mojeauto.pl > porady > Serwis auta > Upał na dworze - problem z samochodem

Upał na dworze - problem z samochodem

Wysoka temperatura w nadmiarze szkodzi nie tylko ludziom. Ciężko znoszą ją także samochody, a widok właściciela stojącego przy otwartej masce jest praktycznie normą. Co może się zepsuć w upalne dni w samochodzie?

Upał na dworze - problem z samochodem
Użytkowanie samochodu w okresie letnim nie polega jedynie na włączeniu silnika i odkręceniu klimatyzacji na pełne obroty. Powinniśmy zwracać uwagę na wszystkie szczegóły, ponieważ odstępstwa od normy mogą nas kosztować.

Podwyższona temperatura na wskaźniku cieczy chłodzenia w gorące dni może być zjawiskiem normalnym, wszak upały za oknem sprawiają większą trudność układowi chłodzenia. Jednak częste wskazówki temperatury w okolicach maksimum powinny wzbudzić nasze podejrzenia. Gotujący się płyn chłodniczy, a tym samym jazda na przegrzanym silniku mogą mocno uderzyć nas po kieszeni. Przede wszystkim zniszczeniu mogą ulec takie elementy silnika jak pierścienie, tłoki, a w skrajnych przypadkach także głowica.

Co powoduje podwyższoną temperaturę cieczy w układzie chłodzenia silnika? Problemów może być kilka i nie zawsze uda nam się je wyeliminować na własną rękę, bez pomocy mechanika. Najczęstszą przyczyną gotowania się cieczy chłodzącej jest awaria termostatu. Gdy jest on uszkodzony to nie działa tzw. duży obieg. Ciecz chłodząca nie dostaje się do chłodnicy, gdzie mogłaby obniżyć swoją temperaturę. Przy takiej awarii konieczna jest wizyta w warsztacie w celu wymiany termostatu. Zabieg może kosztować od kilkudziesięciu do nawet kilkuset złotych. W takim przypadku drożej zapłacimy za termostat w modelu z silnikiem Diesla.

Kolejnym winowajcą może być nieszczelność w układzie chłodzenia. Problem zlokalizujemy dość szybko, bowiem pod naszym samochodem w czasie postoju zrobi się kałuża, a w zbiorniku wyrównawczym pod maską zacznie ubywać w zauważalnym tempie kolorowa ciecz. Dodatkowo w gorące dni taka usterka objawia się kłębami dymu wydostającymi się spod maski. Wtedy musimy jak najszybciej zatrzymać się w bezpiecznym miejscu i pod żadnym pozorem nie otwierać maski świeżo po zatrzymaniu. Gorąca para może nas poważnie poparzyć.

Szybki skok wskazówki temperatury cieczy w naszym samochodzie może być spowodowany zepsutym wentylatorem chłodnicy. Ten element posiada czujnik, który odpowiada za uruchamianie go w wysokich temperaturach. Gdy dojdzie do awarii, wiatrak nie wspomaga chłodnicy w czasie wolnej jazdy, gdzie nie dochodzi do wymuszonego obiegu powietrza. Dlatego problem nie jest zauważalny podczas jazdy z dużą szybkością, ponieważ powietrze przechodzące przez chłodnicę w czasie jazdy wyręcza wiatrak.

Jednym z ostatnich problemów, które można szybko zdiagnozować, to awaria pompy wody. Niestety tutaj również nie obejdzie się bez wizyty w warsztacie. Do rachunku trzeba będzie też doliczyć kilkaset złotych za wymianę tego elementu.

Podczas upałów problemy mogą się pojawić nie tylko ze silnikiem. Akumulator jest równie wrażliwy na wysoką temperaturę, co na arktyczne mrozy. Upał sprzyja szybszemu samorozładowaniu się akumulatora. Gdy nasz samochód stoi w bezruchu dłuższy czas, może się okazać, że potrzebny będzie sąsiad i kable rozruchowe. Pamiętajmy, że alarm samochodowy czy urządzenia elektroniczne na pokładzie używające prądu do podtrzymania pamięci mogą skutecznie rozładować baterię.

Jeżdżąc latem sprawdzajmy także dość regularnie, czy ciśnienie w oponach naszego samochodu jest prawidłowe. Przy wysokiej temperaturze ogumienie jest zmiękczone, przez co jest bardziej podatne na uszkodzenia. Przy okazji też dużo szybciej się zużywa.

Komentuj:

Brak komentarzy! Wypowiedz się, jako pierwszy!

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Toyota RAV4 Hybrid Selection – specjalna wersja w salonach
Toyota RAV4 Hybrid Selection – specjalna wersja w salonach
Japoński SUV będzie teraz dostępny w polskich salonach w nowej wersji Selection. Klienci będą mogli wybierać spośród dwóch specjalnych kolorów nadwozia oraz cieszyć się bogatym wyposażeniem.