Kolejki w urzędach, cała seria opłat i stos niezbędnych dokumentów - tak wygląda proces rejestracji auta zza polskiej granicy. Czy to naprawdę takie trudne?
W poszukiwaniu idealnego używanego samochodu godzinami przeglądasz ogłoszenia w internecie. W końcu go znajdujesz: w doskonałym stanie, ponadprzeciętnie wyposażony, z najmocniejszym silnikiem z gamy i... na zagranicznych tablicach. Jak przebrnąć przez rejestrację sprowadzonego samochodu? Przypominamy jakie czynności, opłaty i procedury czekają nabywcę samochodu spoza granic Polski.
Krok 1 - zakup aut
Po pierwsze i najważniejsze - pamiętajmy jakie dokumenty musimy otrzymać od zagranicznego sprzedawcy. Bez karty pojazdu (jeśli była wydana), dowodu rejestracyjnego, polisy ubezpieczeniowej czy umowy kupna-sprzedaży (lub faktury) nic dalej nie załatwimy. Pamiętajmy więc, aby dotychczasowy właściciel przekazał nam je w komplecie. Jeśli przegląd rejestracyjny auta jest nieważny lub samochód pochodzi spoza UE i krajów EFTA badanie techniczne trzeba będzie zrobić.Krok 2 - tłumaczenie dokumentów
Każdy z tych dokumentów będziemy musieli później przedstawić w Wydziale Komunikacji, ale najpierw muszą one zostać przetłumaczone na język polski. Jest wielu tłumaczy przysięgłych, którzy mogą nam w tym pomóc i zazwyczaj skasują za swoją usługę około 100-150zł, jeśli dokumenty są w popularnym, europejskim języku. W przypadku aut zarejestrowanych po 29 kwietnia 1999 roku, nie ma konieczności tłumaczenia dowodu rejestracyjnego w obrębie UE oraz w krajach EFTA.
Krok 3 - opłata akcyzy
Następnie musimy zasilić konto Izby Celnej, opłacając za nasze auto akcyzę. Koniecznie należy to poprzedzić złożeniem w ciągu 5 dni od zakupu auta deklaracji uproszczonego nabycia wewnątrzwspólnotowego w urzędzie celnym. Aby opłacić akcyzę, w tytule przelewu wpisujemy markę oraz numer nadwozia pojazdu, a kwotę naliczamy następująco: dla aut o pojemności silnika do 2000 cm3 to 3,1% wartości z umowy kupna, a jeśli silnik jest większy niż 2000 cm3 - 18,6% ceny. Uwaga! Izba Celna może zweryfikować wartość auta i zażądać większej kwoty akcyzy! To nie koniec tego etapu - potrzebujemy jeszcze potwierdzenia opłacenia akcyzy, które możemy pobrać ze strony Portalu Systemów Służby Celnej (www.e-clo.pl). Najlepiej mieć przy sobie także wszystkie dokumenty zabrane od poprzedniego właściciela.
W przypadku sprowadzania auta spoza Unii Europejskiej konieczna będzie odprawa celna. Jesli natomiast kupujemu auto spoza UE od przedsiębiorcy działającego w Polsce, potrzebujemy od niego zapisu na fakturze, potwierdzającego dokonanie odprawy.
Krok 4 - opłata "recyklingowa"
Czwarta opłata wiąże się z Narodowym Funduszem Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej - tzw. opłatę recyklingową w wysokości 500zł przelewamy na jego konto.
Krok 5 - rejestracja auta w Wydziale Komunikacji
Piąty krok to pierwsza wizyta w Wydziale Komunikacji. Możemy się w nim pojawić osobiście lub spisać odpowiednie pełnomocnictwo, pozwalające przeprowadzić proces rejestracji innej osobie w naszym imieniu. Pakujemy do teczki przetłumaczone dokumenty z kroku pierwszego, dowód opłaty akcyzy, potwierdzenie opłaty recyklingowej i dodajemy do tego: swój dokument tożsamości, wniosek o rejestrację pojazdu (pobierzmy go ze strony WK i wypełnijmy przed wizytą), zaświadczenie o badaniu technicznym (jeśli konieczny był świeży przegląd w kraju), odprawę celną (w przypadku aut spoza UE) i stare
tablice rejestracyjne.
Na miejscu czeka nas kolejna opłata w łącznej wysokości 256zł, na którą składa się: dowód rejestracyjny, tablice rejestracyjne, karta pojazdu, nalepka legalizacyjna, nalepka kontrolna, opłata ewidencyjna i pozwolenie czasowe. Kiedy już przebrniemy przez te formalności, wyjdziemy z Wydziału Komunikacji z nowymi "blachami" i tymczasowym dowodem rejestracyjnym, który w ciągu miesiąca będziemy mogli zamienić na tzw. "dowód twardy".
Podsumowanie kosztów
Podsumujmy koszty: 150 złotych za tłumaczenie dokumentów, akcyza w wysokości 3,1% lub 18,6% wartości auta, 160zł za zaświadczenie o zwolnieniu z podatku VAT, 500zł opłaty recyklingowej i 256zł za rejestrację auta to w przypadku samochodu z małym silnikiem za 20 000 zł około 1686 złotych. Jeśli udało się upolować auto w naprawdę dobrym stanie, to może się opłacać. Jednak pamiętajmy - okazji zagranicą jest już dość niewiele.
Jeśli uważasz procedurę rejestracji auta z zagranicy za zbyt skomplikowaną, lub nie chcesz marnować swojego czasu na wizyty w kolejnych urzędach, warto skorzystać z oferty firm rejestrujących sprowadzone auta. Koszt ich usług zaczyna się już od 300 złotych i jedyne co musimy zrobić to podpisać stosowne upoważnienie - niektóre ze wspomnianych firm nawet same do nas przyjadą podpisać umowę i po tygodniu jeździmy zarejestrowanym autem. Z kolei jeśli kupujesz auto na zagranicznych tablicach, ale w polskim komisie - warto spróbować przekonać sprzedawcę, aby zarejestrował auto na siebie za dodatkową opłatą. Jeśli nie ma nic do ukrycia, nie powinien protestować, a wtedy pozostanie nam już tylko przerejestrować auto na siebie (ok. 150 zł w Wydziale Komunikacji) i cieszyć się nowym nabytkiem.
Ostatnie komentarze z Forum mojeauto.pl:
Dodaj swój komentarz +