mojeauto.pl > porady > Serwis auta > SIlnik nie chce odpalić - co robić?

SIlnik nie chce odpalić - co robić?

Z reguły wtedy, gdy jest nam potrzebny i bardzo się spieszymy, nasz samochód odmawia posłuszeństwa. Dlaczego nie odpala? Powodów może być wiele i nie zawsze jest to wina akumulatora.

SIlnik nie chce odpalić - co robić?
Na początek, mimo wszystko, warto rzucić podejrzenie na akumulator. Nawet, jeżeli po przekręceniu kluczyka w stacyjce lampki na desce rozdzielczej się zapalają. Być może doszło do obluzowania jednej klemy. W tym celu należy otworzyć maskę, a następnie sprawdzić, czy nie ma luzów na jednym z zacisków. Najszybszą metodą jest lekkie opukanie ich dostępnym pod ręką kluczem. Jeżeli mamy odpowiednie narzędzia, to możemy je odkręcić, spróbować lekko oczyścić, a następnie założyć z powrotem. Jeżeli obok akumulatora znajduje się puszka z bezpiecznikami, warto ściągnąć dekielek oraz docisnąć je po kolei.

Jeżeli podczas próby uruchomienia samochodu nie działa centralny zamek, a deska rozdzielcza nie daje oznak życia, to najprawdopodobniej winowajcą jest rozładowany akumulator. Wbrew pozorom potrafi on wyzionąć ducha nawet w okresie wiosenno-letnim. Wystarczy, że zostawiliśmy samochód z włączonym odbiornikiem prądu na noc. W takiej sytuacji musimy liczyć na "pożyczkę" prądu z samochodu sąsiada lub wezwać assistance lub taksówkę. Po podłączeniu przewodów w określonej i dobrze znanej kolejności - plus do plusa (czerwony kolor kabla), minus do minusa (czarny kolor), czekamy kilka chwil, a następnie próbujemy odpalić samochód. Po uruchomieniu odłączamy przewody od dawcy w kolejności odwrotnej - najpierw "minus", a dopiero potem "plus".

Jeżeli mamy zasilanie, a upewniliśmy się, że w baku jest minimalna ilość paliwa, kolejnym winowajcą może być układ paliwowy. Gdy doszło do uszkodzenia pompy paliwa lub jej przekaźnika, rozrusznik będzie kręcił, silnik nie odpali. Podobnie będzie się działo w przypadku awarii czujnika prędkości i położenia wału korbowego. Zarówno w przypadku silników benzynowych, jak i diesli długie kręcenie rozrusznikiem i brak efektu w postaci uruchomionego silnika zwiastować mogą problemy z wtryskiwaczami. W takich przypadkach niewiele zdziałamy i będzie potrzebne holowanie do serwisu.

A co z metodą "na pych"? Jest to co prawda relikt przeszłości, ale właściciele starszych samochodów mogą zaryzykować. Trzeba się jednak liczyć z konsekwencjami. Podczas takiej operacji może dojść bowiem do przeskoczenia rozrządu lub zerwania jego paska. Nie przeprowadzimy tej operacji w samochodzie z automatyczną skrzynią biegów.

Żeby uruchomić auto w ten sposób należy najpierw je wysprzęglić i przekręcić kluczyk w pozycję zapłonu. Po rozpędzeniu samochodu siłą mięśni wbijamy drugi bieg, dodajemy gaz, przekręcamy zapłon i puszczamy sprzęgło.

Holowanie samochodu wyposażonego w automatyczną skrzynię biegów również nie jest zalecane. Zanim to zrobimy, sprawdźmy w instrukcji pojazdu, czy konstrukcja pozwala na taką operację. Jeżeli tak, to musimy pamiętać, że ustawiamy skrzynię w pozycję N i nie holujemy z prędkością wyższą niż 40 km/h. Wyższa prędkość może doprowadzić do przegrzania skrzyni, która cały czas pracuje, a nie jest w takim momencie smarowana olejem, gdyż pompa jest zależna od działania silnika.

Podobne wiadomości:

Zadbaj o akumulator także latem

Zadbaj o akumulator także latem

Serwis auta 2016-05-12

Rozładowany akumulator. Jak o niego zadbać?

Rozładowany akumulator. Jak o niego zadbać?

Serwis auta 2016-01-07

Komentuj:

Alko-maty 2017-07-26

Ciężko jest cokolwiek doradzać skoro nie wiemy o jaki model auta dokładnie chodzi. Faktycznie pierwszą rzeczą jaką należy zrobić jest zbadanie czy akumlator jest naładowany oraz prawidłowo podłączony, od tego trzeba zacząć. www.Alko-maty.pl

~Dawid 2017-05-06

A czy przypadkiem nie jest podane złe podłączenie pod akumulator? Kogo bym nie spytał to mówią, plus do plusa a minus do masy, ale to tylko moja opinia. Dobry artykuł, pozdro

~Rob 2015-05-06

Niedawno sam miałem z tym problem.

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Skoda Octavia 1.5 TSI już w salonach
Skoda Octavia 1.5 TSI już w salonach
Skoda Octavia jest najchętniej kupowanym modelem w Polsce. Teraz do jej oferty dołącza wersja napędzana silnikiem 1.5 TSI.