1. mojeauto.pl >
  2. porady >
  3. Bezpieczna jazda >
  4. Elektryk zimą? Jak korzystać z zalet napędu na mrozie

Elektryk zimą? Jak korzystać z zalet napędu na mrozie

Bardzo niskie temperatury mogą negatywnie wpływać na wydajność akumulatorów i jest to zjawisko typowe dla wszystkich akumulatorowych źródeł energii. Wypracowanie odpowiednich nawyków pozwala zwiększyć zasięg auta elektrycznego w warunkach zimowych.

Elektryk zimą? Jak korzystać z zalet napędu na mrozie
Przy odpowiedniej eksploatacji, samochody całkowicie elektryczne mogą zapewnić większy komfort podróży, niż samochody z napędami konwencjonalnymi. W przypadku samochodów z silnikami spalinowymi, aby było ciepło we wnętrzu pojazdu, zazwyczaj należy poczekać, aż jednostka napędowa uzyska optymalną temperaturę pracy. Bywa, że ciepło w kabinie robi się dopiero po przejechaniu kilku kilometrów, co jest dość dokuczliwe, gdy z samego rana trzeba odwieźć, na dość krótkim odcinku trasy, dziecko do szkoły lub przedszkola, czy dojechać do pracy itp. Problemem może być również odpalenie samochodu na mrozie, skrobanie szyb etc. I to wówczas, gdy liczy się każda minuta. Nikt tego nie lubi!

W samochodzie elektrycznym powyższe problemy praktycznie nie występują. Auto uruchamia się błyskawicznie, już po chwili elektryczny system ogrzewania zaczyna działać, co przekłada się również na zdecydowanie szybsze odparowywanie szyb. Natychmiast działa także ogrzewanie szyb, a to z kolei zapewnia odpowiednią widoczność na drodze. Wystarczy wsiąść, uruchomić auto, włączyć ogrzewanie szyb i lusterek, aby po chwili odjechać w komfortowych i bezpiecznych warunkach.

Jak eksploatować auto elektryczne, aby czerpać jak najwięcej z jego zalet?

Nie jest tajemnicą, że samochody elektryczne nie przepadają za ekstremalnymi temperaturami. Mowa tu szczególnie o bardzo niskich temperaturach. Dlaczego? W niskich temperaturach wszystkie pojazdy elektryczne dysponują mniejszą ilością energii niż w wyższych, z powodu obecności określonych związków chemicznych w ogniwach akumulatora. Temperatury poniżej 4ºC powodują spowolnienie reakcji elektrochemicznych zachodzących w akumulatorze. Skutkuje to zmniejszeniem ilości dostępnej energii i spowolnieniem ładowania pojazdu. Poza tym w bardzo niskich temperaturach o wiele częściej i intensywniej wykorzystywane są funkcje zużywające energię (podgrzewanie szyb, podgrzewanie foteli, klimatyzacja, światła). To oznacza, że zimą użytkowanie samochodu elektrycznego może być nieco utrudnione.

Podobnie jak w samochodach z silnikiem spalinowym, również korzystając z samochodu elektrycznego, należy odpowiednio przygotować się do zimowej podróży. Trzymając się kilku zasad można zwiększyć zasięg samochodu oraz poprawić komfort codziennego użytkowania.

Najważniejszą kwestią jest odpowiednie przygotowanie do podróży z wyprzedzeniem czasowym. Jeśli auto podłączone jest do domowej ładowarki, zdecydowanie warto wstępnie podgrzać pojazd oraz ustawić czas wyjazdu, co np. w Mustangu Mach-E jest niezwykle proste, z użyciem aplikacji FordPass lub z poziomu ekranu dotykowego. Jeśli to tylko możliwe, należy parkować w garażu lub pod zadaszeniem, co pomoże ograniczyć negatywny wpływ niskich temperatur na sprawność akumulatora, a to z kolei pozwoli zmaksymalizować zasięg.

Bardzo ważna jest kwestia sposobu ładowania, szczególnie w chłodniejsze dni. Opcją może być ładowanie podtrzymujące, które pomoże utrzymać optymalną temperaturę akumulatora. Dzięki temu, w momencie ruszenia, jego temperatura będzie na optymalnym poziomie i nie będzie zużywana energia na jego podgrzanie. Jeżeli podczas parkowania nie ma możliwości podłączenia samochodu do źródła zasilania, należy spróbować znaleźć miejsce w słońcu, aby samochód stał w nieco wyższej temperaturze.

