mojeauto.pl > porady > Zakup i sprzedaż samochodu > Co wybrać - diesel czy benzyna?

Co wybrać - diesel czy benzyna?

Przy zakupie samochodu większość kierowców ma ten sam problem - jaki silnik wybrać? Diesla, dlatego że zużywa mało paliwa, ale który może być drogi w naprawie? Czy może silnik benzynowy, który jest tańszy w zakupie, ale zużywa więcej paliwa? Zobacz jaki rodzaj silnika będzie najlepszy dla Ciebie

Co wybrać - diesel czy benzyna?

Posiadanie samochodu to droga przyjemność. Koszty ubezpieczenia, przeglądów i spadku wartości są bardzo wysokie. A do tego trzeba doliczyć także paliwo, które stanowi jeden z najważniejszych kosztów eksploatacji pojazdu. Dla jednych kierowcy lepszy będzie samochód z silnikiem Diesla, dla innego benzynowy. Ale zacznijmy od początku - jakie są różnice w konstrukcji takich silników?

To, że samochód z silnikiem Diesla nie jest w stanie jechać zasilany olejem napędowym, ani Diesel zasilany benzyną, nie trzeba nikogo przekonywać. Główną różnica miedzy tymi silnikami spalinowymi jest zapłon. Silnik benzynowy posiada zapłon iskrowy, czyli mieszanka paliwowo-powietrzna zapalana jest za pomocą iskry z świecy zapłonowej. Natomiast silnik Diesla ma tzw. zapłon samoczynny. O co w tym chodzi? Mianowicie mieszanka paliwa i powietrza wprowadzana jest do komory spalania pod bardzo wysokim ciśnieniem i z tego właśnie powodu paliwo zapala się samoczynnie. Nie potrzebuje do tego iskry, więc nie ma świec zapłonowych, są jedynie świece żarowe, ale maja one za zadanie rozgrzać komorę silnika.

W dodatku różnica leży także w dawkowaniu mieszanki paliwowo-powietrznej. W samochodach benzynowych, kierowca podczas wciskania pedału gazu dawkuje ilość powietrza jakie zostaje wtłoczone do komory spalania, a gaźnik lub wtryskiwacze dobierają do tego odpowiednią dawkę benzyny. Natomiast w silnikach Diesla ilość wtłaczanego powietrza jest ciągle taka sama, a kierowca za pomocą pedału gazu reguluje jedynie ilość paliwa wtryskiwaną do komory spalania.

To silnik benzynowy był pierwszy i ciągle jest najpopularniejszym rodzajem napędu w samochodach osobowych. Silnik Diesla po raz pierwszy w seryjnym samochodzie drogowym został zamontowany dopiero w 1936 roku w samochodzie Mercedes-Benz 260D. Tyle w teorii, teraz pewnie zadajesz sobie pytanie - to jaki rodzaj silnika powinienem wybrać? Porównamy oba rodzaje silników na przykładzie popularnej Skody Octavii.

Silnik benzynowy

Najtańsza jednostka napędowa w gamie Octavii to silnik 1.0 TSI o mocy 115 KM. Według producenta jego spalanie wynosi średnio 4,5 litra benzyny na 100 km, więc pokonanie 100 km będzie kosztowało kierowcę 19,65 złotych (przy cenie 4,37 za litr PB 95). Ale w rzeczywistości spalanie może być jeszcze wyższe i to tak naprawdę jest największą wadą silników benzynowych. Zazwyczaj jednak nie są one tak awaryjne jak diesle (ich konstrukcja jest dość prosta), są tańsze w zakupie niż modele z silnikami Diesla, a ich kultura pracy jest wyższa niż w "ropniakach" - silniki pracują ciszej i produkują mniej wibracji. A dzięki turbodoładowaniu mają one znacznie wyższy moment obrotowy, który dostępny jest od niskich obrotów, więc autem jeździ się tak przyjemnie jak autami z silnikami wysokoprężnymi.

