mojeauto.pl > porady > Bezpieczna jazda > Uderzenie w tył samochodu

Bezpieczna jazda samochodem wielu kierowcom kojarzy się z powolnym przemieszczaniem i nierzadko wręcz tamowaniem ruchu. Tymczasem zasady bezpiecznej jazdy nie mówią o utrzymywaniu niskiej prędkości, ale o dostosowaniu jej do przepisów i warunków drogowych.

Wielu kierowców uważa się za bardzo dobrych i wysoko ocenia swoje umiejętności. Tymczasem fakt niespowodowania żadnego wypadku jeszcze o niczym nie świadczy. Dopiero zmierzenie się z sytuacją awaryjną pozwala zweryfikować jak dobrze radzimy sobie za kółkiem.

Bezpieczeństwo w ruchu drogowym zapewnić może stosowanie się do zasad jazdy defensywnej. Polega ona nie tyle na nauce radzenia sobie z trudnymi sytuacjami, ale na przewidywaniu zachowań innych kierowców i unikaniu niebezpiecznych sytuacji. Jazda defensywna to ogólny styl i podejście do kierowania autem, jak choćby nawet planowanie podróży na właściwą porę doby.
Ryzyko, jakie na drodze stwarzają niektórzy kierowcy, często wynika z braku obycia z trudnymi warunkami dynamicznie zmieniającego się, często zaskakującego ruchu drogowego. Poprawna jazda nie zawsze wystarczy, żeby uniknąć zagrożeń. Potrzeba jeszcze wdrożenia właściwej techniki prowadzenia czy właśnie filozofii jazdy defensywnej.

Nierzadko kierowcy lekceważą prędkość i zagrożenia wynikające ze zmiennych warunków, za to przeceniają swoje umiejętności i możliwości samochodu. Gubi ich nadmierny optymizm i zbytnia pewność siebie. W dziale poświęconym bezpiecznej jeździe proponujemy szereg ciekawych i praktycznych poradników, związanych zarówno z wakacyjnymi wyjazdami i przygotowaniem samochodu do dalszej podróży, jak i codziennym przemieszczaniem się.

Radzimy, jak bezpiecznie i zgodnie z przepisami przewozić dzieci, zwracamy uwagę na zagrożenia jakie niesie jesienna i zimowa aura. W dziale bezpieczna jazda znajdziecie także wiele artykułów poświęconych zmianie opon na letnie czy zimowe. Dowiecie się, czy opony całoroczne mają sens oraz jak ważne jest regularne sprawdzanie ciśnienia i stanu ogumienia. Jak bezpiecznie przewozić dziecko? Co jeść w trasie, jakie obuwie założyć do samochodu? Bezpieczna jazda to też porady jak właściwie korzystać z klimatyzacji czy jak wyjechać z grząskiego podłoża. W dziale porady znajdziecie również odpowiedzi na pytania związane z eksploatacją samochodu, jak choćby czym jest sprzęgło i jak o nie dbać.

Nie wiesz co to podsterowność, a co nadsterowność, a przede wszystkim zastanawiasz się, jak prawidłowo wyjść z poślizgu? Mamy również odpowiedzi na te pytania, związane bezpośrednio z bezpieczną jazdą. Podobnie jak porady dotyczące właściwego hamowania z użyciem ABS-u oraz jazdy na mokrej nawierzchni z unikaniem aquaplaningu.

Dział porady to także przepisy dla kierowców. Zarówno te obowiązujące w Polsce, związane z dowodem rejestracyjnym, prawem jazdy czy zapinaniem pasów, ale również piszemy o przepisach obowiązujących za granicami kraju. Zimowe mandaty, limity prędkości i inne ograniczenia na drogach w Europie, to tylko niektóre tematy pomocne przy wakacyjnych czy zimowych wyjazdach.

Wreszcie w dziale poświęconym bezpiecznej jeździe radzimy także jak zarejestrować samochóda także przypominamy, jakie obowiązki spoczywają zarówno na sprzedającym, jak i na kupującym auto. Które dokumenty trzeba ze sobą wozić zawsze, a które są już dostępne poprzez odpowiednie aplikacje.

Uderzenie w tył samochodu

Z policyjnych statystyk wynika, że uderzenie w tył auta jest częstsze, niż zderzenia czołowe. Szczególnie łatwo o nie jesienią i zimą, kiedy jest bardziej ślisko.

Uderzenie w tył samochodu

Zderzenia tylne stanowiły blisko 13 proc. wszystkich wypadków w 2018 r. – było ich więcej niż zderzeń czołowych. O takie wypadki łatwo jesienią, gdy na mokrej lub pokrytej czarnym lodem nawierzchni złe nawyki, np. późne hamowanie czy niezachowanie bezpiecznej odległości, mogą mieć szczególnie poważne konsekwencje.

