mojeauto.pl > porady > Serwis auta > Sprzęgło – jak z niego korzystać?

Sprzęgło – jak z niego korzystać?

Sprzęgło w samochodzie jest jednym z tych elementów, o których pamiętamy wtedy, kiedy trzeba wymienić zużytą tarczę. Podpowiadamy, jak dbać o ten element, by długo służył.

Sprzęgło – jak z niego korzystać?

Wokół prawidłowego stosowania sprzęgła narosło kilka mitów, które są popularne wśród wielu kierowców. Eksperci Szkoły Bezpiecznej Jazdy Renault podpowiadają, kiedy i w jaki sposób używać sprzęgła.
Zwalniając, hamuj silnikiem

Dojeżdżając do skrzyżowania, zatoru drogowego czy bramek na autostradzie, nie powinniśmy jechać na luzie. Wielu kierowców sądzi, że w ten sposób można oszczędzić paliwo, ale tak naprawdę dużo lepszym sposobem jest hamowanie silnikiem.

– Jazda na luzie oznacza mniejszą kontrolę nad pojazdem, a gdy zachodzi potrzeba nagłego dodania gazu, tracimy czas na wrzucenie biegu - mówi ekspert Szkoły Bezpiecznej Jazdy Renault. Oczywiście, w sytuacji awaryjnego hamowania lub tuż przed całkowitym zatrzymaniem musimy wcisnąć sprzęgło, aby nie zgasł silnik.

Z górki na biegu

Podczas zjazdów ze wzniesienia należy polegać przede wszystkim na sile hamującej silnika, a hamulcami wspomagać się w razie konieczności dodatkowego ograniczenia prędkości, tak jak na przykład przed zakrętem. Dzięki temu, zwłaszcza przy długim stromym zjeździe, można zapobiec potencjalnie bardzo niebezpiecznemu przegrzaniu hamulców.

Na pewno nie wolno zjeżdżać ze wzniesienia na luzie, a tym bardziej z wyłączonym silnikiem, ponieważ w większości aut pracujący silnik zapewnia wspomaganie układu hamulcowego i kierowniczego – przestrzegają eksperci SBJ Renault.

Jazda na luzie a na biegu z wciśniętym sprzęgłem

Zdarza się, że kierowcy, dojeżdżając do świateł, wciskają sprzęgło i w ten sposób przebywają ostatnich kilkadziesiąt, a nawet kilkaset metrów. Tymczasem jazda na luzie oraz na biegu z wciśniętym sprzęgłem jest dokładnie tym samym. W takiej sytuacji powoduje niepotrzebne zużycie paliwa i zmniejsza kontrolę nad pojazdem.

Parkowanie na górce

Kiedy pojawia się konieczność parkowania na wzniesieniu, należy dobrze zabezpieczyć samochód, aby nie stoczył się z górki. Dlatego oprócz zaciągnięcia hamulca ręcznego zalecane jest właśnie pozostawienie auta na biegu oraz skręcenie kół w stronę pobocza czy chodnika.

Podczas ruszania pod górę natomiast, dla zmniejszenia zużycia tarczy sprzęgła, warto wykorzystać hamulec ręczny i ruszać, zwalniając dźwignię w momencie kiedy sprzęgło „łapie”.

Na światłach na luzie

W oczekiwaniu na zmianę świateł lub podczas krótkiego postoju z włączonym silnikiem należy wrzucić bieg jałowy. Dzięki temu sprzęgło zużywa się w mniejszym stopniu niż w przypadku włączonego pierwszego biegu.

Poza tym jest to wygodniejsze i bezpieczniejsze rozwiązanie, bo raz że od wciskania sprzęgła na każdych światłach boleć będzie noga, a dwa, że chwila zapomnienia w postaci zdjęcia nogi z lewego pedału przy włączonym biegu i znajdziemy się na bagażniku auta przed nami. Po zaciągnięciu hamulca ręcznego można zdjąć nogi z pedałów.

Tematy w artykule: sprzęgło

Komentuj:

Brak komentarzy! Wypowiedz się, jako pierwszy!

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Car of the Year 2019 – lista kandydatów
Car of the Year 2019 – lista kandydatów
Organizatorzy plebiscytu Car of the Year opublikowali pełna listę modeli, które będą brane pod uwagę w tegorocznej edycji. Zwycięzcę poznamy na salonie samochodowym w Genewie wiosną 2019 roku.