mojeauto.pl > porady > Zakup i sprzedaż samochodu > Rejestracja samochodu z zagranicy - krok po kroku

Rejestracja samochodu z zagranicy - krok po kroku

Kolejki w urzędach, cała seria opłat i stos niezbędnych dokumentów - tak wygląda proces rejestracji auta zza polskiej granicy. Czy to naprawdę takie trudne?

Rejestracja samochodu z zagranicy - krok po kroku
W poszukiwaniu idealnego używanego samochodu godzinami przeglądasz ogłoszenia w internecie. W końcu go znajdujesz: w doskonałym stanie, ponadprzeciętnie wyposażony, z najmocniejszym silnikiem z gamy i... na zagranicznych tablicach. Jak przebrnąć przez rejestrację sprowadzonego samochodu? Przypominamy jakie czynności, opłaty i procedury czekają nabywcę samochodu spoza granic Polski.

Krok 1 - zakup aut

Po pierwsze i najważniejsze - pamiętajmy jakie dokumenty musimy otrzymać od zagranicznego sprzedawcy. Bez karty pojazdu (jeśli była wydana), dowodu rejestracyjnego, polisy ubezpieczeniowej czy umowy kupna-sprzedaży (lub faktury) nic dalej nie załatwimy. Pamiętajmy więc, aby dotychczasowy właściciel przekazał nam je w komplecie. Jeśli przegląd rejestracyjny auta jest nieważny lub samochód pochodzi spoza UE i krajów EFTA badanie techniczne trzeba będzie zrobić.

Krok 2 - tłumaczenie dokumentów

Każdy z tych dokumentów będziemy musieli później przedstawić w Wydziale Komunikacji, ale najpierw muszą one zostać przetłumaczone na język polski. Jest wielu tłumaczy przysięgłych, którzy mogą nam w tym pomóc i zazwyczaj skasują za swoją usługę około 100-150zł, jeśli dokumenty są w popularnym, europejskim języku. W przypadku aut zarejestrowanych po 29 kwietnia 1999 roku, nie ma konieczności tłumaczenia dowodu rejestracyjnego w obrębie UE oraz w krajach EFTA.

Krok 3 - opłata akcyzy

Następnie musimy zasilić konto Izby Celnej, opłacając za nasze auto akcyzę. Koniecznie należy to poprzedzić złożeniem w ciągu 5 dni od zakupu auta deklaracji uproszczonego nabycia wewnątrzwspólnotowego w urzędzie celnym. Aby opłacić akcyzę, w tytule przelewu wpisujemy markę oraz numer nadwozia pojazdu, a kwotę naliczamy następująco: dla aut o pojemności silnika do 2000 cm3 to 3,1% wartości z umowy kupna, a jeśli silnik jest większy niż 2000 cm3 - 18,6% ceny. Uwaga! Izba Celna może zweryfikować wartość auta i zażądać większej kwoty akcyzy! To nie koniec tego etapu - potrzebujemy jeszcze potwierdzenia opłacenia akcyzy, które możemy pobrać ze strony Portalu Systemów Służby Celnej (www.e-clo.pl). Najlepiej mieć przy sobie także wszystkie dokumenty zabrane od poprzedniego właściciela.
 
W przypadku sprowadzania auta spoza Unii Europejskiej konieczna będzie odprawa celna. Jesli natomiast kupujemu auto spoza UE od przedsiębiorcy działającego w Polsce, potrzebujemy od niego zapisu na fakturze, potwierdzającego dokonanie odprawy.

Krok 4 - opłata "recyklingowa"

Czwarta opłata wiąże się z Narodowym Funduszem Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej - tzw. opłatę recyklingową w wysokości 500zł przelewamy na jego konto.

Krok 5 - rejestracja auta w Wydziale Komunikacji

Piąty krok to pierwsza wizyta w Wydziale Komunikacji. Możemy się w nim pojawić osobiście lub spisać odpowiednie pełnomocnictwo, pozwalające przeprowadzić proces rejestracji innej osobie w naszym imieniu. Pakujemy do teczki przetłumaczone dokumenty z kroku pierwszego, dowód opłaty akcyzy, potwierdzenie opłaty recyklingowej i dodajemy do tego: swój dokument tożsamości, wniosek o rejestrację pojazdu (pobierzmy go ze strony WK i wypełnijmy przed wizytą), zaświadczenie o badaniu technicznym (jeśli konieczny był świeży przegląd w kraju), odprawę celną (w przypadku aut spoza UE) i stare tablice rejestracyjne.

