mojeauto.pl > porady > Serwis auta > Klimatyzacja - jej przegląd to podstawa

Klimatyzacja - jej przegląd to podstawa

Dzisiaj w zasadzie nie sprzedaje się już samochodów bez klimatyzacji - taki "luksus" znajduje się na wyposażeniu seryjnym większości modeli. Ale warto pamiętać o serwisowaniu tego układu. Mechanicy zalecają wykonanie przeglądu klimatyzacji co najmniej raz na 2 lata.

Klimatyzacja - jej przegląd to podstawa

Po co nam klimatyzacja? Tego tłumaczyć nie będziemy, bo i po co. Jednak to, o czym wielu kierowców nie wie, jest fakt, że w okresie zimowym ten układ jest niemal nieużywany. Nawet jeżeli wydaje się nam, że poprzez wciśnięcie przycisku klimatyzacji włączyliśmy to urządzenie, możemy być w błędzie. Jest tak dlatego, że układ nie uruchamia się w niskich temperaturach (nawet przy około 4-7 stopniach Celsjusza) - ponieważ system sam "potrafi" rozpoznać czy warto uruchamiać klimatyzację, czy lepiej skorzystać z zimnego powietrza z zewnątrz. Jeżeli jednak na zewnątrz jest cieplej możemy włączyć klimatyzację zimą, będzie miało to dwie zalety: osuszy powietrze w aucie, a system zostanie nasmarowany, dzięki temu że pracuje. Niemniej jednak system jest zazwyczaj nieużywany nawet przez kilka miesięcy więc warto - nawet częściej, czyli co roku - go odświeżyć.

Jak działa klimatyzacja?

Najprościej porównać układ klimatyzacji w samochodzie do lodówki, którą mamy w domu. Jej działanie opiera się na wykorzystaniu czynnika chłodzącego krążącego w układzie. Podczas zmiany jego stanu skupienia następuje obniżenie temperatury, dzięki czemu ciepłe powietrze jest szybko schładzane.

Układ klimatyzacji w samochodzie składa się z kilku elementów, bez których nie byłoby możliwe schładzanie powietrza w tak krótkim czasie. Potrzebny jest kompresor, parownik, osuszacz, skraplacz, zawór rozprężny oraz chłodnica.

Układ klimatyzacji to urządzenie, które ciągle działa w trudnych, a wręcz ekstremalnych warunkach. Dochodzi w nim do dużych wymian temperatur oraz ciśnienia. Dlatego ważne jest, by całość była w odpowiedni sposób serwisowana.

Jak rozpoznać, że klimatyzacja szwankuje?

Pierwszym zjawiskiem, które powinno zwrócić nasza uwagę jest brak lodowatego, ale jedynie chłodne powietrze wydobywające się z kratek nawiewów. Zasada jest prosta - sprawna klimatyzacja na najwyższych obrotach dmucha bardzo zimnym powietrzem. Jeżeli nie, kwalifikuje się do przeglądu. Syndromem uszkodzonego mechanizmu klimatyzacji może być głośna praca sprężarki - może to być wynik złego smarowania, lub zużycia się jej elementów. Skutkiem zagrzybionej lub uszkodzonej klimatyzacji mogą być także często parujące szybo oraz brzydki zapach wydobywający się z nawiewu.

Kiedy wymieniać czynnik chłodniczy?

Zawsze podstawowym działaniem w przypadku serwisu klimatyzacji jest wymiana filtra kabinowego, który wyłapuje zanieczyszczenia dostające się z zewnątrz oraz sprawdzenie poziomu czynnika chłodzącego. Jeżeli jest go zbyt mało serwis uzupełni lub wymieni go na nowy. Z pewnością należy co kilka lat wymieniać czynnik chłodniczy ponieważ z czasem traci on swoje właściwości. Większość samochodów jeżdżących po naszych drogach używa czynnika r134a. Jest on niedrogi, dlatego wymiana będzie kosztować w okolicach 180-250 zł. Od kilku lat niektórzy producenci stosują czynnik HFO-1234yf, który spełnia nowe normy europejskie. Jego producenci jednak narzucili bardzo wysokie ceny, przez co wymiana czynnika może kosztować nawet tysiąc złotych. Ma on podobno większą wytrzymałość i całkowita wymiana może się odbywać co pięć lat, a nie tak jak w przypadku dotychczasowego, którego zalecana wymiana powinna nastąpić po 2-3 latach.

Jak dezynfekować klimatyzację?

Wymiana filtra kabinowego i uzupełnienie czynnika chłodzącego to nie wszystko. Jeżeli z układu wydobywa się brzydki zapach należy oczyścić cały układ z grzybów i bakterii. W tym celu można kupić specjalne środki chemiczne i samemu wprowadzić je przez kratki wentylacyjne do układu. Można też, i tą metodą polecamy, udać się do serwisu, który za pomocą pary wodnej, ozonowania lub ultradźwiękami dokładnie oczywiści układ klimatyzacji.

Brudna klimatyzacja powodem chorób?

Kaszel, katar i łzawieniu oczu to pierwsze objawy wdychania brudnego, zainfekowanego powietrza z układu klimatyzacji. Nie wolno więc zwlekać z jego serwisem ponieważ długotrwałe wdychanie takiego powietrza może prowadzić do poważniejszych chorób, takich jak grypa czy zapalenie płuc.

Cennik:

  • diagnostyka klimatyzacji 60-100 zł
  • wymiana filtra kabinowego 20-50 zł
  • odgrzybianie klimatyzacji 50-70
  • kompletny serwis z wymianą czynnika 120-200 zł (niezależny warsztat) 150-300 zł (ASO)

 

Tematy w artykule: serwis układ klimatyzacji

Podobne wiadomości:

Upał w samochodzie to nie żarty! Sprawdziliśmy, ile wytrzymamy

Upał w samochodzie to nie żarty!...

Bezpieczna jazda 2015-08-10

Jak serwisować i używać klimatyzację w samochodzie

Jak serwisować i używać klimatyzację w...

Serwis auta 2015-06-02

Komentuj:

Brak komentarzy! Wypowiedz się, jako pierwszy!

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Skoda Kodiaq Sportline - dynamiczny SUV
Skoda Kodiaq Sportline - dynamiczny SUV
Skoda Kodiaq prezentuje kolejne oblicze. Po wersji uterenowionej przyszedł czas na sportową odmianę. Wersja Sportline charakteryzuje się dynamicznym wyglądem zewnętrznym. 
Odgadnij model Odgadnij model