Indeks nośności (LI - load index) to bardzo istotny parametr. Informuje o maksymalnym obciążeniu, jakiemu może być poddana jedna opona przy maksymalnej, dopuszczonej przez producenta prędkości. Jego obliczenie nie jest jednak takie łatwe, jak mogłoby się wydawać. Nie wystarczy masy auta z dowodu rejestracyjnego podzielić przez cztery opony. Dla każdego auta maksymalny nacisk na poszczególne koła przewiduje producent i taką wartość w razie wątpliwości możemy odnaleźć w instrukcji obsługi. W większości przypadków na oponie odnajdziemy jej indeks nośności na końcu ciągu znaków okreslających rozmiar. Na przykład jeśli na oponie widzimy napis: 195/65 R15 91T to indeks nośności określa liczba 91. Z poniższej tabeli dowiadujemy się, że oznacza ona maksymalne obciążenie jednego koła ciężarem 615 kilogramów. Nie jest to jednak dla nas istotna wartość - ważne, żeby indeks nośności 91 odpowiadał wartości narzuconej przez producenta auta lub był od niej wyższy. Niższy od przewidzianego indeks nośności dyskwalifikuje daną oponę z użytku.
Indeksy nośności opon samochodowych | |||||
Indeks | Obciążenie koła | Indeks | Obciążenie koła | Indeks | Obciążenie koła |
60 | 250 kg | 82 | 475 | 104 | 900 |
61 | 257 | 83 | 487 | 105 | 925 |
62 | 265 | 84 | 500 | 106 | 950 |
63 | 272 | 85 | 515 | 107 | 975 |
64 | 280 | 86 | 530 | 108 | 1000 |
65 | 290 | 87 | 545 | 109 | 1030 |
66 | 300 | 88 | 560 | 110 | 1060 |
67 | 307 | 89 | 580 | 111 | 1090 |
68 | 315 | 90 | 600 | 112 | 1120 |
69 | 325 | 91 | 615 | 113 | 1150 |
70 | 335 | 92 | 630 | 114 | 1180 |
71 | 345 | 93 | 650 | 115 | 1215 |
72 | 355 | 94 | 670 | 116 | 1250 |
73 | 365 | 95 | 690 | 117 | 1285 |
74 | 375 | 96 | 710 | 118 | 1320 |
75 | 385 | 97 | 730 | 119 | 1360 |
76 | 400 | 98 | 750 | 120 | 1400 |
77 | 412 | 99 | 775 | 121 | 1450 |
78 | 425 | 100 | 800 | 122 | 1500 |
79 | 437 | 101 | 825 | 123 | 1550 |
80 | 450 | 102 | 850 | 124 | 1600 |
81 | 462 | 103 | 875 | 125 | 1650 |
Dlaczego tak istotne jest trzymanie się narzuconych przez producenta reguł nośności? Czy jeśli wiemy, że autem będziemy jeździć tylko do prędkości np. 120km/h i nigdy nie osiągniemy prędkości choćby zbliżonej do maksymalnej to możemy pozostać przy oponach o niższym indeksie nośności? Czy jeśli wiemy, że samochodem podróżować będą maksymalnie dwie osoby i nigdy nie wykorzystamy jego pełnej ładowności to możemy kupić tańsze opony przeznaczone do niższych obciążeń? Pokusa może być spora, bo ta sama opona, tego samego producenta, ten sam model i rozmiar, ale o niższym o kilka numerków indeksie nośności może kosztować kilkadziesiąt złotych więcej za sztukę. Jednak, jak zwykle w kwestiach bezpieczeństwa, oszczędzać nie warto. Tańsze opony o niższym współczynniku nośności wykonane są z innych materiałów lub kryją pod bieżnikiem odmienną konstrukcję. W awaryjnych sytuacjach mogą się okazać po prostu niewystarczająco bezpieczne. Ponieważ jednak nawet ten argument nie przekonuje wszystkich kierowców, warto wspomnieć, że w przypadku kolizji z naszym udziałem ubezpieczyciel może sprawdzić stan i typ ogumienia. Jeśli stwierdzi odstępstwa od wartości homologacyjnych, może uznać je za jedną z przyczyn wypadku i odmówić zapłaty odszkodowania. Opony o zbyt niskim współczynniku nośności mogą się również szybciej zużywać.
Odrębną kwestią są dodatkowe symbole, oznaczające podwyższoną nośność, typowe dla wzmocnionegp ogumienia przeznaczonego do samochodów dostawczych, dużych osobówek i aut sportowych. Jeśli na brzegu opony znajdziemy opis XL, EXL, RFD, RF, REF, REINF lub C (commercial) to mamy do czynienia z takim właśnie ogumieniem. Dla małych samochodów osobowych będzie to zbędny wydatek, ale w wielu przypadkach producenci dostawczaków, vanów czy sportowych wozów zakładają takie koła w fabryce. Rezygnując z tego typu opon przy ich wymianie, ryzykujemy przede wszystkim bezpieczeństwem, ale w teorii możemy nawet nie otrzymać pieczątki na kolejnym przeglądzie rejestracyjnym lub mieć problemy z odszkodowaniem, jak we wspomnianym wcześniej przypadku.
Przy doborze opon najlepiej kierować się po prostu homologacją producenta. W ten sposób z pewnością unikniemy problemów związanych z niewłaściwym rozmiarem czy typem ogumienia. Oszczędności mogą być tylko pozorne - w razie kontroli czy wypadku niewłaściwe ogumienie może nas kosztować znacznie więcej niż zaoszczędziliśmy przy kupnie. Choć opony o wyższym indeksie nośności z zewnątrz wydają się identyczne jak tańsze odpowiedniki do lżejszych aut, to ich konstrukcja jest zupełnie inna - przystosowana do zapewnienia bezpieczeństwa w danym modelu samochodu.
Komentuj:
Brak komentarzy! Wypowiedz się, jako pierwszy!