mojeauto.pl > porady > Serwis auta > Klimatyzacja - jej przegląd to podstawa

Klimatyzacja - jej przegląd to podstawa

Dzisiaj w zasadzie nie sprzedaje się już samochodów bez klimatyzacji - taki "luksus" znajduje się na wyposażeniu seryjnym większości modeli. Ale warto pamiętać o serwisowaniu tego układu. Mechanicy zalecają wykonanie przeglądu klimatyzacji co najmniej raz na 2 lata.

Klimatyzacja - jej przegląd to podstawa

Po co nam klimatyzacja? Tego tłumaczyć nie będziemy, bo i po co. Jednak to, o czym wielu kierowców nie wie, jest fakt, że w okresie zimowym ten układ jest niemal nieużywany. Nawet jeżeli wydaje się nam, że poprzez wciśnięcie przycisku klimatyzacji włączyliśmy to urządzenie, możemy być w błędzie. Jest tak dlatego, że układ nie uruchamia się w niskich temperaturach (nawet przy około 4-7 stopniach Celsjusza) - ponieważ system sam "potrafi" rozpoznać czy warto uruchamiać klimatyzację, czy lepiej skorzystać z zimnego powietrza z zewnątrz. Jeżeli jednak na zewnątrz jest cieplej możemy włączyć klimatyzację zimą, będzie miało to dwie zalety: osuszy powietrze w aucie, a system zostanie nasmarowany, dzięki temu że pracuje. Niemniej jednak system jest zazwyczaj nieużywany nawet przez kilka miesięcy więc warto - nawet częściej, czyli co roku - go odświeżyć.

Jak działa klimatyzacja?

Najprościej porównać układ klimatyzacji w samochodzie do lodówki, którą mamy w domu. Jej działanie opiera się na wykorzystaniu czynnika chłodzącego krążącego w układzie. Podczas zmiany jego stanu skupienia następuje obniżenie temperatury, dzięki czemu ciepłe powietrze jest szybko schładzane.

Układ klimatyzacji w samochodzie składa się z kilku elementów, bez których nie byłoby możliwe schładzanie powietrza w tak krótkim czasie. Potrzebny jest kompresor, parownik, osuszacz, skraplacz, zawór rozprężny oraz chłodnica.

Układ klimatyzacji to urządzenie, które ciągle działa w trudnych, a wręcz ekstremalnych warunkach. Dochodzi w nim do dużych wymian temperatur oraz ciśnienia. Dlatego ważne jest, by całość była w odpowiedni sposób serwisowana.

Jak rozpoznać, że klimatyzacja szwankuje?

Pierwszym zjawiskiem, które powinno zwrócić nasza uwagę jest brak lodowatego, ale jedynie chłodne powietrze wydobywające się z kratek nawiewów. Zasada jest prosta - sprawna klimatyzacja na najwyższych obrotach dmucha bardzo zimnym powietrzem. Jeżeli nie, kwalifikuje się do przeglądu. Syndromem uszkodzonego mechanizmu klimatyzacji może być głośna praca sprężarki - może to być wynik złego smarowania, lub zużycia się jej elementów. Skutkiem zagrzybionej lub uszkodzonej klimatyzacji mogą być także często parujące szybo oraz brzydki zapach wydobywający się z nawiewu.

Kiedy wymieniać czynnik chłodniczy?

Zawsze podstawowym działaniem w przypadku serwisu klimatyzacji jest wymiana filtra kabinowego, który wyłapuje zanieczyszczenia dostające się z zewnątrz oraz sprawdzenie poziomu czynnika chłodzącego. Jeżeli jest go zbyt mało serwis uzupełni lub wymieni go na nowy. Z pewnością należy co kilka lat wymieniać czynnik chłodniczy ponieważ z czasem traci on swoje właściwości. Większość samochodów jeżdżących po naszych drogach używa czynnika r134a. Jest on niedrogi, dlatego wymiana będzie kosztować w okolicach 180-250 zł. Od kilku lat niektórzy producenci stosują czynnik HFO-1234yf, który spełnia nowe normy europejskie. Jego producenci jednak narzucili bardzo wysokie ceny, przez co wymiana czynnika może kosztować nawet tysiąc złotych. Ma on podobno większą wytrzymałość i całkowita wymiana może się odbywać co pięć lat, a nie tak jak w przypadku dotychczasowego, którego zalecana wymiana powinna nastąpić po 2-3 latach.

Jak dezynfekować klimatyzację?

Wymiana filtra kabinowego i uzupełnienie czynnika chłodzącego to nie wszystko. Jeżeli z układu wydobywa się brzydki zapach należy oczyścić cały układ z grzybów i bakterii. W tym celu można kupić specjalne środki chemiczne i samemu wprowadzić je przez kratki wentylacyjne do układu. Można też, i tą metodą polecamy, udać się do serwisu, który za pomocą pary wodnej, ozonowania lub ultradźwiękami dokładnie oczywiści układ klimatyzacji.

Brudna klimatyzacja powodem chorób?

Kaszel, katar i łzawieniu oczu to pierwsze objawy wdychania brudnego, zainfekowanego powietrza z układu klimatyzacji. Nie wolno więc zwlekać z jego serwisem ponieważ długotrwałe wdychanie takiego powietrza może prowadzić do poważniejszych chorób, takich jak grypa czy zapalenie płuc.

Cennik:

  • diagnostyka klimatyzacji 60-100 zł
  • wymiana filtra kabinowego 20-50 zł
  • odgrzybianie klimatyzacji 50-70
  • kompletny serwis z wymianą czynnika 120-200 zł (niezależny warsztat) 150-300 zł (ASO)

 

Tematy w artykule: serwis układ klimatyzacji

Podobne wiadomości:

Upał w samochodzie to nie żarty! Sprawdziliśmy, ile wytrzymamy

Upał w samochodzie to nie żarty!...

Bezpieczna jazda 2015-08-10

Jak serwisować i używać klimatyzację w samochodzie

Jak serwisować i używać klimatyzację w...

Serwis auta 2015-06-02

Komentuj:

Brak komentarzy! Wypowiedz się, jako pierwszy!

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
ŁATWIEJ NIŻ KIEDYKOLWIEK
ŁATWIEJ NIŻ KIEDYKOLWIEK
Zastanawiałeś się kiedyś co zrobić, aby zakup nowego samochodu był mniej odczuwalny dla rodzinnego budżetu? Sprawdź nowego Citroëna C3 Aircross, który dostępny jest w nowoczesnej formie finansowania Citroën SimplyDrive.