mojeauto.pl > porady > Serwis auta > Żarówki do jazdy przez cały rok na światłach

Żarówki do jazdy przez cały rok na światłach

W Polsce jeździmy z włączonymi światłami przez cały rok. To rozwiązanie może, zdaniem ekspertów, znacząco zredukować liczbę wypadków. Aby nie narzekać na znacznie częstszą potrzebę wymiany żarówek, warto wybierać takie, które są dostosowane do całodobowego użytku. Dzięki specjalnym materiałom i konstrukcji mają one długą żywotność i dużą wydajność świetlną.

Żarówki do jazdy przez cały rok na światłach

Całoroczny obowiązek jazdy z włączonymi światłami to jedno z działań poprawiających bezpieczeństwo jazdy. Światła są znacznie lepiej widoczne niż kontury samochodu. Ma to ogromne znaczenie szczególnie w przypadku monotonnego krajobrazu oraz gorszych warunków oświetleniowych, spowodowanych chociażby rażącym słońcem. Ponadto jadące na światłach auto można znacznie lepiej odróżnić od pojazdu stojącego, łatwiej jest zinterpretować jego manewry i oszacować prędkość, z jaką jedzie. Z włączonymi światłami kierowca może również precyzyjniej określić odległość od poprzedzającego go pojazdu.

Wbrew niektórym opiniom całodobowe stosowanie świateł nie wpływa znacząco na podwyższenie kosztów eksploatacji samochodu. Na rynku są już poza tym dostępne oszczędne żarówki przeznaczone do stosowania ciągłego podczas jazdy w dzień i w nocy, np. Daytime Boscha. Dzięki specjalnym materiałom, nowej geometrii włókna oraz zastosowaniu odpowiedniego gazu, żarówki Daytime stosowane nawet bez przerwy mają taką samą żywotność jak żarówki standardowe, włączane na kilka godzin dziennie. Dodatkowo, w porównaniu do oświetlenia standardowego, nowe żarówki odznaczają się nawet do 10 proc większą wydajnością świetlną. Seria Daytime obejmuje 12 typów żarówek do wszystkich popularnych na polskim rynku reflektorów. W ofercie Boscha znajduje się również linia żarówek Plus 50/60 Extralife. Produkty zostały opracowane tak, aby świeciły nie tylko mocniej, ale i dłużej. Wypełnione Xenonem żarówki, dają o 50-60 proc. więcej światła niż żarówki standardowe, dodatkowo mają 3-krotnie dłuższą trwałość niż żarówki Plus 50/60. Dostępne są żarówki halogenowe do reflektorów głównych typu H1, H4 i H7.

Żarówki halogenowe Boscha spełniają wymogi StVZO i są dopuszczone do stosowania na terenie całej Europy. Zostały wyposażone w filtr promieniowania UV, który zabezpiecza szkła reflektorów przed matowieniem, nie zawierają ponadto domieszek szkodliwego dla zdrowia i środowiska ołowiu. Żarówki są dostępne w warsztatach samochodowych, sklepach motoryzacyjnych oraz wybranych sieciach sklepów wielkopowierzchniowych.

Bosch radzi: właściwa wymiana żarówek

- Nie czekajmy ze zmianą żarówek do ich przepalenia. Większość z nich z czasem „żółknie”. Ich wymiana po ustalonym przebiegu zapewni optymalną widoczność.
- Wymieniajmy żarówki parami - w obu światłach jednocześnie. W ten sposób zapewniamy równomierne oświetlenie. Poza tym istnieje duże prawdopodobieństwo, że po awarii jednej żarówki, defektowi ulegnie także druga.
- Wybierajmy sprawdzone, dobrej jakości żarówki. Tanie, niemarkowe produkty mogą stać się przyczyną wypadków drogowych!
- Podczas wymiany nie dotykajmy szklanej części żarówki palcami. Tłuste zabrudzenia i pot wtopią się w powierzchnię szkła, obniżając wydajność świetlną żarówki oraz skracając jej żywotność.
- Jeżeli odczuwamy trudności z widocznością w jeździe nocnej, standardowe żarówki halogenowe można zastąpić żarówkami jaśniejszymi, dającymi więcej światła, którego barwa jest bardziej zbliżona do białego.
- Poprośmy o sprawdzenie ustawienia świateł przy okazji każdego przeglądu samochodu. Światła mogą się rozregulować nawet pod wpływem wstrząsów spowodowanych złą nawierzchnią. Niewłaściwie ustawione, źle oświetlają strefę przed samochodem i mogą oślepiać innych kierowców.
- Dbajmy o czystość reflektorów. Poprawia to widoczność w nocy i przy złej pogodzie, zapobiega rozpraszaniu światła przez zanieczyszczenia i oślepianiu kierowców jadących z naprzeciwka.