Najechanie na tył pojazdu jest groźne zwłaszcza dla pasażerów na tylnych siedzeniach, a najczęściej właśnie tam podróżują dzieci. Jak zapobiegać takim zdarzeniom?

Zderzenie tylne – czym to grozi?

Zderzenia tylne to dość często spotykany rodzaj wypadku. W zeszłym roku było ich blisko 4 tys., co odpowiada 12,6 proc. wszystkich wypadków. W porównaniu do ogólnej liczby takich zdarzeń stosunkowo rzadko są one tragiczne w skutkach, stanowiąc 7,5 proc. wszystkich wypadków ze skutkiem śmiertelnym.

Z drugiej strony wielu uczestników takich wypadków odnosi obrażenia. W momencie uderzenia w tył samochodu pasażerom grozi m.in. uraz kręgosłupa szyjnego, który może powodować bolesne powikłania, trwające wiele lat.

Wypadki tego rodzaju często zdarzają się w terenie zabudowanym, przy niewielkich prędkościach. Najbardziej groźne są jednak na drodze szybkiego ruchu czy autostradzie. Gdy jeden samochód wjedzie w tył drugiego z prędkością kilkudziesięciu lub więcej kilometrów na godzinę, taka kolizja może skończyć się tragicznie.

Szczególnie zagrożeni są pasażerowie siedzący z tyłu, a przecież to najczęściej właśnie tam podróżują dzieci. Zagrożenie wzrasta zwłaszcza w przypadku, gdy przestrzeń bagażnika jest stosunkowo mała i od tyłu samochodu pasażerów dzieli niewielka odległość. W dodatku w wielu modelach aut dostęp do tylnych siedzeń jest trudniejszy niż do przednich. Służby ratunkowe mogą z tego powodu później dotrzeć do ofiar i udzielić im pomocy.

Jakie są najczęstsze przyczyny zderzeń tylnych? Podstawowym błędem jest niezachowanie bezpiecznej odległości od poprzedzającego pojazdu. Jeśli utrzymamy odpowiednio duży odstęp, to nawet w przypadku gwałtownego hamowania samochodu przed nami powinniśmy mieć czas na reakcję.

- Ta odległość powinna być odpowiednio większa, gdy poruszamy się po śliskiej nawierzchni, co często zdarza się jesienią – mówią eksperci, trenerzy Szkoły Bezpiecznej jazdy Renault.

Uderzenie w tył – kto jest winny?

Zderzenia tylne w większości przypadków są winą kierowcy jadącego z tyłu. W przypadku kolizji w terenie zabudowanym mogą być wynikiem nieuwagi, np. z powodu korzystania z telefonu komórkowego w czasie jazdy.

Niejednokrotnie winny jest też pośpiech – m.in. gdy kierowca rozpędza się, licząc na to, że zdąży przejechać przez skrzyżowanie przed zmianą świateł na czerwone, a samochód przed nim już się zatrzyma.

Najtrudniej jednak uniknąć zderzeń tylnych na drodze szybkiego ruchu czy autostradzie, gdzie nagłe hamowanie jednego pojazdu może skończyć się karambolem. Dlatego tak istotne jest zachowanie bezpiecznego odstępu – tym większego, im większa jest prędkość, z którą podróżujemy.

Jeżeli nie chcemy stać się poszkodowanym w zderzeniu tylnym, powinniśmy unikać gwałtownego hamowania, co wymaga maksymalnego skoncentrowania się na jeździe oraz stałej obserwacji drogi daleko przed nami w celu przewidywania zagrożeń. W razie konieczności nagłego hamowania można włączyć światła awaryjne, by ostrzec kierowców jadących za nami. W wielu nowszych samochodach dzieje się to automatycznie, gdy ostro hamujemy podczas jazdy z wyższą prędkością.

Na ryzyko najechania innego pojazdu na tył naszego samochodu ma również wpływ nasz styl prowadzenia. Bardzo ważna jest czytelność jazdy – wczesne zwalnianie i hamowanie, używanie kierunkowskazów, obserwowanie sytuacji za nami w momencie hamowania.

- Takie dobre praktyki pozwalają często uniknąć sytuacji, w której ktoś za nami się zagapi lub nie zdąży wyhamować – podsumowuje Adam Knietowski, dyrektor Szkoły Bezpiecznej Jazdy Renault.


Podobne wiadomości:

Niebezpieczna jazda kierowcy? Zwróć mu uwagę

Niebezpieczna jazda kierowcy? Zwróć mu uwagę

Bezpieczna jazda 2019-11-29

Bezpieczeństwo w drodze do pracy i szkoły

Bezpieczeństwo w drodze do pracy i szkoły

Bezpieczna jazda 2019-09-23

Komentuj:

Brak komentarzy! Wypowiedz się, jako pierwszy!

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
VW walczy ze smogiem
VW walczy ze smogiem
Jego zapowiedź, że do 2050 roku stanie się neutralny pod względem emisji dwutlenku węgla nie jest deklaracją bez pokrycia...