG. Decyduje o tym cena montażu, dostępność tego rodzaju paliwa na stacjach, szerszy dostęp do serwisu oraz walory praktyczne wynikające z użytkowania takiego systemu. Na rynku istnieje jednak kilka generacji instalacji LPG. Którą z nich wybrać? To przede wszystkim kwestia zamontowanego silnika w naszym aucie.

Jaką instalację gazową wybrać?

Gdzie zakładać?

Na wstępie trzeba zaznaczyć dosyć stanowczo, iż przeróbka silnika – najczęściej benzynowego – umożliwiająca również korzystanie podczas jazdy z gazu LPG to nie budowa domków czy kolejek z klocków Lego. Dlatego montaż takiego urządzenia zdecydowanie zalecamy przeprowadzić w jednej z renomowanych i wyspecjalizowanych firm. Tylko wtedy będziemy mięli gwarancję – i dosłownie i w przenośni – że zamontowany tam układ zostanie należycie wykonany z zachowaniem wszystkich norm bezpieczeństwa. Jeśli mamy do czynienia z fachowcami, a konstrukcja silnika w naszym samochodzie nie należy do grona „opornych” pod względem technicznym wówczas możemy domniemać, że montaż instalacji gazowej nie zajmie więcej niż jeden dzień roboczy. Po przeprowadzonym montażu proponujemy dokładnie obejrzeć wszystkie przeróbki i przed dokonaniem zapłaty sprawdzić auto podczas jazdy próbnej zmieniając raz dopływ gazu, raz benzyny. Wszelkie wyłapane nieprawidłowości zgłaszamy wykonawcy. Jeśli mamy zastrzeżenia do usługi, która jest jeszcze na gwarancji obowiązkiem warsztatu jest skorygowanie nieprawidłowości, a w najgorszym wypadku zdemontowanie instalacji i zwrot pieniędzy.

Która generacja?

Dość duże zróżnicowanie jednostek napędowych pod względem technicznym wymaga zastosowaniu innych instalacji gazowych, które także różnią się ceną. W przypadku montażu LPG wyróżnia się jak dotąd pięć różnych generacji układów. Podstawowym czynnikiem decydującym o montażu takiej, a nie innej instalacji jest rodzaj wtrysku paliwa. Samochody korzystające z instalacji gazowej muszą częściowo korzystać też z benzyny. Chodzi tutaj o rozruch i rozgrzanie silnika, które powinno być dokonywane z użyciem tradycyjnego paliwa nie powodując nadmiernego obciążenia jednostki napędowej niż w przypadku uruchamiania motoru za pomocą gazu. Bardziej zaawansowane technologicznie instalacje LPG automatycznie przełączają się z benzyny na gaz w momencie uzyskania przez silnik odpowiedniej prędkości obrotowej. W mniej zaawansowanych przełączenie z benzyny na LPG odbywa się ręcznie przez przycisk zainstalowany wewnątrz pojazdu.

- I generacja – stosowana jest do silników w którym wykorzystano gaźnik lub wtrysk bez sondy lambda (rozwiązanie spotykane raczej w starszych samochodach). Jest to także najtańszy typ instalacji – średni koszt to ok. 1000 zł. Przejście z zasilania benzynowego na LPG dokonywane jest ręcznie

- II generacja – stosowana w silnikach nowszych, wyposażonych w jedno- lub wielopunktowy wtrysk paliwa z podstawowym sterowaniem elektronicznym, sondą lambda i katalizatorem. Przejście z benzyny na gaz dokonywane jest automatycznie i uzależnione jest od obrotów silnika. Koszt montażu takiej instalacji waha się w granicach od 1200 do 2300 zł w zależności od rodzaju samochodu i zaawansowania technicznego silnika

- III generacja – montowana jest głównie do samochodów z silnikami z wielopunktowym wtryskiem paliwa sterowanym elektronicznie, z katalizatorem oraz plastikowym kolektorem. Średnia cena usługi wynosi od 1900 do 2100 zł.

- IV generacja – ten rodzaj instalacji gazowej wykorzystywany jest w motorach z sekwencyjnym wtryskiem gazu w fazie lotnej. Każdy z wtryskiwaczy przeznaczony jest dla jednego cylindra. Dzięki temu dynamika jazdy na gazie odstaje tylko minimalnie od podróżowania z wykorzystaniem benzyny, a automatyczny proces przełączenia się źródła napędu jest niezauważalny i pozbawiony charakterystycznych „kopnięć” i „strzałów”. Instalacje te stosuje się w samochodach najnowszych. Cena montażu to od 4000 zł wzwyż.

- V generacja – najdroższa ze wszystkich obecnie stosowanych serii instalacji gazowych (ceny zaczynają się od 9 500 zł). Wyróżniają się sekwencyjnym wtryskiem gazu w fazie ciekłej pompowanym pod ciśnieniem 10-12 bar eliminując dławienie się silnika w zimie gdzie często ciśnienie doprowadzające gaz do jednostki jest niskie.
Tematy w artykule: LPG instalacja gazowa

Podobne wiadomości:

Instalacja LPG czy CNG?

Instalacja LPG czy CNG?

Serwis auta 2007-05-07

Jak dbać o instalację gazową?

Jak dbać o instalację gazową?

Serwis auta 2007-05-07

Komentuj:

Brak komentarzy! Wypowiedz się, jako pierwszy!

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Mercedes Klasy S - lifting i autonomiczna jazda
Mercedes Klasy S - lifting i autonomiczna jazda
Topowa limuzyna Mercedesa ma dopiero cztery lata, ale producent przeprowadził szybką kurację odmładzającą. Auto lada moment trafi do salonów w całej Europie.
Sky is the limit – Nowa Mazda CX-5 nie zna granic Sky is the limit – Nowa Mazda CX-5 nie zna granic