1. mojeauto.pl >
  2. porady >
  3. Bezpieczna jazda >
  4. Kierowca i pieszy z telefonem – syndrom FOMO

Kierowca i pieszy z telefonem – syndrom FOMO

Korzystanie ze smartfonów przez kierowców i pieszych to poważny problem dzisiejszych czasów. Wiąże się z tym zjawisko FOMO, czyli lęk przed niebyciem na bieżąco.

Kierowca i pieszy z telefonem – syndrom FOMO

FOMO pochodzi z angielskiego i oznacza Fear of Missing Out, czyli lęk przed tym, że nie jesteśmy na bieżąco z informacjami w mediach społecznościowych. To ważny problem społeczny, który wpływa również na bezpieczeństwo ruchu drogowego.

Kierowca z FOMO może w czasie jazdy być bardziej skłonny do korzystania z Facebooka czy Instagrama albo odczytywania wiadomości w komunikatorach. W ten sposób sprawia, że ponad dwukrotnie wzrasta ryzyko wypadku. Korzystanie z telefonu jest niebezpieczne także w przypadku pieszych.

FOMO - obawa, że coś nam umknie

FOMO to akronim angielskiego Fear of Missing Out. Pojęcie to oznacza lęk przed utratą stałej łączności z innymi. Osoby z FOMO obawiają się, że ominie je coś ważnego, np. wydarzenie towarzyskie czy kulturalne.

Chodzi też o notoryczne sprawdzanie statusu i odświeżanie informacji na swojej osi czasu w mediach społecznościowych. W Polsce wysoki poziom FOMO wykazuje 16 proc. internautów, a średni poziom FOMO stwierdzono u kolejnych 65 proc.

Media społecznościowe za kierownicą

Kierowcy o wysokim poziomie FOMO blisko trzykrotnie częściej deklarują, że korzystają z platform społecznościowych podczas prowadzenia samochodu – robi tak aż 25 proc. osób, podczas gdy ogółem dopuszcza się tego 9% proc. osób. Tymczasem wykonywanie za kierownicą czynności, które wymagają oderwania oczu od drogi, ponad dwukrotnie zwiększa prawdopodobieństwo kolizji.

- Kierowca, który podczas jazdy korzysta z mediów społecznościowych, naraża siebie i innych na niebezpieczeństwo z kilku powodów. Nie obserwuje drogi, nie trzyma prawidłowo kierownicy, a poziom jego uwagi i koncentracji skrajnie niski. Nawet jedna sekunda nieuwagi to duże ryzyko w obecnym ruchu drogowym – mówi Adam Knietowski, dyrektor Szkoły Bezpiecznej Jazdy Renault.

O tym, jak powszechny jest problem używania podczas jazdy telefonu trzymanego w dłoni, świadczą policyjne statystyki. Tylko podczas jednodniowej akcji „Telefony” we wrześniu 2019 r. stwierdzono blisko 4 tys. takich wykroczeń.

Piesi z oczami w ekranie

Problem FOMO dotyczy nie tylko kierowców, lecz także pieszych. W ogólnej grupie badanych korzystanie z mediów społecznościowych podczas przechodzenia przez jezdnię deklaruje 11 proc. osób. Wśród ankietowanych z wysokim poziomem FOMO postępuje w ten sposób blisko co trzecia osoba (29 proc. odpowiedzi).

Kanadyjscy naukowcy stwierdzili niedawno, że korzystanie z telefonu przez pieszych zwiększa prawdopodobieństwo wypadku bardziej niż rozmowa telefoniczna czy słuchanie muzyki. Wysyłanie wiadomości tekstowych wiąże się z większą liczbą niebezpiecznych sytuacji, piesi rzadziej też rozglądają się uważnie podczas przechodzenia przez jezdnię.


Podobne wiadomości:

Jak przygotować samochód do jazdy po dłuższym postoju?

Jak przygotować samochód do jazdy po dłuższym...

Serwis auta 2020-05-22

Mniejszy ruch na drogach to więcej zagrożeń

Mniejszy ruch na drogach to więcej zagrożeń

Bezpieczna jazda 2020-04-10

Komentuj:

Brak komentarzy! Wypowiedz się, jako pierwszy!

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Toyota sprzedała na świecie 15 milionów hybryd
Toyota sprzedała na świecie 15 milionów hybryd
Toyota osiągnęła znaczący wynik sprzedaży hybryd. Jak podaje producent, w styczniu 2020 roku łączna sprzedaż hybryd Toyoty na świecie przekroczyła 15 milionów sztuk.

Podkast VW Podkast VW