- Ciśnienie w oponach powinno być takie same na jednej osi, ponieważ różnica może prowadzić do "ściągania" pojazdu na bok lub mieć wpływ na nierównomierne hamowanie i działanie systemów bezpieczeństwa. - przypomina Piotr Sarnecki, Dyrektor Generalny Polskiego Związku Przemysłu Oponiarskiego.
- Trzeba też pamiętać, że niższa temperatura na zewnątrz powoduje spadek ciśnienia w oponach o 0,2 bara przy 0°C, 0,3 bara przy -10°C i 0,4 bara przy -20°C – dodaje Piotr Sarnecki.
Ma to szczególne znaczenie o takiej porze roku jak początek wiosny, kiedy nawet w ciągu dnia zmiany temperatur są znaczące. Tu chodzi o nasze bezpieczeństwo. Tylko opona z dostosowanym do danego samochodu ciśnieniem spełnia swoja funkcję i będzie służyć kilka sezonów. - Ja w swoim samochodzie przy takich wahaniach temperatury sprawdzam ciśnienie raz w tygodniu, Ale minimum to pomiar przy każdym tankowaniu lub raz na miesiąc – dodaje Piotr Sarnecki.
Ciśnienie w zapasie
Samochód jeździ wprawdzie na czterech kołach, ale ma ich często pięć. Tylko niewielu kierowców pamięta o sprawdzaniu ciśnienia w kole zapasowym. W sytuacji awaryjnej możemy nie mieć takiej możliwości. Również w przypadku, kiedy nasz samochód ciągnie przyczepę, ciśnienie w oponach tylnych kół powinno być trochę wyższe w porównaniu do ciśnienia standardowego, tak jak producent samochodu zaleca w instrukcji pojazdu przy pełnym obciążeniu.
Niestety, wg. badań PZPO tylko 39% kierowców w Polsce sprawdza ciśnienie raz na jakiś czas, najczęściej przy okazji tankowania, ewentualnie wizyt w serwisie lub wymiany opon. 41% z nich wie, że zbyt niskie ciśnienie w oponach skutkuje gorszą kontrolą nad pojazdem, 21% zwraca uwagę na szybsze zużycie opon, 17% na większe zużycie paliwa. Nie wszyscy również wiedzą, gdzie szukać informacji o prawidłowym ciśnieniu (23% nie potrafi określić), pozostali wskazują serwis/miejsce wymiany opon (41%), instrukcję obsługi pojazdu (10%), same opony (5%) czy internet (4%)*.
Jak sprawdzać ciśnienie w oponach?
Najprostszy sposób to użycie wskaźnika w kompresorze na stacji paliw (manometru z odczytem wskazówkowym lub cyfrowym). Należy pamiętać o tym, że pomiaru dokonuje się, kiedy opony są zimne, po pokonaniu najwyżej 2 km spokojnej jazdy. Kiedy jesteśmy w trasie, pamiętajmy o odczekaniu kilkunastu minut, ponieważ pomiar wykonany na ciepłych oponach będzie zawyżony.
Obecnie (od listopada 2014r.) wszystkie nowo wyprodukowane samochody w Unii Europejskiej wyposażone są w system monitorowania ciśnienia w oponach (ang. TPMS). Jest to urządzenie pozwalające na stałe nadzorowanie ciśnienia, kontrolowanie jego zmian podczas jazdy i przekazywanie tej informacji kierowcy.
Komentuj:
Brak komentarzy! Wypowiedz się, jako pierwszy!