mojeauto.pl > porady > Serwis auta > Kody olejowe - co oznaczają

Kody olejowe - co oznaczają

Wybór odpowiedniego oleju do samochodu nie jest sprawą prostą. Na sklepowych półkach jest dostępna ogromna ilość produktów, a na dodatek na opakowaniach znajdują się tajemnicze kody. Pomagamy rozwiązać tą zagadkę.

Kody olejowe - co oznaczają
Olej silnikowy to jeden z najbardziej istotnych elementów w samochodzie. Ciecz odpowiada za ograniczanie tarcia pomiędzy metalowymi elementami w silniku chroniąc je przed zużyciem, a także usuwając zanieczyszczenia. Olej powinniśmy dobierać zgodnie z wytycznymi producenta, które najczęściej znajdziemy w instrukcji obsługi samochodu lub książce serwisowej.

Wybierając odpowiedni olej jedną z ostatnich rzeczy, którymi powinniśmy się kierować jest logo producenta. Na opakowaniu znajdują się dużo ważniejsze informacje, na które powinniśmy zwrócić uwagę.

Istotną informacją jest klasa lepkości uzależniona od temperatury pracy silnika, obciążenia czy oszczędności w zużyciu paliwa. Na rynku jest dostępnych 6 klas olejów letnich i tyle samo olejów zimowych, ale najbardziej popularne są oleje wielosezonowe. Zwykle te wartości sa opisane cyframi i literką W. Ta pierwsza jest wyznacznikiem najniższego dopuszczalnego zakresu temperatury w warunkach zimowych (W = winter). Informuje także o maksymalnej wartości lepkości dynamicznej w temperaturze ujemnej. Druga liczba określa te same parametry dla temperatur maksymalnych.

Jeżeli mamy problem z dobraniem odpowiedniej klasy lepkości oleju, możemy się posłużyć narzędziami dostępnymi na stronach internetowych producentów, gdzie dobierzemy właściwy produkt do marki, modelu, rocznika i wersji posiadanego pojazdu.

Oprócz logo i klasy lepkości na opakowaniu znajdziemy informacje dotyczące rodzaju oleju. W samochodach wykorzystuje się dwa podstawowe rodzaje olejów bazowych: mineralne i syntetyczne. Jednak często możemy spotkać produkty określane mianem półsyntetycznych, częściowo syntetycznych lub bazujących na technologii syntetycznej. Tego typu oleje są mieszanką oleju mineralnego i syntetycznego.

Obecnie funkcjonują dwa systemy oznaczeń przeznaczenia danego oleju. Pierwszym jest klasyfikacja American Petroleum Institute (API). Zgodnie z nią wyróżnić można dwie klasy:
- S – do silników z zapłonem iskrowym (sprak ignited engines)
- C – do silników wysokoprężnych (compression ignited engines)

Drugim podziałem jest klasyfikacja Association des Constructeurs Europeens d’Automobiles (ACEA). Ten europejski system oznacza oleje w następujący sposób:
- A – do silników benzynowych w samochodach osobowych
- B – do silników Diesla w samochodach osobowych i dostawczych
- C – do silników diesla z filtrem cząsteczek stałych w samochodach osobowych
- E – do silników Diesla w samochodach ciężarowych

Bardzo często producenci umieszczają na opakowaniu swoich produktów informacje o akredytacjach producentów samochodów, co znacznie ułatwia wybór.
Tematy w artykule: olej silnikowy olej olej syntetyczny

Komentuj:

Brak komentarzy! Wypowiedz się, jako pierwszy!

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
W pogoni za wydajnością
W pogoni za wydajnością
Coraz bardziej zaawansowane układy wtryskowe, poza zwiększaniem mocy silników, optymalizują proces spalania obniżając zużycie paliwa i zmniejszając emisję spalin.