1. mojeauto.pl >
  2. porady >
  3. Bezpieczna jazda >
  4. Jak jeździć zimą w górach? Samochodem na ferie

Jak jeździć zimą w górach? Samochodem na ferie

Ferie zimowe trwają w naszym kraju kilka tygodni, a wiele rodzin podróżuje w góry własnym samochodem. O czym warto pamiętać – radzą eksperci bezpiecznej jazdy.

Jak jeździć zimą w górach? Samochodem na ferie
W czasie ferii wiele osób podróżuje z rodziną w góry. Do jazdy w takich warunkach trzeba się jednak solidnie przygotować. Prowadzenie samochodu na ośnieżonych czy oblodzonych, krętych drogach ze stromymi podjazdami nie należy do najłatwiejszych zadań.

Uwaga na śnieg

Prawie w całym kraju panują dodatnie temperatury, co nie oznacza wcale, że w górach drogi są czarne i przyczepne. Wielu kierowców tak naprawdę dopiero podczas podróży na południe Polski będzie mieć okazję do jazdy w utrudnionych, zimowych warunkach.

O tej porze roku zmianę opon na zimowe wszyscy powinni mieć już za sobą, choć patrząc na niedawne relacje mediów z korków na „Zakopiance”, nie jest to wcale takie oczywiste. Jak się bowiem okazuje, wielu kierowców jeżdżących po mieście na letnich oponach przez okrągły rok, wybiera się zimą w góry.

Tymczasem wystarczy nawet niska temperatura i lekko wilgotna nawierzchnia, żeby letnie opony – twarde od mrozu – nie dawały wystarczającej przyczepności. A nie mówimy nawet o oblodzeniu czy pokryciu drogi śniegiem.

Ale czasem nawet zimowe opony mogą nie wystarczyć, gdy trafimy na zasypaną śniegiem drogę. Z tego powodu zimą, w górach, warto wozić ze sobą łańcuchy śniegowe. Można przećwiczyć ich zakładanie na koła jeszcze przed wyjazdem, jeśli nigdy wcześniej tego nie robiliśmy.

W bagażniku powinniśmy mieć również saperkę lub inne narzędzie, które w razie potrzeby pomoże nam odgarnąć śnieg spod kół. Załamanie pogody i śnieżyca z porywistym wiatrem mogą w kilkanaście minut zasypać odcinek drogi grubą warstwą puchu.

Jazda pod górkę

W górach dodatkowym wyzwaniem są duże różnice wysokości. Pokonywanie wzniesienia, gdy droga jest oblodzona lub pokryta śniegiem, może sprawić trudność nawet doświadczonemu kierowcy.

W miarę możliwości powinniśmy dobrać właściwą prędkość jeszcze przed wjazdem na wzniesienie. Starajmy się nie dopuścić do ślizgania się kół, wybierając odpowiedni bieg i umiejętnie manipulując gazem.

- W przypadku buksowania kół należy zmniejszyć nacisk na gaz, jednocześnie najlepiej utrzymać pojazd w ruchu, by uniknąć konieczności ponownego ruszenia z miejsca - mówią trenerzy Szkoły Bezpiecznej Jazdy Renault.

Jeśli jednak musimy ruszyć z miejsca, warto wiedzieć jak wykorzystać system kontroli trakcji. Gdy koła podczas ruszania zaczną wirować, tracąc przyczepność, system będzie ograniczał nadmiar mocy silnika, a nawet przyhamuje na zmianę koła napędowe, aby uzyskać lepszą trakcję.

Kierowca powinien z wyczuciem ale konsekwentnie trzymać „gaz”. Koła ustawmy na wprost, aby zapewnićsobie lepszą przyczepność. W razie problemu pod koła napędowe możemy podłożyć gumowe dywaniki lub podsypać nieco piasku, oczywiście pamiętając o zasadach bezpieczeństwa.

Bardzo istotne okazuje się planowanie trasy i przewidywanie tego typu kłopotów. Jeśli mieliśmy możliwość w bezpiecznym miejscu przetestować możliwości ruszania pod górę naszego samochodu i jego opon na śniegu, będziemy wiedzieli, pod jakie wzniesienia możemy na drodze próbować podjechać albo kiedy powinniśmy użyć łańcuchów śniegowych. Najlepiej założyć je w bezpiecznych warunkach, jeszcze przed wjazdem na trudny odcinek.

Pokonywanie zakrętów

Drogi w górskich miejscowościach potrafią być wyjątkowo kręte. Aby bezpiecznie pokonać zakręt, musimy przede wszystkim dostosować prędkość do panujących warunków, czyli do przyczepności nawierzchni, stanu i rodzaju drogi, natężenia ruchu, widoczności.

W przypadku ograniczonej widoczności, wynikającej z konfiguracji drogi, szczególnie istotne są zasady jazdy defensywnej – duży odstęp od poprzedzającego pojazdu, bardzo wczesne zwalnianie, patrzenie w lusterka i poprzez „czytelność” jazdy ostrzeganie innych na drodze o naszych zamiarach.

- Prędkość, neutralny balans samochodu i właściwy bieg dobieramy zawsze przed zakrętem, zostawiajmy miejsce na błędy innych. Pamiętajmy też, że nie wolno nam wyjeżdżać poza własny pas ruchu. Ścinanie zakrętów przy ograniczonej widoczności i śliskiej nawierzchni oznacza duże ryzyko kolizji z pojazdem jadącym z naprzeciwka – podsumowuje Adam Knietowski, dyrektor Szkoły Bezpiecznej Jazdy Renault.


Podobne wiadomości:

Jak bezpiecznie cofać samochodem?

Jak bezpiecznie cofać samochodem?

Bezpieczna jazda 2020-08-18

Jak poprawnie korzystać z kierunkowskazów?

Jak poprawnie korzystać z kierunkowskazów?

Bezpieczna jazda 2020-08-06

Komentuj:

Brak komentarzy! Wypowiedz się, jako pierwszy!

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Niebezpieczne owoce przy drodze
Niebezpieczne owoce przy drodze
Stałym obrazkiem przy drogach krajowych latem są sprzedawcy jagód i grzybów. Postawienie stoiska przy ruchliwej drodze to duże zagrożenie – i dla nich, i dla kierowców.