mojeauto.pl > porady > Serwis auta > Pamiętaj o filtrach w swoim aucie

Pamiętaj o filtrach w swoim aucie

Filtry w samochodzie wymienia się z reguły podczas okresowych przeglądów serwisowych. Obecnie panuje tendencja do wydłużanie przebiegu pojazdów między przeglądami. Wymusza to na użytkowniku stosowanie filtrów wysokiej jakości. Kiepskie przestaną spełniać swoje zadanie, zanim zdążymy je wymienić.

Pamiętaj o filtrach w swoim aucie

Tanie filtry wykonane są oszczędnie, ale ta oszczędność kosztuje nas drożej. Szkody w jednostce napędowej wywołane zanieczyszczonym powietrzem, olejem silnikowym czy paliwem są ogromne. Nie warto też oszczędzać na filtrze kabinowym i trzeba dla własnego zdrowia przestrzegać okresów jego wymiany.
Filtr oleju, paliwa czy powietrza stanowi pewną zaporę utrudniającą przepływ cieczy lub powietrza. Chodzi o to, by opór ten był jak najmniejszy, nawet przy znacznym zapełnieniu zanieczyszczeniami warstw filtrujących. Jednocześnie dobry filtr charakteryzuje się wysoką zdolnością absorpcji, wysokim poziomem separacji zanieczyszczeń i dużą powierzchnią filtrującą. Te parametry są determinowane przez budowę filtra i materiały użyte do jego budowy. Tak więc konstrukcja filtrów jest kompromisem między ich przepustowością a zdolnością absorpcji zanieczyszczeń. Aby uzyskać dużą powierzchnię filtrującą i wysoką zdolność filtracji, materiał filtracyjny jest składany (filtr gwiaździsty). Jako materiału używa się papieru filtracyjnego lub włókniny (filtry kabinowe). Filtry muszą być też odporne na wysoką temperaturę i wpływ zanieczyszczeń chemicznych.

Filtr powietrza

Filtr powietrza to płuca silnika, który zasysa w ciągu minuty aż 6 m3 powietrza. Gdy filtr jest zanieczyszczony, następuje utrata mocy silnika i wzrost zużycia paliwa. Dzieje się tak m.in. dlatego, że zmniejsza się przepustowość filtra.

Ponadto osadzające się na przepływomierzu powietrza drobiny pyłu zakłócają pomiar, co może prowadzić do zmiany składu mieszanki paliwowo-powietrznej. Wtedy przestaje prawidłowo funkcjonować katalizator i wzrasta emisja zanieczyszczeń. Dodatkowym zadaniem filtra powietrza jest tłumienie hałasu wywołanego przepływającym powietrzem. Kiepskie filtry nie mają skutecznych rezonatorów.

Filtr oleju silnikowego

Dobry filtr oleju powinien skutecznie odseparować cząstki organiczne, pyły z powietrza, ścier metalowy, wodę, sadzę i kwasy powstałe w wyniku procesu spalania. Jeżeli te elementy nie zostaną zatrzymane, twarde cząstki zanieczyszczeń będą działały na części silnika jak papier ścierny. Wzrośnie zużycie oleju i paliwa, nastąpi spadek mocy i zwiększy się emisja zanieczyszczeń.

Najbardziej niebezpieczna dla silnika jest jednak praca bez oleju, czego powodem może być niewłaściwie zaprojektowane lub wykonane blokada przepływu zwrotnego czy zawór przelewowy bocznikujący (zwrotny) w filtrze. Oszczędzając kilkanaście złotych na dobrym filtrze, przyczyniamy się do skrócenia przebiegu naszego silnika. Jego remont jest bardzo kosztowny.

Filtr paliwa

Nie zawsze mamy możliwość tankowania paliwa na sprawdzonej stacji. Zanieczyszczona benzyna powoduje zaś uszkodzenie wtryskiwaczy, a w silnikach z bezpośrednim wtryskiem benzyny – także zasobnika common rail oraz zaworu regulacji ciśnienia.

Separacja wody ma szczególne znaczenie w przypadku zasilania silników wysokoprężnych. Dobry filtr jest w stanie odseparować 93% wody zawartej w paliwie, dzięki gwiaździstemu ułożeniu warstw filtrujących. Silniki wysokoprężne z wtryskiem bezpośrednim, zasilane układem common rail czy pompowtryskiwaczami, wymagają szczególnie dokładnie oczyszczonego paliwa i separacji wody. Wymiana uszkodzonych elementów układu wtryskowego to wydatek rzędu kilku tysięcy złotych. Bosch już od 1930 r. produkuje filtry oleju napędowego, mając w ich konstrukcji ogromne doświadczenie.

Filtr kabinowy

Ponieważ powietrze zanieczyszczone jest zarodnikami, grzybami i bakteriami oraz alergennymi pyłkami, pyłem, cząstkami sadzy i ozonem, w większości samochodów, również bez klimatyzacji, są stosowane filtry kabinowe. Zanieczyszczone powietrze przyczynia się do osłabienia koncentracji i pogorszenia samopoczucia kierowcy, co ma wpływ na bezpieczeństwo. Zaniechanie wymiany filtra powoduje ten sam efekt. Zamiast zwykłego filtra warto stosować filtr z dodatkową warstwą węgla aktywnego, która stanowi ochronę przed dwutlenkiem azotu, dwutlenkiem siarki oraz ozonem. 

Bosch radzi: dbaj o jakość filtrów
- w trosce o własne zdrowie i kondycję silnika nie oszczędzaj na wymianie filtra - stosuj nowoczesne produktu uznanych producentów
- wybieraj filtry projektowane w porozumieniu z wytwórcami silników – są najlepiej dostosowane do wymagań pojazdu
- filtr paliwa w silniku Diesla z układem common rail wymieniaj co 40 tys. km i często usuwaj wodę
- nawet najnowocześniejsze filtry nie mają wpływu na proces starzenia się oleju, dlatego wymieniaj olej regularnie, zgodnie z zaleceniem producenta pojazdu. Wraz z wymianą oleju silnikowego wymieniaj filtr oleju
- zanieczyszczony filtr powietrza może spowodować kosztowne naprawy silnika! Wpływa m.in. na spadek mocy i momentu obrotowego, zwiększenie zużycia paliwa i emisji toksycznych związków w spalinach
- stosuj filtry kabinowe z węglem aktywnym - pochłaniają szkodliwe gazy
- regularnie wymieniaj filtry

Podobne wiadomości:

SIlnik nie chce odpalić - co robić?

SIlnik nie chce odpalić - co robić?

Serwis auta 2015-05-06

Ekologiczna sonda lambda

Ekologiczna sonda lambda

Serwis auta 2007-12-20

Komentuj:

Brak komentarzy! Wypowiedz się, jako pierwszy!

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Honda Civic z nowym silnikiem Diesla
Honda Civic z nowym silnikiem Diesla
Europejska wersja odświeżonej Hondy Civic będzie dostępna od marca 2018 roku z nowym silnikiem wysokoprężnym i-DTEC. Znamy już szczegóły techniczne i osiągi tej jednostki.
Sky is the limit – Nowa Mazda CX-5 nie zna granic Sky is the limit – Nowa Mazda CX-5 nie zna granic