mojeauto.pl > porady > Serwis auta > Latem też dbajmy o akumulator

Latem też dbajmy o akumulator

Samochodowe akumulatory ciężki żywot mają przede wszystkim zimą przy dużych mrozach. Jednak dbać o nie powinniśmy cały rok, bo nawet latem, gdy za oknem upały, mogą odmówić nam posłuszeństwa.

Latem też dbajmy o akumulator
Obrazek, gdy o poranku nie możemy uruchomić naszego auta, najczęściej pojawia się zimową porą, gdy na termometrze słupek rtęci spada wyraźnie poniżej zera. Rzadziej z takimi samymi sytuacjami mamy do czynienia latem. Ponieważ jednak ryzyko istnieje, warto dbać o baterie naszego auta również, gdy temperatury są na plusie. I to na dużym plusie.

Podczas wakacyjnych wojaży, ale i w czasie codziennej eksploatacji w letnie miesiące większe niż zazwyczaj bywa zapotrzebowanie na prąd w naszym aucie. Przede wszystkim korzystamy z większym natężeniem z klimatyzacji, do gniazdka 12V częściej podłączamy nawigację lub ładowarkę telefonu. Wpływ na większe zużycie energii mają również takie błahe czynności jak otwieranie okien czy korzystanie z radia.

Podczas jazdy źródłem prądu jest alternator, doładowuje on też akumulator, z akumulatora z kolei energia czerpana jest po wyłączeniu z silnika. Oba te elementy mają bardzo duży wpływ na wzajemne działanie. Gdy alternator nie jest już w pełni sprawny, nie "daje" już odpowiedniego prądu i nie jest w stanie doładować w pełni akumulatora. Z kolei gdy mamy stary, niedoładowany akumulator, alternator w czasie próby jego naładowania może się "przegrzać".

- Może to trochę zaskakujące, ale latem częściej zdarzają się usterki alternatora niż akumulatora - wyjaśnia Adam Zych z Auto Serwis Pińska we Wrocławiu.

Latem, tak jak w każdej innej porze roku, najbardziej niebezpieczne dla akumulatora jest pokonywanie wyłącznie krótkich odcinków. Alternator nie zdąży go do pełna doładować i grozi nam, że przy intensywnej eksploatacji auta w pełni się on rozładuje. Częstsza jazda z niedoładowanym akumulatorem może doprowadzić do jego zasiarczenia, stopniowego zmniejszania jego pojemności i w konsekwencji sprawić, że akumulator będzie do wymiany.

Warto więc, co jakiś czas, kontrolować stan akumulatora, mierząc jego napięcie ładowania i porównując z zalecanym fabrycznym poziomem. Gdy pomiar wykaże za niski poziom napięcia, warto skorzystać np. z prostownika i doładować akumulator. Czynność tę warto wykonywać co najmniej raz w roku. Zaszkodzić nie zaszkodzimy, a jest szansa, że akumulator nas nie zawiedzie w najmniej oczekiwanym momencie. Jeśli mimo doładowania mamy problem z rozruchem bądź po kilku dniach ponownie poziom napięcia znacząco się obniża, jest to dla nas oznaka, że powoli kończy się żywot naszego akumulatora bądź występują jakieś problemy w układzie elektrycznym, trwale rozładowujące baterie. Bez wizyty w warsztacie się nie obejdzie. Przy okazji dodajmy, że niekorzystne dla akumulatora jest również zbyt duże napięcie ładowania.

- Akumulator posłuży nam długo bez większych problemów jeśli będziemy przestrzegać kilku zasad – tłumaczy Andrzej Świątkowski, Kierownik Centrum Obsługi Samochodów w Feu Vert. – Po pierwsze, akumulator powinien być utrzymany w stanie suchym i czystym, a przy każdym przeglądzie należy zlecić serwisowi kontrolę poziomu naładowania akumulatora. Po drugie, akumulator musi być dobrze zamocowany w pojeździe, a zaciski biegunowe dobrze zaciśnięte i zabezpieczone warstwą wazeliny bezkwasowej. W końcu, aby uniknąć całkowitego wyładowania akumulatora nie zostawiajmy włączonych odbiorników prądu po wygaszeniu silnika, a jeżeli nie używamy akumulatora, dobrze jest go sprawdzić i ewentualnie doładować co kilka tygodni.
Tematy w artykule: akumulator prąd

Podobne wiadomości:

Zadbaj o akumulator także latem

Zadbaj o akumulator także latem

Serwis auta 2016-05-12

Rozładowany akumulator. Jak o niego zadbać?

Rozładowany akumulator. Jak o niego zadbać?

Serwis auta 2016-01-07

Komentuj:

Brak komentarzy! Wypowiedz się, jako pierwszy!

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Ford Mustang V8 GT  - dla niemieckiej policji
Ford Mustang V8 GT - dla niemieckiej policji
W ramach jednej z kampania dot. bezpieczeństwa niemiecka policja chwali się zmodyfikowanym Fordem Mustangiem V8 GT. Auto przygotowała firma Wolf Racing.