Zalety:

  • tańsze naprawy
  • niższy koszt zakupu
  • wysoka moc silnika
  • wysoka kultura pracy


Wady:

  • wyższe spalanie
  • gorsza elastyczność (w silnikach wolnossących)


Dla kogo?

Dla osoby jeżdżącej niewiele, głównie w mieście. Dla osoby, która nie pokonuje rocznie więcej niż 20-30 tys. km. Dla osoby ceniącej kulturę pracy silnika i dobre osiągi.


Silnik wysokoprężny

W Skodzie Octavii najtańszą wysokoprężną jednostka napędową jest silnik 1.6 TDI o mocy 90 KM. Według producenta samochód zużywa jedynie 3,7 litra oleju napędowego na setkę, więc pokonanie 100 kilometrów będzie kosztowało kierowcę 15,57 złotych (przy cenie 4,21 zł za litr paliwa ON). Oznacza to, że na każde 100 km oszczędzi on około 4 złotych, niż gdyby wybrał silnik benzynowy. Aby więc różnica 6 520 złotych w zakupie zwróciła się, samochód musi pokonać około 163 000 km - w rzeczywistości będzie to nieco mniej (w zależności od stylu jazdy 100-150 tys. km), bo zużycie paliwa podane przez producenta często nie jest łatwe do osiągnięcia w rzeczywistości.


Zalety:

  • dobra elastyczność i osiągi
  • niewielkie zużycie paliwa


Wady:

  • znacznie wyższe koszty naprawy
  • niższa kultura pracy
  • często wyższy koszt przeglądów


Dla kogo?

Dla kierowcy, który pokonuje rocznie powyżej 30 tys. km. Dla kierowcy, który woli zapłacić więcej na starcie, aby później cieszyć się tańszą jazdą.

Tematy w artykule: silnik diesel

Podobne wiadomości:

Świece żarowe

Świece żarowe

Serwis auta 2007-12-20

Komentuj:

Alko-maty 2017-07-26

To racja, jeżeli chodzi o auta 10 letnie + to przebiegi poniżej 200k są mało prawdopodobne i wręcz nierealne. Bezpieczniej w kwestii potencjalnych awarii będzie kupić silnik benzynowy. www.Alko-maty.pl

~Kankel 2017-07-18

Drogi czytelniku, czy kupujesz/łeś/łaś 10-letniego (lub starszego) diesla z przebiegiem 188 tyś (lub mniej), sprowadzonego z Niemiec? Jeśli tak, to prawdopodobnie należysz do grupy osób, które lubią nie wiedzieć i nie widzieć niczego, co burzy ich dobre samopoczucie. Niech Opatrzność się nad Tobą zlituje.

Disla24_pl 2017-01-27

Ciężko odpowiedzieć na to pytanie ponieważ tak na dobrą sprawę wszystko zależy od tego jakie przebiegi roczne pokonujesz i gdzie, czy jest to trasa czy głównie miasto. Jeżeli robisz około 30 tys km rocznie i to na trasie, wówczas diesel idealnie się sprawdzi, w przeciwnym razie polecam benzynę. www.Disla24.pl

~Mariusz 2016-11-13

Przeprowadzam krótką ankietę nt. materiałów w samochodach osobowych - proszę o wypełnienie i z góry dziękuję! https://goo.gl/forms/cPMcRqMaiMxJnR6R2

~Krąp 2016-11-07

"To, że samochód z silnikiem Diesla nie jest w stanie jechać zasilany olejem napędowym [...], nie trzeba nikogo przekonywać."nnNo po prostu nic dodać, nic ująć.

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
6 sprawdzonych patentów na zimę.
6 sprawdzonych patentów na zimę.
Zamarznięte szyby i czapa śniegu na dachu mogą być niebezpieczne dla Ciebie, otoczenia i Twojego portfela. Podpowiadamy, jak szybko odśnieżyć auto, a dzięki temu uniknąć 3 pkt. karnych i 500 zł mandatu, a przy okazji pospać nawet kwadrans dłużej.