Im gorsza pogoda, tym więcej wypadków? A może tendencja jest zupełnie odwrotna i w optymalnych warunkach częściej dochodzi do niebezpiecznych zdarzeń na drodze? Wpływ pogody na występowanie wypadków sprawdzili i przeanalizowali eksperci systemu Yanosik.
W ramach realizacji projektu „Profil kierowcy – system rozwiązań zwiększających bezpieczeństwo w ruchu drogowym”, współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej w ramach WRPO 2014-2020, Neptis S.A., operator systemu Yanosik, sprawdził wpływ pogody na wypadkowość w Polsce.
W tym celu pozyskane zostały baza wypadków obejmująca zdarzenia drogowe, w wyniku których minimum jeden uczestnik został ranny lub doszło do jego śmierci oraz baza danych pogodowych z każdej gminy w Polsce. Aby ustalić jaka zachodzi korelacja między badanymi czynnikami, warunki pogodowe zostały podzielone na trzy rodzaje: korzystne, uciążliwe oraz niebezpieczne.
- Często słyszy się, że deszcz, śnieg, gęsta mgła czy śliska nawierzchnia przyczynia się do powstania wypadków drogowych. Niezaprzeczalnie podczas takiej pogody prowadzenie auta wymaga większych umiejętności, skupienia i rozwagi, ale czy faktycznie wpływa rosnąco na wypadkowość? Postanowiliśmy to sprawdzić – komentuje Julia Rachwalska z Yanosika.
- W badaniu wzięliśmy pod uwagę takie parametry jak: temperatura powietrza, opady deszczu i śniegu, wiatr, widzialność, a także różnice ciśnienia w ciągu doby – dodaje.
Jaka jest zatem zależność między pogodą a wypadkami drogowymi?
Dobra pogoda to większa wypadkowość
Okazuje się, że to podczas korzystnych warunków pogodowych najczęściej dochodzi do poważnych w skutkach zdarzeń drogowych. W tej grupie odnotowano 70 proc. wypadków.
Co więcej, w przypadku występowania warunków pogodowych uznawanych za niebezpieczne, bardzo rzadko dochodzi do wypadków z poważnymi konsekwencjami. W tym przypadku odnotowano zaledwie 2 proc. wypadków. Do 28 proc. zdarzeń drogowych dochodzi podczas uciążliwych warunków pogodowych. Dlaczego tak się dzieje?
- Na podstawie tych wyników można wnioskować, że kierowcy rozważniej prowadzą pojazd, kiedy warunki pogodowe są złe. Podczas intensywnych opadów śniegu, deszczu czy śliskiej nawierzchni zmotoryzowani są bardziej skupieni, a przede wszystkim zwracają większą uwagę na swoją prędkość – komentuje ekspertka.
- Kiedy pogoda jest dobra, czyli np. jest odpowiednia widoczność i nie występują opady atmosferyczne, kierowcy czują się pewniej na drodze. Niektórzy zbyt pewnie, co może prowadzić do brawurowych zachowań, których konsekwencje mogą być niekiedy tragiczne – dodaje.
Warunki pogodowe – kiedy są korzystne, a kiedy niebezpieczne?
Warunki pogodowe korzystne to takie, gdzie temperatura powietrza jest wyższa niż 3 st. Celsjusza, opady nie występują, wiatr jest słabszy niż 5,5 m/s, a widzialność wyższa niż 10 kilometrów. Do tego także różnica ciśnienia w ciągu doby jest mniejsza niż 8 hPa. Przy czym uwzględniona została zasada, że jeden z wymienionych wyżej czynników może odbiegać od wartości oczekiwanej.
Warunki pogodowe uciążliwe to z kolei takie, gdzie o uciążliwości decyduje współwystępowanie negatywnych zjawisk jak na przykład opady, powiewy wiatru powyżej 5,5 m/s, ograniczona widzialność poniżej 10 kilometrów, czy temperatury poniżej 0 st. Celsjusza.
I wreszcie warunki pogodowe niebezpieczne. Występują one, kiedy:
- nawierzchnia jest śliska, przy temperaturze poniżej 3 st. Celsjusza i występujących opadach,
- występuje ulewny deszcz i temperatura powyżej 0 st. Celsjusza oraz opady powyżej 3 mm,
- śnieżyca i temperatura poniżej 0 st. Celsjusza oraz opady powyżej 3 mm.,
- silny wiatr, o prędkości powyżej 10 m/s
- gęsta mgła i widzialność poniżej 300 metrów.
Komentuj:
Brak komentarzy! Wypowiedz się, jako pierwszy!