mojeauto.pl > porady > Bezpieczna jazda > Jak ruszać pod górę na śniegu?

Jak ruszać pod górę na śniegu?

Zaśnieżony podjazd stanowi nie lada wyzwanie dla kierowców. Radzimy, jak zwiększyć swoje szanse na ruszenie pod górę na śniegu.

Jak ruszać pod górę na śniegu?

Jazda po jezdni pokrytej śniegiem czy lodem zawsze jest wyzwaniem. Jeszcze trudniej robi się, kiedy pojawi się wzniesienie i trzeba podjechać pod górę. Jeśli samochód nie musi wytracić wcześniej prędkości, zadanie jest łatwiejsze. Gorzej robi się natomiast, kiedy trzeba pod takie wzniesienie  podjechać, ruszając z miejsca.

Co zrobić, by ruszyć z miejsca i bez problemu pokonać zaśnieżoną górkę, radzimy razem z ekspertami Szkoły Bezpiecznej Jazdy Renault.

W niektórych województwach rozpoczęły się już ferie zimowe, czas wzmożonych wyjazdów na narty, w tereny gdzie śnieg w zimie jest na porządku dziennym. Kierowcy muszą być przygotowani na różne warunki pogodowe – także na to, że nie zawsze przyjdzie im jeździć po suchej, czarnej nawierzchni.

Jak pokonać wzniesienie pokryte śniegiem i lodem?

  1. Rozpędu należy nabrać jeszcze przed wzniesieniem, o ile to możliwe – później może się to okazać bardzo trudne. Jeśli natomiast do pokonania jest wzniesienie, za którym znajduje się skrzyżowanie bez dobrej widoczności, warto poprosić inną osobę, żeby stanęła w bezpiecznym miejscu i z daleka dawała sygnały, czy droga jest wolna i można bezpiecznie nabrać rozpędu.
  2. Warto unikać ślizgania się kół, bo utrata przyczepności połączona ze zwiększaniem obrotów to najgorsze, co może się zdarzyć, bo uniemożliwi ruszenie z miejsca. Żeby nie dopuścić do ślizgania się kół, trzeba dobrać odpowiedni bieg i umiejętnie manipulować pedałem gazu.
    - W przypadku buksowania kół powinniśmy zmniejszyć nacisk na gaz, ale jednocześnie starajmy się utrzymać pojazd w ruchu, by uniknąć konieczności ponownego ruszania z miejsca – radzi Zbigniew Weseli, dyrektor Szkoły Bezpiecznej Jazdy Renault.
  3. Jeśli trzeba ruszyć z miejsca na śliskim, warto robić to od razu z drugiego biegu. Wiele współczesnych samochodów ma dodatkowe tryby jazdy – jeśli jest tam tryb Snow lub podobny, warto go uruchomić.Koła powinny być skierowane na wprost. Zapewnia im to lepszą przyczepność i zmniejsza siły potrzebne do ruszenia z miejsca.
  4. Jeśli nie możemy ruszyć z miejsca, bo nawierzchnia jest oblodzona, wtedy można spróbować podłożyć pod napędzane koła gumowe dywaniki, choć ten sposób rzadko bywa skuteczny. Można też spróbować podsypać przed koła napędzane nieco piasku – zimą można wozić ze sobą niewielką jego ilość na wszelki wypadek.
    O ile pozwalają na to warunki i jest to bezpieczne, warto poprosić kogoś o pomoc i popchnięcie samochodu. Bywa tak, że potrzeba stosunkowo niewielkiej siły, by ruszyć z miejsca i złapać choć trochę przyczepności.
  5. Bądźmy przygotowani na różne możliwości i jeszcze przed wyjazdem w podróż, podczas której możemy napotkać nieprzejezdne i zasypane śniegiem drogi. Warto zabrać ze sobą łańcuchy przeciwśniegowe, które nie są dużym wydatkiem, a mogą wyratować z niejednej opresji. Trzeba je jednak założyć odpowiednio wcześnie, bo gdy utkniemy w zaspie na górce, samo założenie łańcuchów może być mocno utrudnione.
    Ważne jest, żeby montaż łańcuchów przećwiczyć przed wyjazdem, „na sucho”. Przed domem, w garażu czy na parkingu. Walka z plątaniną linek w dużym mrozie, wietrze i śnieżycy może uniemożliwić poprawny ich montaż.
Tematy w artykule: zima jazda bezpieczna auto w zimie

Podobne wiadomości:

Daleka podróż bez noclegu? Nie ryzykuj

Daleka podróż bez noclegu? Nie ryzykuj

Bezpieczna jazda 2019-08-15

Właściwe obuwie za kierownicą. Klapki i szpilki to zły pomysł

Właściwe obuwie za kierownicą. Klapki i...

Bezpieczna jazda 2019-08-07

Komentuj:

Brak komentarzy! Wypowiedz się, jako pierwszy!

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Audi Q7 po face liftingu
Audi Q7 po face liftingu
Audi Q7 przeszło gruntowne odświeżenie, zarówno z zewnątrz, w kabinie, jak i pod względem technicznym.

DS 3 CROSSBACK DS 3 CROSSBACK