mojeauto.pl > porady > Serwis auta > Zimowe płyny eksploatacyjne

Zimowe płyny eksploatacyjne

Ze względu na to, że różnego rodzaju płyny wymienia się w samochodzie stosunkowo rzadko, wielu kierowców zapomina nawet o sprawdzeniu ich stanu. To zaniedbanie może spowodować jednak bardzo poważne problemy w późniejszym użytkowaniu auta.

Zimowe płyny eksploatacyjne

Podstawowymi cieczami, które powinny bezwzględnie zostać sprawdzone przed sezonem zimowym są płyn chłodzący i płyn hamulcowy. Dzięki ich właściwemu działaniu nasz samochód znacznie mniej będzie narażony na awarię silnika i hamulców.


Gdzie i jak sprawdzić?
Wymiana tych płynów powinna następować średnio co dwa lata. Z racji tego, że do zmierzenia ich przydatności potrzebny jest specjalistyczny sprzęt należy udać się do fachowego serwisu samochodowego.

"Pomiar przydatności płynu chłodzącego można ocenić przy pomocy profesjonalnych narzędzi - glikometru, dzięki któremu można zmierzyć temperaturę krzepnięcia tego płynu. Pozwala on na dokładne sprawdzenie realnej temperatury przy której zamarznie płyn" - mówi Cezary Grys, właściciel serwisu Bosch Car Service z Głogowa. "Z kolei do sprawdzenia właściwości płynu hamulcowego wykorzystywany jest tester temperatury wrzenia. Dzięki niemu możliwa jest ocena stanu przydatności oraz zawartość wody w płynie hamulcowym, której stężenie może wynosić maksymalnie do 2%" - dodaje Cezary Grys.


Właściwa wymiana to gwarancja bezpieczeństwa
Podczas wymiany płynów należy pamiętać o kilku istotnych rzeczach. Jeżeli zależy nam na właściwym działaniu podzespołów samochodu, a przede wszystkim na własnym bezpieczeństwie najlepiej jest stosować produkty sprawdzonych i znanych marek na rynku. Mimo że są one nieco droższe, posiadają lepsze właściwości niż tańsze zamienniki.

W przypadku wymiany płynu hamulcowego nie powinno się mieszać ze sobą i uzupełniać stanu jego różnymi rodzajami. Zaoszczędzić mogą jedynie właściciele starszych pojazdów, które to posiadają mniej zaawansowane techniczne układy hamulcowe - nie wykorzystujące np. ABS-u. Jednak tutaj radzimy mimo wszystko skonsultować się z wyspecjalizowanym serwisem.

W nowoczesnych pojazdach takie zabiegi są niedopuszczalne. Płyn hamulcowy decyduje bowiem o poprawności i szybkości działania całego układu hamulcowego, a także systemów czynnego bezpieczeństwa jak ABS i ESP.

"Nowoczesne samochody wyposażone między innymi w takie systemy jak np. ESP wymagają stosowania płynów hamulcowych niskowiskozyjnych o szczególnych parametrach, które decydują o sprawności i szybkości działania systemu" - wyjaśnia Cezary Grys. "Równie ważne jest jaką metodą i przy pomocy jakich urządzeń dokonano wymiany i odpowietrzenia układu hamulcowego, wymiana metodą "tradycyjną" bez odpowiednich procedur i urządzeń prowadzi do poważnych uszkodzeń systemu i spowolnienia reakcji układu ESP."

Konsekwencje wynikłe z niedostosowania się do tych zaleceń mogą być bardzo poważne. "Opóźniony czas reakcji systemu, niepoprawność działania ,uszkodzenie bardzo drogiego modułu ESP/ABS, uszkodzenie pompy oraz zacisków hamulcowych to główne elementy układu, które mogą ulec awarii" - przestrzega właściciel serwisu Bosch Car Service. Istnieje również zagrożenie, że przy gwałtownym hamowaniu lub hamowaniu z dużej prędkości, płyn hamulcowy o przekroczonej dopuszczalnej zawartości wody (płyn hamulcowy posiada wyjątkowe właściwości pochłaniania wilgoci z atmosfery - tzw. higroskopia), ulega zagotowaniu co doprowadza do wydłużenia drogi hamowania oraz w skrajnych sytuacjach do całkowitej utraty hamulców.

Z kolei jeśli chodzi o płyn chłodzący to tutaj trzeba przede wszystkim pamiętać o stosowaniu produktów opartych na bazie glikolu. Do ewentualnego drobengo uzupełnienia stanu zawartości płynu lub rozcieńczeniu koncentratu można użyć wody destylowanej.

"Stan płynu chłodzącego można uzupełnić tylko wtedy jeśli mamy pewność, że jest on taki sam jak ten zastosowany w naszym samochodzie. Jeśli tej pewności nie mamy wówczas trzeba wymienić płyn całkowicie na nowy.  Zastosowanie dobrego płynu gwarantuje nam poprawność funkcjonowania, właściwe smarowanie elementów układu oraz żywotność podzespołów takich jak chociażby pompy chłodzącej, uszczelek pod głowicą, elektrozaworów, nagrzewnicy, a także zaślepek bloku i głowicy silnika" - konkluduje Cezary Grys.


Pamiętaj o spryskiwaczach do szyb
I jeszcze jeden istotny płyn do wymiany. Płyn do spryskiwaczy przeznaczony na okres zimowy, który nie zamarza w niskich temperaturach, pozwalający zaoszczędzić nam dużo stresu podczas jazdy za poprzedzającymi mocno chlapiącymi deszczem i śniegiem samochodami. W żadnym wypadku do spryskiwania szyb nie można stosować wody! Podczas przymrozków pozostała w przewodach doprowadzających płyn do spryskiwaczy woda może pod względem przechodzenia w stan stały po prostu je rozsadzić. Wówczas np. płyn może dostawać się do wnętrza pojazdu.

Komentuj:

Brak komentarzy! Wypowiedz się, jako pierwszy!

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Znamy wykonawcę części trasy Via Carpatia
Znamy wykonawcę części trasy Via Carpatia
Wybrano najkorzystniejsze oferty na zaprojektowanie i budowę trzech odcinków drogi ekspresowej S19 – trasy Via Carpatia. Odcinki od końca obwodnicy Kraśnika do granicy województwa lubelskiego z podkarpackim mają długość 33 km.
Sky is the limit – Nowa Mazda CX-5 nie zna granic Sky is the limit – Nowa Mazda CX-5 nie zna granic