mojeauto.pl > porady > Serwis auta > Świece zapłonowe – jak dbać i kiedy wymieniać

Świece zapłonowe – jak dbać i kiedy wymieniać

Sto lat temu Bosch produkował rocznie zaledwie kilkaset świec zapłonowych, dziś z taśm fabrycznych schodzi ich już ponad 300 mln sztuk. Zdecydowana większość z nich (8 mld), pochodzi z założonej w 1939 roku fabryce w Bambergu. Na potrzeby lokalnych rynków oraz producentów pojazdów świece produkują fabryki w Indiach, Brazylii, Chinach i Rosji. We wszystkich fabrykach na całym świecie obowiązują bardzo wysokie standardy jakości.

Świece zapłonowe – jak dbać i kiedy wymieniać

Bosch po raz pierwszy zaprezentował świecę zapłonową w połączeniu z wysokonapięciowym iskrownikiem magnetycznym w 1902 roku, czyli 105 lat temu. Powszechnie uważa się, że wynalazek spowodował gwałtowny rozwój przemysłu motoryzacyjnego w następnych dziesięcioleciach. Obecnie zaawansowane technologicznie świece Boscha w dużym stopniu przyczyniają się do oszczędnego, czystego i efektywnego spalania paliwa oraz do sprawnego funkcjonowania silnika i katalizatora. Trwałość produkowanych obecnie świec wynosi ok. 20 - 30 tys. km przebiegu i jest o 20-30 razy większa niż w przypadku świec produkowanych przed stu laty.

Bosch nieustannie rozwija swój produkt i adaptuje go do potrzeb rozwijającej się technologii produkcji silników, np. silników czterozaworowych, silników pracujących na ubogiej mieszance czy też bardzo oszczędnego bezpośredniego wtrysku benzyny. Od rozpoczęcia produkcji seryjnej świec w roku 1902 na rynku pojawiło się już ponad 20 tys. typów świec zapłonowych. Obecnie oferta obejmuje ponad 1 250 wariantów: od świec wielkości zapałki do kosiarek trawnikowych, aż po kilkunastocentymetrowe świece do dużej mocy silników gazowych. Zróżnicowana liczba, konstrukcja i materiał elektrod pozwalają na lepsze dopasowanie świec do danego typu pojazdu. Umożliwia to silnikom spełnienie coraz bardziej rygorystycznych norm emisji spalin i równocześnie sprawia, że są one efektywniejsze i osiągają jeszcze wyższą moc. By ułatwić dobór właściwej świecy zapłonowej, w ramach oferty części zamiennych dostępny jest program Bosch Super plus, który obejmuje 24 typy świec do najpopularniejszych na rynku samochodów. Do każdego typu silnika przypisany jest tylko jeden typ świecy, dzięki czemu łatwo jest odnaleźć i dopasować odpowiedni produkt. Program spełnia wymogi stawiane produktom wyposażenia fabrycznego i obejmuje wyłącznie świece z rezystorem przeciwzakłóceniowym, które pomagają zagwarantować sprawne funkcjonowanie wszystkich systemów elektronicznych w pojeździe (np. ABS i ESP).

Bosch jest wiodącym w Europie i na świecie producentem świec zapłonowych na potrzeby wyposażenia fabrycznego oraz rynku wtórnego. Świece Boscha montowane są seryjnie w takich samochodach, jak: Alfa Romeo, Audi, BMW, Cadillac, Citroen, Mercedes-Benz, Fiat, Ford, GM, Lancia, Mitsubishi, Opel, Peugeot, Porsche, Renault, Saab, Seat, Skoda, Suzuki, Toyota, Volvo i Volkswagen. W świece Boscha są wyposażone także samochody biorące udział w wielu wyścigach samochodowych: Deutsche Tourenwagen Masters DTM, 24-godzinny wyścig w Le Mans, 24-godzinny wyścig na torze Nürburgring, seria wyścigów Indy-Car w USA czy też rajd Paryż-Dakar. Świece zapłonowe Bosch przeszły wymagające testy nawet w bolidach Formuły 1.

Bosch radzi: kiedy i jak wymieniać świece zapłonowe?

