mojeauto.pl > porady > Serwis auta > Przewody zapłonowe

Przewody zapłonowe

Przewody zapłonowe stanowią ważny element układu zapłonowego. Ich zły stan techniczny lub niewłaściwy dobór powodują szereg problemów, zarówno podczas rozruchu, jak i pracy silnika. Bosch zaleca sprawdzenie zdolności przewodzenia prądu przez przewody zapłonowe oraz ich wymianę najpóźniej co 80 tys. kilometrów przebiegu, a w samochodach z zamontowaną instalacją gazową co 40 tys. kilometrów.

Przewody zapłonowe

Układy zapłonowe w nowoczesnych samochodach nie wymagają częstej konserwacji, należy jednak pamiętać, aby zwrócić na nie uwagę w trakcie okresowych przeglądów. Wilgoć czy zanieczyszczenia mogą uszkodzić części przewodzące napięcie i tym samym znacznie skrócić ich żywotność. Efektem tego bywa obniżona wydajność układu, a nawet brak iskry („wypadanie zapłonu”). Może to prowadzić również do zwiększonego zużycia paliwa, nadmiernej emisji substancji toksycznych w spalinach, uszkodzenia sondy lambda i katalizatora, a w niektórych przypadkach nawet samego silnika. Dlatego przy okazji każdego przeglądu auta należy sprawdzić moduł zapłonowy oraz przewody zapłonowe.

Bosch oferuje całą paletę wysokiej jakości przewodów zapłonowych, zarówno z rdzeniem miedzianym i rezystorami przeciwzakłóceniowymi (Silicone-Copper), jak i oporowych (Silicone-Power). Program Silicone-Power został obecnie rozszerzony o przewody reaktancyjne (z rdzeniem ferrytowym). W tym typie przewodów rdzeń wykonany jest z wiązki włókna szklanego otoczonego silikonem ferromagnetycznym, charakteryzującym się dużą zdolnością tłumienia zakłóceń elektromagnetycznych. Rolę przewodnika spełnia spiralnie nawiniętym na rdzeń drut z wysokiej jakości stali. Przewody tego typu są szczególnie dobrym rozwiązaniem w przypadku samochodów zasilanych gazem, ponieważ w silniku takiego pojazdu trudniejsza do zapalenia mieszanka gazowa potrzebuje silniejszej i dłużej trwającej iskry. Program przewodów zapłonowych Silicone-Power jest również sukcesywnie uzupełniany o przewody z aktywną rezystancją. Ich zalety to trwały i odporny na uszkodzenia rdzeń wykonany z włókna szklanego, impregnowany węglem, zapewniający tłumienie zakłóceń w samym przewodzie oraz wewnętrzna izolacja z kauczuku etylenowo-propylenowego (EPDM) wykazująca dużą trwałość i dobre właściwości oporowe.

Kompletna oferta przewodów Bosch Silicone-Power i Bosch Silicone-Copper obejmuje ponad 500 zestawów oraz blisko 400 pojedynczych przewodów. Wszystkie mają zewnętrzną izolację silikonową, odznaczają się doskonałymi właściwościami przeciwzakłóceniowymi, a także odpornością na wysokie i niskie temperatury, wilgoć oraz wpływ substancji chemicznych (benzyna, olej, kwasy). Objęte trzyletnią gwarancją na usterki produkcyjne i materiałowe przewody są dostępne w sklepach i hurtowniach motoryzacyjnych, wybranych sieciach sklepów wielkopowierzchniowych oraz warsztatach samochodowych, w tym sieci Bosch-Service.
Więcej informacji: www.motobosch.pl

Bosch radzi: uwaga na przewody

Starzejące się przewody zapłonowe tracą właściwości izolacyjne, wskutek czego dochodzi w pewnym momencie (np. podczas rozruchu silnika) do ich przebicia. Zużyte, stare przewody zapłonowe zwłaszcza te z osnową z PCV ulegają spękaniu. W wyniku korozji dochodzi do przerwania rdzenia przewodu zapłonowego, co prowadzi do braku ciągłości obwodu elektrycznego, a w konsekwencji do utraty energii iskry.

- Raz przebity przewód zapłonowy już zawsze będzie uszkodzony i nadaje się tylko do wymiany. Oklejanie przewodów wszelkimi taśmami izolacyjnymi nie daje żadnego efektu.

- Za przewód nie należy ciagnąć, ponieważ najczęściej kończy się to zerwaniem jego rdzenia, bądź wyrwaniem go z metalowej skuwki. Zwykle tego nie zauważamy, mimo że przewód został ewidentnie uszkodzony.

- Przewody sprawdzamy i wymieniamy zwykle co 80 tys. km.


Podobne wiadomości:

SIlnik nie chce odpalić - co robić?

SIlnik nie chce odpalić - co robić?

Serwis auta 2015-05-06

Pamiętaj o filtrach w swoim aucie

Pamiętaj o filtrach w swoim aucie

Serwis auta 2007-12-20

Komentuj:

Brak komentarzy! Wypowiedz się, jako pierwszy!

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Elektryczne MINI we Frankfurcie
Elektryczne MINI we Frankfurcie
Już za kilka tygodni we Frankfurcie zobaczymy pierwsze MINI z napędem elektrycznym. Koncepcyjny model rozpoczyna nowy rozdział w historii brytyjskiego producenta.
Sky is the limit – Nowa Mazda CX-5 nie zna granic Sky is the limit – Nowa Mazda CX-5 nie zna granic