Poszczególne litery indeksu prędkości odpowiadają maksymalnej prędkości, z którą można jeździć danym autem. Jednak nie ustalajcie tego parametru z danymi z katalogu - tam wasz pojazd może mieć prędkość maksymalną 200km/h (teoretycznie indeks U), ale już producent może zalecać do niego opony o wyższym indeksie. Najlepiej sprawdzić tę informację w świadectwie homologacji pojazdu lub instrukcji dołączonej przez producenta.
Dlaczego ta jedna literka jest tak ważna? Skrywa ona wbrew pozorom sporo tajemnic. Choć na pierwszy rzut oka opony o identycznym rozmiarze, ale indeksach np. S i R wyglądają tak samo, to ich konstrukcja może być odmienna. Producenci do ogumienia o wyższym indeksie prędkości używają innej mieszanki tworzyw, gęstszego splotu drucianego i nadają mu sztywniejszą strukturę. Wpływa to korzystnie na stabilność pojazdu, ale może obniżać komfort jazdy.
Opony o wyższym indeksie prędkości są zwykle droższe, stąd pokusa wielu kierowców do oszczędzania na tym zakupie. Zwykle tłumaczą to sobie na logikę: "skoro nigdy nie jeżdżę 190km/h to po co mi opony o indeksie T?" Niestety nie jest to odpowiednie podejście. Ze względu na wspomniane wcześniej różnice konstrukcyjne, opony o zbyt niskim indeksie prędkości mogą nie zapewniać odpowiedniego bezpieczeństwa nawet przy prędkościach dużo niższych od maksymalnej. Poza tym będą się szybciej zużywać niż ciut droższe, ale odpowiednio dobrane gumy - po co nam 40zł w kieszeni więcej, gdy nasze "oszczędnościowe" opony wyząbkują się o 2 sezony szybciej?
Warto także pamiętać, że w razie wypadku ubezpieczyciel może kręcić nosem, gdy odkryje nasze oszczędności. Ciężko nam będzie wytłumaczyć, że niezgodna z homologacją modyfikacja pojazdu nie wpłynęła na jego prowadzenie, nawet jeśli teoretycznie nie byliśmy sprawcą wypadku. Niższy rachunek za opony z pewnością nie zrekompensuje nam utraty odszkodowania.
Czy warto zakładać opony o wyższym od wymaganego indeksie prędkości? Zyskać możemy w takiej sytuacji na stabilności jazdy. Niektórzy specjaliści podkreślają, że warto to rozważyć przy wysokich samochodach - terenówkach i vanach. Sztywniejsze opony mogą poprawić ich prowadzenie przy mocnych podmuchach wiatru, np. podczas szybkiej jazdy autostradowej. Jeśli jednak jeździsz autem tylko po mieście, to "poprawianie fabryki" będzie w tym wypadku tylko stratą pieniędzy. Przy jakichkolwiek odstępstwach pamiętaj, aby oba koła na każdej z osi miały identyczne opony, a najlepiej załóż cztery takie same.
Indeks | Prędkość | Indeks | Prędkość | Indeks | Prędkość |
Y | 300km/h | T | 190km/h | N | 140km/h |
W | 270km/h | S | 180km/h | M | 130km/h |
V | 240km/h | R | 170km/h | L | 120km/h |
H | 210km/h | Q | 160km/h | K | 110km/h |
U | 200km/h | P | 150km/h | J | 100km/h |
Komentuj:
Brak komentarzy! Wypowiedz się, jako pierwszy!