Żywotność świec
Jak każda część podlegająca zużyciu, również świece zapłonowe muszą być regularnie wymieniane (średnio po przejechaniu 30-60 tys. kilometrów). Należy dotrzymywać terminów wymiany świec podawanych przez producentów samochodowych, ponieważ koszt kompletu nowych świec jest niewielki w porównaniu z kosztami napraw uszkodzeń, jakie mogą spowodować zużyte świece. Najnowocześniejsze świece z elementami platyny bądź itru, które wytrzymują nawet 100 tys. kilometrów przebiegu, w ciągu całego okresu użytkowania generują ponad 20 mln iskier. Iskra zapalna pojawia się przy prędkości obrotowej silnika, wynoszącej 4 tys. obrotów, przeciętnie 30 razy w ciągu sekundy. Każdy zapłon stanowi ogromne obciążenie dla świecy. W komorze spalania silnika temperatura potrafi w ciągu ułamków sekundy wzrosnąć ze 100 do 1000oC. Na skutek spalania paliwa świeca musi wytrzymywać ciśnienia rzędu 100 bar. Ponadto musi być odporna na agresywne działanie mieszaniny, na którą składają się opary benzyny, gazy spalinowe oraz pozostałości benzyny i oleju. Mimo pracy w tak ekstremalnych warunkach świeca musi każdorazowo doprowadzić do zapłonu mieszanki paliwowej, dlatego świece zapłonowe muszą być regularnie wymieniane. Brak iskry nie tylko zwiększa zużycie paliwa, obciążając tym samym środowisko, ale może - o ile pojawia się wystarczająco często - doprowadzić do uszkodzenia katalizatora, a nawet samego silnika.

Dobór świec
W budowie oraz w indywidualnych cechach świec zapłonowych widoczne są znaczne różnice. Dlatego istotne jest dokładne dopasowanie świec do danego typu samochodu. Aby świeca zapłonowa prawidłowo pracowała w ruchu miejskim  i nie pokrywała się nagarem , temperatura elektrod nie powinna być niższa niż 400 stopni Celsjusza przy niskich obrotach silnika i nie wyższa niż 850 stopni Celsjusza przy szybkiej jeździe po autostradzie, co prowadzi do samozapłonu i uszkodzenia silnika. Przy prawidłowym doborze świec zapłonowych należy zwrócić uwagę na właściwą wartość cieplną, a ponadto na średnicę długość gwintu, wielkość klucza i rodzaj osadzenia. Kolejne cechy szczególne to materiał, z jakiego wykonana jest elektroda – najczęściej chromowo-niklowa z rdzeniem miedzianym, srebrnym, lub platynowym.

Aby zapewnić niezawodne funkcjonowanie silnika, należy stosować wyłącznie świece zalecane przez producenta samochodów lub producenta świec. Ponadto świece należy wymieniać nie pojedynczo, lecz w komplecie. Silnik odwdzięczy się za to większą wydajnością, ekonomiczną, chroniącą środowisko i cichą pracą.

Świece w autach na gaz
Mieszanka powietrza z LPG czy CNG stwarza gorsze warunki do przeskoku iskry, z powodu większej oporności niż mieszanka powietrza z benzyną. Z tego względu do przeskoku iskry konieczne jest wyższe niż zwykle napięcie co w sposób zrozumiały bardziej obciąża świece, przewody zapłonowe i cewkę (cewki). Aby skompensować większe zapotrzebowanie na napięcie wystarczy zmniejszyć odstęp elektrod, w przypadku małych odstępów o 0,1 mm np. z 0,8 na 0,7 mm, natomiast przy większych odstępach o 0,2 mm np. z 1,3 na 1,1 mm.

Ponadto mieszanka powietrza z LPG spala się wolniej, co wiąże się z dużo wyższymi temperaturami w komorze spalania, co znacznie obniża trwałość świecy zapłonowej. W takim przypadku lepiej spisują się świece uszlachetnione stopami itru lub platyny. Itr tworzy szczelnie przylegającą warstwę tlenku, która sprawia, że świeca jest wyjątkowo odporna na erozję i przeciążenia termiczne, takie świece wytrzymują ponad 60 tys. km. Dla bardziej wymagających godne polecenia są świece platynowe. Platynę nakłada się w procesie zgrzewania laserowego zarówno na elektrodę masową, jak i na elektrodę środkową, takie świece wytrzymują ponad 100 tys. km.

 



Podobne wiadomości:

SIlnik nie chce odpalić - co robić?

SIlnik nie chce odpalić - co robić?

Serwis auta 2015-05-06

Pamiętaj o filtrach w swoim aucie

Pamiętaj o filtrach w swoim aucie

Serwis auta 2007-12-20

Komentuj:

Brak komentarzy! Wypowiedz się, jako pierwszy!

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Honda Civic z nowym silnikiem Diesla
Honda Civic z nowym silnikiem Diesla
Europejska wersja odświeżonej Hondy Civic będzie dostępna od marca 2018 roku z nowym silnikiem wysokoprężnym i-DTEC. Znamy już szczegóły techniczne i osiągi tej jednostki.
Sky is the limit – Nowa Mazda CX-5 nie zna granic Sky is the limit – Nowa Mazda CX-5 nie zna granic