Na miejscu czeka nas kolejna opłata w łącznej wysokości 256zł, na którą składa się: dowód rejestracyjny, tablice rejestracyjne, karta pojazdu, nalepka legalizacyjna, nalepka kontrolna, opłata ewidencyjna i pozwolenie czasowe. Kiedy już przebrniemy przez te formalności, wyjdziemy z Wydziału Komunikacji z nowymi "blachami" i tymczasowym dowodem rejestracyjnym, który w ciągu miesiąca będziemy mogli zamienić na tzw. "dowód twardy".

Podsumowanie kosztów

Podsumujmy koszty: 150 złotych za tłumaczenie dokumentów, akcyza w wysokości 3,1% lub 18,6% wartości auta, 160zł za zaświadczenie o zwolnieniu z podatku VAT, 500zł opłaty recyklingowej i 256zł za rejestrację auta to w przypadku samochodu z małym silnikiem za 20 000 zł około 1686 złotych. Jeśli udało się upolować auto w naprawdę dobrym stanie, to może się opłacać. Jednak pamiętajmy - okazji zagranicą jest już dość niewiele.
 
Jeśli uważasz procedurę rejestracji auta z zagranicy za zbyt skomplikowaną, lub nie chcesz marnować swojego czasu na wizyty w kolejnych urzędach, warto skorzystać z oferty firm rejestrujących sprowadzone auta. Koszt ich usług zaczyna się już od 300 złotych i jedyne co musimy zrobić to podpisać stosowne upoważnienie - niektóre ze wspomnianych firm nawet same do nas przyjadą podpisać umowę i po tygodniu jeździmy zarejestrowanym autem. Z kolei jeśli kupujesz auto na zagranicznych tablicach, ale w polskim komisie - warto spróbować przekonać sprzedawcę, aby zarejestrował auto na siebie za dodatkową opłatą. Jeśli nie ma nic do ukrycia, nie powinien protestować, a wtedy pozostanie nam już tylko przerejestrować auto na siebie (ok. 150 zł w Wydziale Komunikacji) i cieszyć się nowym nabytkiem.

Podobne wiadomości:

Rejestracja auta używanego krok po kroku

Rejestracja auta używanego krok po kroku

Zakup i sprzedaż samochodu 2016-05-01

Znalazłeś w sieci świetną ofertę sprzedaży samochodu, pojechałeś i kupiłeś wymarzone auto. Pewnie jesteś zadowolony, że wielomiesięczne poszukiwania za Tobą. Ale zanim będziesz mógł cieszyć się z auta na całego, musisz przejść urzędniczo-papierkową ścieżkę zdrowia i zarejestrować pojazd. Ten temat tylko z pozoru wydaje się być skomplikowany, bo dzięki naszym wskazówkom zarejestrujesz swój nowy samochód szybko i bez stresu.


Rejestracja samochodu

Rejestracja samochodu

Zakup i sprzedaż samochodu 2006-11-27

Komentuj:

jarebelman 2016-10-19

ja dziś dostałem informacje o getauto.pl do weryfikacji auta. wszystko tam jest za darmo i uratowali mi d..e (właściwie to mojej żonie ;-) ) bo pokazało mi się, że kończy się badanie techniczne. Wśród informacji jest nawet taka, że i kiedy był sprowadzony. Szkoda tylko, że nie wyświetlają skąd ale może z czasem dodadzą takie info? Polecam do szybkiej weryfikacji auta i przypomnień o badaniach technicznych.

~czesław 2016-10-16

Mam pytanie czy sprowadzony samochód który był wyrejestrowany na granicą już rok temu powinien mieć dowód rejestracyjny gdy chcę go u nas zarejestrować... B.dziękuję za podpowiedz.

~Marta82 2015-09-28

Wszyscy mi odradzali ale nie posłuchałam i co? W efekcie nie musiałam wydawać niebotycznych sum, tracić czasu i nic załatwiać. Zadzwoniłam do firmy która załatwia takie sprawy na co dzień i jeszcze dostarczają dokumenty i tablice rejestracyjne do domu. Nic nie musiałam robić. Wszystko sprawnie bo na miejscu wykonują tłumaczenia a doświadczenie w branży sprawia że od razu wiedzą jakie dokumenty i gdzie złożyć. Bajka. Firma nazywa się Agencja Celna Abak. Pozdrawiam.

~malec 2015-03-24

Mam takie pytanie. Sprowadziłem auto, na kołach i na zagranicznych tablicach (belgia). Mam umowe + dowód rejestracyjny, ale nie wiem jak to jest, czy auto powinno być wcześniej wyrejestrowane i mieć stosowny wpis do dowodu? Ajeśli takiego wpisu nie mam, to czy zarejsstruje auto w PL ?

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
W pogoni za wydajnością
W pogoni za wydajnością
Coraz bardziej zaawansowane układy wtryskowe, poza zwiększaniem mocy silników, optymalizują proces spalania obniżając zużycie paliwa i zmniejszając emisję spalin.