Komfort kierowcy i pasażerów jest kluczowy, ale warto pamiętać o kilku zasadach, które pozwolą w sposób optymalny zużywać energię. Zamiast ogrzewać całą kabinę ustawiając od razu wysoką temperaturę, w każdym elektrycznym samochodzie, lepiej jest wykorzystać podgrzewanie foteli i kierownicy jako podstawowe punktowe źródła ciepła dla kierowcy i pasażerów. Zużywają one znacznie mniej energii. Ponadto warto ustawić klimatyzację w taki sposób, aby od razu zapewnić sobie komfortową, ale umiarkowaną temperaturę otoczenia. Utrzymywanie stałej temperatury jest bardziej efektywne niż ciągłe wyłączanie i włączanie ogrzewania w celu podgrzania wcześniej wychłodzonej kabiny.

Kluczowe jest również umiejętne ładowanie auta. Przykładowo, po krótkiej jeździe, należy unikać szybkiego ładowania pojazdu ładowarką DC o dużej mocy. W normalnych warunkach jazdy akumulator potrzebuje nieco czasu na rozgrzanie, aby mógł przyjąć większą ilość energii. Niedogrzany akumulator będzie też wolniej się ładował. Ponadto, uzupełniając energię samochodu poprzez ładowarkę DC o dużej mocy, w temperaturze poniżej 10ºC, ten proces może trwać nieco dłużej. W takich sytuacjach warto wyłączyć nagrzewnicę elektryczną (E-Heat) i klimatyzację na pierwsze 10 do 15 minut ładowania, co umożliwi szybsze rozgrzanie akumulatora.

Bezpieczeństwo zimą jest najważniejsze!

W każdym przypadku, zarówno przed jazdą samochodem z napędem spalinowym, jak i elektrycznym, należy odpowiednio przygotować się do podróży. Jeżeli pojazd jest pokryty śniegiem, wpływa to przede wszystkim na bezpieczeństwo podczas jazdy, ale nie tylko, dlatego koniecznie należy go usunąć. Warto przypomnieć, że za zaniedbanie tego aspektu można dostać mandat! Gruba pokrywa śniegu, szczególnie zmrożonego, to również ogromny ciężar i zwiększone opory powietrza, a to także wpływa na efektywność użytkowanego pojazdu. Dodatkowo należy pamiętać, że usunięcie śniegu i lodu z auta pozwala na uzyskanie lepszej widoczności podczas jazdy.

Regularnie, szczególnie w warunkach zimowych, należy sprawdzać, czy ciśnienie w oponach jest prawidłowe. Zbyt niskie ciśnienie powietrza w oponach zwiększa opór toczenia, co skutkuje większym zużyciem energii. Ponadto, nieprawidłowe ciśnienie wpływa również negatywnie na przyczepność opon do pokrytych śniegiem lub lodem nawierzchni. Przede wszystkim jednak należy pamiętać, że gdy temperatura otoczenia spada poniżej 7ºC, zaleca się używanie opon zimowych. Choć nie jest to wymóg prawny w Polsce, to zapewniają one większe bezpieczeństwo na drodze w trudnych, zimowych warunkach.

Podsumowując, znając kilka prostych zasad użytkowania pojazdów elektrycznych w okresie zimowym, można w pełni wykorzystać ich funkcjonalność, a dodatkowo cieszyć się większym bezpieczeństwem oraz komfortem cieplnym wewnątrz pojazdu.

Podobne wiadomości:

Jak ograniczyć zmniejszenie zasięgu w samochodach elektrycznych?

Jak ograniczyć zmniejszenie zasięgu w...

Serwis auta 2022-05-20

Etykieta kierowcy samochodu elektrycznego

Etykieta kierowcy samochodu elektrycznego

Serwis auta 2020-08-24

Samochody elektryczne to w Polsce wciąż widok raczej egzotyczny. Tym bardziej już teraz warto zapoznać się z kiloma zasadami, które można nazwać "etykietą kierowcy samochodu elektrycznego".

Komentuj:

Brak komentarzy! Wypowiedz się, jako pierwszy!