Bosch radzi: na co należy zwracać uwagę wybierając żarówki?

Na pierwszy rzut oka trudno jest odróżnić dobrą żarówkę od złej. Wszystkie wady i mankamenty słabej jakości żarówek wychodzą jednak doskonale w eksploatacji lub specjalistycznych testach. Co należy zatem wiedzieć kupując żarówki?

- Warto wyrobić w sobie nawyk kupowania żarówek markowych. Mamy wtedy pewność, że kupujemy produkt trwały, wykonany z należytą precyzją i przede wszystkim bezpieczny. Markowe produkty są oczywiście droższe od produktów azjatyckich, ich produkcja wymaga jednak użycia bardziej zaawansowanych maszyn i droższych materiałów.
- Żarnik dobrej jakościowo żarówki ma odpowiedni kształt (geometrię) i wymiar, dzięki czemu właściwie oświetla ona drogę przez cały okres eksploatacji i nie oślepia kierowców jadących z naprzeciwka. 
- Ważne jest również zastosowanie filtra UV, który zapobiega matowieniu odbłyśnika i szkła reflektora. Jest to szczególnie istotna cecha, ponieważ w wyniku promieniowania UV reflektory zostają uszkodzone nieodwracalnie, pogarsza się jakość świecenia (nawet o 30 proc. w ciągu jednego sezonu) i co się z tym wiąże widoczność na drodze. Producenci samochodów zastrzegają sobie nawet prawo do odebrania gwarancji w przypadku stosowania żarówek bez filtra UV w reflektorach poliwęglanowych. 
- Dobre żarówki świecą mocno i pobierają mało prądu. Żarówki złej jakości odwrotnie – wbrew zapewnieniom producentów świecą słabo, pobierają dużo prądu i wytwarzają dużo ciepła. Takie ekstremalne często temperatury mogą spowodować stopienie oprawy reflektora, przewodów elektrycznych, a w skrajnych przypadkach nawet doprowadzić do pożaru.
- Trwałość żarówek zależy też od czynników zewnętrznych, np. stanu instalacji elektrycznej w samochodzie. Im większe napięcie i im większe jego skoki tym szybciej żarówki mogą się przepalać. Także możliwe są często różnice, że ta sama żarówka reflektora głównego w jednym samochodzie funkcjonuje kilka miesięcy, a w innym kilka lat. Niebagatelny wpływ na żywotność żarówek ma też ich odporność na wibracje i wstrząsy. To niestety zależy również od jakości dróg, po których jeździmy.

 


Podobne wiadomości:

Jak dbać o widoczność na drodze

Jak dbać o widoczność na drodze

Serwis auta 2007-05-07

Komentuj:

Brak komentarzy! Wypowiedz się, jako pierwszy!

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Suzuki Swift Sport - ostry i lekki hot-hatch z Japonii
Suzuki Swift Sport - ostry i lekki hot-hatch z Japonii
Jedną z najciekawszych premier podczas tegorocznego salonu motoryzacyjnego we Frankfurcie było trzecie wcielenie japońskiego hot-hatcha. Nowa odsłona Suzuki Swift już niebawem pojawi się w europejskich salonach.
Sky is the limit – Nowa Mazda CX-5 nie zna granic Sky is the limit – Nowa Mazda CX-5 nie zna granic